• ELHU

OK bil i hund hela dan???

Jag ser från mitt hem att en hund får befinna sig en hel dag i BILEN??! Jag ser oxå att den får komma ut o rastas.. men att sitta i en bil under en arbetsdag???
    Tycker jag inte är snällt!! Vad säger lagen, är det ok??

Känns som hunden skulle ha det skönare hemma.. kanske få någon att hjälpa med rastning på dan.. hunddagis..

En labrador.. de lägger ju lätt på sig oxå ju..

• Svar på tråden OK bil i hund hela dan???
  • parvati

Jag tycker inte att det är okej men vet inte vad lagen säger men ring länsstyrelsen där du bor och rådfråga en djurinspektör.
    Där jag bodde förrut upptäckte jag att någon "parkerade" grand danois i en liten allmän rasthage. Där upptäckte jag den när några ungar höll på att kasta sten och kottar på den. Jag ringde i alal fall polisen och gjorde en anmälan och de skickade dit en radiobil. Om någon läser det här som känner igen sig vore det intressant att höra vad hur du tänkte?

• emmgus

Men vaaa? de är INTE okej ju!
    Om detta hänt flera gånger så hade jag absolut kontaktat polis som får avgöra hurvidare de e rätt eller ej.

Usch va hemskt!

• smilez

Det är INTE okej, du kan läsa mer på Jordbruksverkets hemsida om vad som gäller för hundar! Ring polisen och en djurskyddsinspektör!

• Jezamine
    ELHU skrev 2010-04-21 09:30:58 följande:
    Jag ser från mitt hem att en hund får befinna sig en hel dag i BILEN??! Jag ser oxå att den får komma ut o rastas.. men att sitta i en bil under en arbetsdag???Tycker jag inte är snällt!! Vad säger lagen, är det ok??Känns som hunden skulle ha det skönare hemma.. kanske få någon att hjälpa med rastning på dan.. hunddagis..En labrador.. de lägger ju lätt på sig oxå ju..
    Erbjud dig at passa hunden och gå ut med den,du kunde bli dagmatte.
    Avstängd tills vidare
  • linjes

Nää inte ok eller lagligt

• Michisen
    http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_15.pdf

Länk till hur man ska sköta sin hund från jordbruksverket.
    Det är inte okej att förvara hunden i bilen för övrigt, hundar får till exempel sitta max tre timmar i bur i bilen, en labrador i en bil kan inte röra sig som det är tänkt.

För att inte tala om att det snart kan gå illa när vårsolen börjar ligga på, även om det är svalt i luften blir bilen en dödsfälla, även ifall man vevar ner rutorna lite grann. :/
  • Joico

Nej det är varken OK eller lagligt - oavsett väder eller utrymme.

Detta gäller:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln. Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
  • Lathundarna

Som övriga skrivit är det varken okej eller lagligt.

Jag är nog inte riktigt på det klara med om hunden förvaras i bilen utanför ägarens hem eller arbetsplats? Inte för att det spelar nån roll {#lang_emotions_dreamer} Ja, labbar har lite lättare för att gå upp i vikt, men kanske är det en väldigt aktiv ägare utöver det du ser?

• hmcc

Nu beror det alldeldes på hur hunden lever för övrigt.

Jag har haft med min hund(hade bara en då) på jobbet i bilen dom dagar då min ex var på tjänsteresa.

Min hund körde bruks på den tiden så innan jobbet gick han spår eller körde upplet och efter var det brukshundklubben eller träning med jaktlaget hela kvällen.

På jobbet var det smårastningar och hela lunchen var vi ute (det fick blir en varmkorv på språng till mig dom dagarna eftersom jag inte hann sitta inne och äta lunch)

Så kolla vad det är för en människa först, han eller hon kanke är jätteaktiv.

Det kanske inte var enligt lagen om man kollar ordentligt på det men jag hade inte det minsta dåligt samvete för den jycken.

(för mina nuvarande kan jag ha det ibland och nu är jag ändå hemma hela dagarna och kan gå ut hur mycket som helst)

Svar på tråden OK bil i hund hela dan???