• Lilla Puh78

    Undersöka tänder på 11-månaders

    Hej, hoppas du kan hjälpa mig. För ett par veckor sen slog min son som snart är 11 månader i tanden i bordet här hemma när han stod och dansade och höll i sig där. Det började blöda i tandköttet precis vid tanden. När min dotter för drygt ett år sen slog i tanden fick vi gå till tandläkare och röntga, men hon var då 2 år. Med tanke på hur "medgörlig" hon var tror jag inte det kommer gå så bra med min son. Är det ngt vi behöver göra? Han har inga problem nu vad jag kan se/känna, tanden känns inte lös även om jag - åtminstone får jag det för mig - tycker att tanden har en vit "fläck". Jag frågade vårdguiden om detta men fick svaret att kontakta tandläkare. Det har bara inte blivit av.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Undersöka tänder på 11-månaders
  • Barntandläkaren

    Hej.
    Eftersom det var tydliga symptom från tanden när din son slog sig tycker jag att du skall kontakta tandläkare. Även om tandläkaren inte kan titta i munnen på din son så kan du få lite goda råd och skadan kommer att dokumenteras i journalen. Anlaget till den permanenta tanden ligger strax ovanför mjölktanden och eventuell inflammation i mjölktanden kan påverka det nya anlaget. Du bör även göra en anmälan till försäkringsbolaget.
    Lycka till

Svar på tråden Undersöka tänder på 11-månaders