• Anna83a

Fler som fått en massa födelsemärken under graviditeten?

Jag är i v 30+5 idag o har sedan jag blev gravid fått ett flertal nya födelsemärken på kroppen, dom flesta under bysten samt på sidorna under armhålorna. Det är säkert 10-15 st o dom står ut lite. Dock inte konstiga i färgen utan ser ut som vanliga födelsemärken. Nån mer som har fått det? Nåt man borde kolla upp kanske?

• Svar på tråden Fler som fått en massa födelsemärken under graviditeten?
  • tickfuckintack

allt beror på hormonerna, det är små pliter i brun färg va? eller är doms tora och sticker ut??

• ch77

Jag har också fått massor under armarna! Dom är ljusbruna och sticker ut lite. Är i vecka 23

• Anna83a
    tickfuckintack skrev 2010-04-20 21:41:04 följande:
    allt beror på hormonerna, det är små pliter i brun färg va? eller är doms tora och sticker ut??
    Nä speciellt stora är dom men ser ut som utstående födelsemärken. Den största är lite avlång o är kanske 3 mm stor. Känns nästan som en skorpa som man kan skrapa på.

Skönt att höra att man inte är ensam. Man vet ju inte vad som är normalt.
    Kommer dom försvinna sen tro?
  • tickfuckintack

det händer mycket med kroppen och hormonerna, man kan ju få massa olika pigmentförändringar.. inget att oroa sig för. dom försvinner sen..

• malla7

Ja, det känner jag igen. Har fått några små men det värsta var ett som satt på ryggen och växte ganska fort, det blev ca 1cm i diameter och det gick jag till läkare med. Han trodde att den hade med graviditeten att göra och kunde säga att den inte var farlig. Det konstiga var att den skrumpnade, blödde lite och lossnade efter ett tag. Nu syns ingenting där den satt. En kompis sa att det brukar kallas "gubbaskägg". Har också fått små röda utbuktande prickar på överläppen. Hade dem min första graviditet också, sen försvann dem och kom tillbaka nu andra grav. Kroppen har skumma saker för sig när det sprutar hormoner, det är vad jag tror.

• Längta78

Samma här men enbart på brösten. Hade aldrig innan hört om något sånt vid graviditet...men inget förvånar ju en längre. Kroppen har verkligen tagits över av ett hormonmonster {#lang_emotions_djavulsk}...

Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • Suess

Hade likadant, men jag var snabb på att pilla bort dom{#lang_emotions_tongue_out}
    Vet inte om man ska göra så, men har inte haft några problem med det iaf..:)
    Jag fick som dej TS, på brösten och runt armhålan..:D

• annah75

Samma här... flera av de jag haft från början har bara växt till sig mer och mer för varje graviditet...(väntar 3:an nu). Vissa står ut jättemycket även om de inte e så stora i omkrets så gillar jag det inte och tänker gå till läkaren och skära bort dem när denna graviditet e över....

• Längta78
    annah75 skrev 2010-04-22 22:31:24 följande:
    Samma här... flera av de jag haft från början har bara växt till sig mer och mer för varje graviditet...(väntar 3:an nu). Vissa står ut jättemycket även om de inte e så stora i omkrets så gillar jag det inte och tänker gå till läkaren och skära bort dem när denna graviditet e över....
    Åh nej, jag tänkte i min enfald att de försvinner efter förlossningen. Men så är alltså inte fallet....
    Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • Sylvia30maj

Jag har också fått...! En del nya, men framför allt så har några av de gamla växt, typ tredubblats i storlek. Jag var till en hudläkare pga eksem som också kom med graviditeten, då passade jag på att fråga om födelsemärkena. Hon sa att det var jättevanligt under grav, och om de inte försvann efteråt så får man ta bort dem om man vill. Jag har ett jättestort på ena bröstet i urringningen, inte snyggt, men heller inte läge att ta bort innan bröstet pyst ihop...

• JLL

I've got massa små på högersidan av halsen. Hoppas de försvinner sen.

• Anna83a

Skönt att höra att det verkar vara vanligt iaf så man inte behöver oroa sig. Trist om dom inte försvinner efteråt...särskillt snyggt är det ju inte direkt. Men några är som små pluppar som sticker ut bara o dom har jag märkt att man kan snurra på så blodtillförseln stryps o sen ramlar dom av sig självt *hehe* Låter ju hemskt men jag har gjort så med två st i armhålan iaf. Dom andra är som sagt mer som utstående födelsemärken så dom kan jag inte snurra på. Får väl se hur det utvecklar sig...

• Anelm

Jag har inte fått nya, vad jag vet, men ett par av dem jag har kliar nu under graviditeten vilket de inte gjort förut. Antagit att det är hormoner så avvaktar till efter förlossningen, men om det fortsätter då så tänkte jag kolla upp dem för att vara på den säkra sidan.

Svar på tråden Fler som fått en massa födelsemärken under graviditeten?