• Lavish

Hjälp! Pollenallergi och graviditet?

Hej!

Igår plussade jag. Idag när jag skulle ta mitt morgonpiller Loratadin står det i bipackssedeln "erfarenhet av användning under graviditet är begränsad. Loratadin Stada rekommenderas därför inte under graviditet".

På nätet däremot står att preparatet är riskfritt vid graviditet. Jag lider av allvarlig pollenallergi. Kan jag inte ta mina medeciner kommer jag få stanna hemma från jobbet en lång tid i vår. Någon som har färska uppgifter om Loratadin? Eller som vet andra allergimedeciner man får ta? Jag har ju nyss vart hos läkare för att få dessa utskrivna, så det känns surt att försöka hitta tid till ett nytt läkarbesök, kan dom skriva ut andra piller vid inskrivningen på MVC annars?

Dessutom har jag visst slängt bipackssedeln till nässprayen och ögondropparna. Någon som vet om  Nasomet nässpray och Livostin ögondroppar är tillåtet vid graviditet? Dumt av mig kanske, jag hade faktiskt inte föreställt mig att vanliga receptfria allergimedeciner skulle vara skadliga

• Svar på tråden Hjälp! Pollenallergi och graviditet?
  • hani79

jag är också pollenallergiker och jag var på samtal i fredags hos BM. Och jag fick en tid bokad hos deras läkare för att ev äta någon annan medicin under graviditeten. Normalt sett äter jag Kestine. Jag har läst någonstans att lokala läkemedel som ögondroppar och nässpray ska vara ok men jag är inte säker. Väntar til onsdag med att börja använda det också.
    Så det är nog bäst att du tar kontakt med en läkare igen!
    Lycka till!

• Lavish
    hani79 skrev 2010-04-21 06:27:57 följande:
    jag är också pollenallergiker och jag var på samtal i fredags hos BM. Och jag fick en tid bokad hos deras läkare för att ev äta någon annan medicin under graviditeten. Normalt sett äter jag Kestine. Jag har läst någonstans att lokala läkemedel som ögondroppar och nässpray ska vara ok men jag är inte säker. Väntar til onsdag med att börja använda det också. Så det är nog bäst att du tar kontakt med en läkare igen!Lycka till!
    Ja det verkar inte bättre. Måste väl ringa i dagarna för att boka inskrivning och då kan jag passa på att fråga om detta. Men risken är väl stor att dom bara säger att jag ska boka läkartid för det. Störande när det står på nätet att det är riskfritt, men man vågar ju ändå inte chansa på det.
  • Oceansoul

lokalvärkande medel är helt ok. jag hade samma problem och ringde sjukvårdsrådgivningen, de hade ändrat sina riktlinjer för just loratadin, kolla deras sida 1177. se.
    Men jag hade en läkartid och fick tavegyl utskrivet, det är helt ok att ta vid graviditet.
    ring annars och prata med vc, och be om recept via telefon.

• Lavish
    Oceansoul skrev 2010-04-21 06:39:16 följande:
    lokalvärkande medel är helt ok. jag hade samma problem och ringde sjukvårdsrådgivningen, de hade ändrat sina riktlinjer för just loratadin, kolla deras sida 1177. se.Men jag hade en läkartid och fick tavegyl utskrivet, det är helt ok att ta vid graviditet.ring annars och prata med vc, och be om recept via telefon.
    Tack! Jag har ju tagit pillrena fram till plus så det kändes ju inte så kul. Men jag tolkar ju budskapet som att dom helt enkelt inte undersökt detta ordentligt (bipackssedeln) så att det finns RISK för att det är skadligt, inte att man vet att det är skadligt.
  • alkemi

Hej enligt min BM kan man ta preparat med loratadin, kolla www.janusinfo.se

Man måste vara vaken för att göra verklighet av sina drömmar
  • Lavish
    alkemi skrev 2010-04-21 06:50:51 följande:
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.x...
    Ja det här var precis det jag läste. Men jag ska väl ändå snacka med nån, men om din BM har sagt det så hoppas jag att det stämmer och jag slipper köpa nya piller.

Jag ville höra mig för, all information på nätet är ju inte alltid uppdaterad och korrekt..
  • Eeve

Hej!
    Jag åt Loratadin före gravidititeten, men jag ringde bara till vc här i kommunen och läkaren skrev ut Cetirizin Stada istället per telefon. Funkar bra, men från att ha gått från en tablett i veckan (för okänd allergi som ger kliande nässelutslag) måste jag nu ta en varannan dag eller en varje dag. Vet inte om det har att göra med själva tabletten eller med graviditeten.

• Oceansoul
    Eeve skrev 2010-04-21 06:56:15 följande:
    Hej! Jag åt Loratadin före gravidititeten, men jag ringde bara till vc här i kommunen och läkaren skrev ut Cetirizin Stada istället per telefon. Funkar bra, men från att ha gått från en tablett i veckan (för okänd allergi som ger kliande nässelutslag) måste jag nu ta en varannan dag eller en varje dag. Vet inte om det har att göra med själva tabletten eller med graviditeten.
    trodde inteman kunde ta cetirizin, men har hört att de ska ändra råden på många allergimediciner, då har de kanske redan gjort detta.
  • Oceansoul

såg nu på fass att det var främst den jag ätit (cetirizin sandos) som man inte skulle ta under graviditet.

Svar på tråden Hjälp! Pollenallergi och graviditet?