• Anonym

Hur åker man buss med barnvagn?

Har en son på 11 veckor och vill nu åka buss! Hur gör man? Har en Bugaboo, alltså svängbara framhjul. Går jag på baklänges eller framlänges? Hur går jag av? Hur gör man vid eventuell glipa mellan buss och trottoar? Kostar det extra att ta med vagnen? Här är bussarna ganska nya så jag tror att alla är låga bussar utan trappa.
    Give me your tips!

• Svar på tråden Hur åker man buss med barnvagn?
  • Anonym

du går in baklänges. Tror på de flesta ställen att du inget betalar för liten men för dig själv. Då är det till att gå fram till busschafförn och betala.
    Men innan du går, spänn fast barnvagnen med spännbanden som finns i barnvagnshandtaget och lås hjulen. Går av bussen gör du framlänges.
    Ibland finns det till och med så snälla mänsker att du får hjälp av och på, men det händer sällan.
    De är inte så svårt. Hejja hejja dig :)

• Anonym

jag avskyr att åka buss..även om bussarna är låga så är det svårt och man kan ibland behöva hjälp..
    Man åker gratis med bussen, men det är för att man inte ska "lämna barnet ensamt när man ska gå fram och visa biljett"

Bra tråd.. jag undrar också, har också svängbara framhjul på min teutonia..!!

• LoppanL

Här i stockholm åker man buss gratis för att inte behöva lämna vagnen och gå fram och betala.
    Glipa mellan buss o trottoar - beror på hur stor, oftast kommer du ner direkt på trottoaren, men är det för stor glipa får du ta ner vagnen på gatan och sen gå upp igen..

• Anonym

Väldigt enkelt men de flesta tycker att det är nervöst i början. Tyng ner handtaget och ställ hjulen lite på bakhjulen och in i bussen.
    Ställ vagnen pyttelite på bakhjulen och ut ur bussen. Hoppas detä r rätt nu jag gör det där på rutin nu för tiden. Vad det kostar beror på vart du bort bara att tita på länstrafikens hemsida. I och ur går jag alltid framlänges.

Är det nervöst ta med någon och öva.

• BejbyBoo

Jag skulle säga precis tvärtom - gå på framlänges. Alltså vicka vagnen lite så att framhjulen kommer upp och så går du på. Gå av baklänges - sätt i bakhjulen i backen och rulla ut.

Är det för stort mellanrum mellan bussen och backen så får du väl fråga någon om hjälp.
    Det är inte svårare att ta sig i/ur en buss än att gå upp/ner för ett trappsteg.
    Vet inte vart du bor, men i Stockholms län åker man buss gratis med barnvagn.
    ♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • LoppanL

jag har fö en trehjuling och går ofta på framåt med vagnen (men då helst med framhjulet låst), funkar bra på de låga bussarna.

• peikko

Jag har alltid gått på "framlänges" på bussar, även med svängbara framhjul.
    Och backat av bussen.

Kostar inget, iaf inte i Stockholm.

Ibland blir det stora glipor mellan bussen och trottoaren/marken, och speciellt om inte chauffören sänker bussen, då kan man behöva lite hjälp. Då är det bara att fråga någon, för det hör inte till vanligheterna att någon erbjuder sig.

Lycka till, det kommer gå jättebra!

• Anonym (Tvillingmamma)

Jag har tvillingvagn...o jag går på framlänges o av baklänges. Finns de nå bussar som man kan betala på fortfarande?? De flesta har väl tagit bort de? Barnet o vagnen kostar inget extra. =) De kommer gå jättebra ska du se =)

• Anonym

Jag gillar era svar, prefekt! Det må låta fånigt, men klart man är lite nervös då man ska ut på nya äventyr med liten. Just att det ska vara för långt mellan trottoar och buss är jag jätterädd för då jag har funderat på det och inte vet hur jag skulle löst situationen. Att gå upp och ned för trappsteg är ju ingen konst men med ett mellanrum lär det bli knivigare...? Tänkte som någon skrev, att man gå av med framhjulen på bussen och bakhjulen på backen - men hur stor glipa klarar vagnen av liksom? Så att bakhjulen inte hamnar ner imellan och allt blir skit. Haha. Någon som varit med om det eller bara jag som målar fan på väggen?

• La Lola
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2010-04-20 21:44:14 följande:
    Finns de nå bussar som man kan betala på fortfarande?? De flesta har väl tagit bort de?
    Det beror ju på vart man bor........
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Hur åker man buss med barnvagn?