• BlygTjej

Vilket fästingmedel, hjälp!

Jaha, nu är snart dem mest värdelösa och äckliga djuren tillbaka. Det är alltså fästingar jag pratar om {#lang_emotions_yell}

Vad har ni för medel till era hund för att slippa dem?
    Vi har en Golden Retriever hemma som verkar dra på sig alla fästingar när vi är ute, ett rent under att han inte blivit sjuk! Den enda gången det funkat någorlunda är när vi har haft halsband (Scalibor tror jag det heter?) till honom. Men funkar det när man har små barn? Barnen är 3 och 1 år gamla.

Behöver alla tips och råd jag kan få...

Isabelle 070130 Moa 090129
  • Svar på tråden Vilket fästingmedel, hjälp!
  • LillTussa

När vi var söderut (bor i norrland o har inte alls samma problem som ni söderöver) så fixade jag en grej med micro-pulsvågor eller nåt sånt som man satte på hundens halsband och sen kokade jag ett avkok på en kruka färsk timjan, en kruka färsk rosmarin med en liter vatten, sen satte man i citron och lite vitlök. Vi hade inte en fästing på hunden under de 2 veckorna vi var i uppsalatrakten.

Varför vi inte använder t ex frontline är för att min hunds helbror fick fruktansvärda biverkningar av det och då vågar jag inte riktigt sätta det på min hund heller. Och när det handlar om så korta perioder får man stå ut med att hunden doftar timjan..
  • Jezamine

Här kommer inte ett Scalibur halsband på en hund igen.Har inga småbarn visserligen.Vi använder Frontline som du droppar i nacken på hunden 1 gång i månaden.

Avstängd tills vidare
  • BlygTjej

Vi har provat Frontline, hade det förra året. Tyckte inte det hjälpte så mycket som halsbandet. Men när man har Frontline så kan man klappa honom utan att man får gift på fingrarna ellr hur funkar det?

• hmcc

Det finns bara ett som funkar på mina, expot.

Tyvärr har dom halsbandet just nu eftersom dom simtränar, men om ett par månader fåpr dom riktigt skydd igen för då är det simuppehåll

• BlygTjej

Kanske ska ge Frontline ett försök till då...

• Jezamine
    hmcc skrev 2010-04-21 11:03:14 följande:
    Det finns bara ett som funkar på mina, expot.Tyvärr har dom halsbandet just nu eftersom dom simtränar, men om ett par månader fåpr dom riktigt skydd igen för då är det simuppehåll
    Du tar bort halsbandet när de simmar?
    Avstängd tills vidare
  • BlygTjej

Expot, vad är det?

• Jezamine

Fästingmedel som Frontline

Avstängd tills vidare
  • Impega

Jag kör med halsbandet och det funkar kanon.

• Bisquit

Vi har scalibor halsband som har fungerat jättebra alla år vi använt det.
    Har iofs inga barn men jag trod det står på att man inte ska låta hunden sova i barnens säng och att dom inte ska tugga på halsbandet.

Men så bra koll har man väl förhoppningsvis på sina barn och sin hund att det inte händer?

Testade tigurspray ( eller nåt sånt ) en gång och hela pälsen ramlade av i stora sjok. Så aldrig mer det.

Alla hundar är olika, man får testa sig fram vad som funkar bäst. Egenhemmagjort timjan-rosmarin-vitlök avkok är väl bäst för både hund och natur. Men hos oss fungerar det inte, har så mycket fästingar.

• hmcc
    BlygTjej skrev 2010-04-21 11:18:04 följande:
    Expot, vad är det?
    Ett fästingmedel som man numera kan köpa receptfritt
  • hmcc
    Jezamine skrev 2010-04-21 11:07:47 följande:
    Du tar bort halsbandet när de simmar?
    Nej jag tar på det då

Skojar bara, det ska av då och det är väl ehgentligen det ultimata fästingmedlet på hundar som tycker om att simma ute, typ retievers (mina simmar i simhall)

Tyvärr inte det bästa men ska hundarna upp och ner i sjöar och hav så är det det enda man kan använda.
  • Impega
    hmcc skrev 2010-04-21 11:40:24 följande:
    Nej jag tar på det då Skojar bara, det ska av då och det är väl ehgentligen det ultimata fästingmedlet på hundar som tycker om att simma ute, typ retievers (mina simmar i simhall) Tyvärr inte det bästa men ska hundarna upp och ner i sjöar och hav så är det det enda man kan använda.
    Jo det bästa är väl att ta av det så de inte tappar det. Men de har numera ändrat "reglerna" så man behöver inte ta av halsbandet. Fast det är ju det bästa om man vill ha kvar det.
  • Jezamine
    hmcc skrev 2010-04-21 11:40:24 följande:
    Nej jag tar på det då Skojar bara, det ska av då och det är väl ehgentligen det ultimata fästingmedlet på hundar som tycker om att simma ute, typ retievers (mina simmar i simhall) Tyvärr inte det bästa men ska hundarna upp och ner i sjöar och hav så är det det enda man kan använda.
    Hade halsbandet på min förra hund,men hon var ingen simmarhund .Trots att det var en vattenapporteande hundras
    Avstängd tills vidare
  • hmcc
    Jezamine skrev 2010-04-21 11:56:20 följande:
    Hade halsbandet på min förra hund,men hon var ingen simmarhund .Trots att det var en vattenapporteande hundras
    Dom flesta retrivers är utställningsavlade så alla simmar inte, och det är nog rätt skönt att slippa dra hem en dystinkade jycke jämt
  • zazzah

Jag hade frontline på min första vovve, hon fick fruktansvärda eksem och klåda på ryggen så det vågar jag inte testa igen!! Till min nuvarande vovve har jag köpt ett bärnstenshalsband som jag provade förra året. Hon hade väldigt få fästingar ca 3-4 st på hela sommaren (vi bor i skåne) men jag vet inte om det berodde på att det inte var ett fästingår eller om det var halsbandets förtjänst! Det positiva med bärnstenshalsband om det fungerar är ju att det är helt giftfritt och kan användas år efter år. Det kostar lite iof ca 350:- till stor vovve men jag tycker att det har varit värt det. Men många säger att har man bara 1 fästing även om man har skydd mot fästingar så är skyddet inte tillräckligt bra, men jag vet inte...sätter hellre på henne ett giftfritt halsband och går igenom henne ordentligt efter varje promenad än ger henne något med gift i!
    Lycka till vad du än använder!

• klumpfh

Vi har bärnstenshalsband på vår vovve. Han har aldrig haft en fästing på sig! Jag rekommenderar varmt, giftfritt och bra! :)

• dezibel

Det verkar vara så att olika saker funkar på olika hundar. Vi har testat bärnstenshalsband som inte hade någon effekt alls men dom är väldigt snygga :)
    Frontline funkar si så där. Exspot funkar bättre men eftersom vi ställer våra hundar ofta under sommaren och därför schamponerar dom ofta blir det svindyrt att se till att dom är skyddade.
    Så vi använder Scaliborhalsband som faktiskt skyddar till 99,9%.
    Jag är fullt medveten om att det är giftigt och noga med att kolla om nån blir överkänslig,får klåda mm.
    Vad jag har förstått så sprider sig preparatet i underhudsfettet på hunden så det är absolut ingen fara att klappa hunden.
    Jag känner att det är som att välja mellan pest eller kolera- gift eller fästingar...

Svar på tråden Vilket fästingmedel, hjälp!