• majsan­26
    Äldre 24 Oct 18:46
    14059 visningar
    20 svar
    20
    14059

    kan ni hjälpa mig att "läsa" ett spermaprov?

    Min man skall lämna in ett spermaprov nästa vecka, men det kommer att ta lååååångt tid innan vi får veta nåt. Så nu har jag fått hämta hans gamla spermaprov från i fjol, men blev inte mycket smart på det.

    Kan någon hjälpa mig att läsa dessa värden?

    spermiekonc. M/ml 27,2
    Totalantal 122 mil.
    Motilitet , total 33%
    snabbt progr. 26%
    motila spermier, konc. M /ml 9,0
    motila, totalantal 40 mil.

    morfologisk bedömning

    normala spermier 5%

    Resultata- normala spermieparametrar, normal morfologi.

    Det som oroar mig är ...normala spermier enbart 5 % ???? Är inte det för lite? varför skriver dem att det är normal morfologi då?

    Hoppas någon av er har lust att hjälpa mig med detta......

    Mycket mycket tacksam!!!!

  • Svar på tråden kan ni hjälpa mig att "läsa" ett spermaprov?
  • turia
    Äldre 24 Oct 18:54
    #0

    www.preventivmedel.nu/01_hurfunkar/03_safungman/
    Tycker det verkar ganska bra? vad jag kan få fram..

  • någons­pappa
    Äldre 24 Oct 18:58
    #0

    Helt ok med 5% normala spermier resten är bara utfyllnad.

  • någons­pappa
    Äldre 24 Oct 18:59
    #0

    Varför ta ett prov till det borde vara uteslutet att det är spermierna som är problemet.

  • majsan­26
    Äldre 24 Oct 19:07
    #0

    någonspappa- jag förstår inte riktigt hur du menar. alltså att det är nåt fel med spermierna? Snälla förklara....

  • majsan­26
    Äldre 24 Oct 19:08
    #0

    jaha, nu läste jag en gång till. Du menar då att det är ok med 5 % normala spermier. Men vad söger du om motilitet då ? jag har läst att vid fertilitet så måste det finnas minst 20 mil. motila spermier per ml, min man har ju bara 9...

    detta oroar mig....

  • Trump
    Äldre 24 Oct 19:14
    #0

    www.fertilitext.org/p4_male/male_factor_infertility.html

    jattebra sida som forklarar din mans test resultat. hoppas att det hjalper.

  • Trump
    Äldre 24 Oct 19:16
    #0

    "Normalt test"

    Sperma conc: 20milijoner/ml
    Totalt: 40 milijoner
    Motilitet: 50%

  • Trump
    Äldre 24 Oct 19:20
    #0

    "Normalt test"

    Sperma conc: 20 miljoner/ml
    Totalt: 40 miljoner
    Motilitet: 50%
    Snabbt progr:It refers to the number of sperm that are the fastest swimmers and are likely to fertilize the egg
    Morfologisk bedömning normala spermier: 15%

  • majsan­26
    Äldre 24 Oct 19:28
    #0

    Tack Trump! Men efter det du skriver så är min mans spermaprov inte normal, alltså han har BARA 5 % normala spermier.....det normala ligger på 15 %

    Någon här som har enbart 5 % normala spemier? Vad gör man då?????

    tack för alla svar!

  • majsan­26
    Äldre 24 Oct 19:35
    #0

    Efter det jag har läst på den sidan Trump har rekomenderat så har jag kommit fram till att det INTE är OK med minmans spermaprov, men varför fivk vi besked på att det var normal då????

    Alltså- han har ett motilitet på 33 %- det normala ligger på 50 %

    - Han har bara 9,0 mil motila spermier per ml----det normala ligger på minst 20 mil. per ml.

    - han har bara 5 % normala spemier- fertilitet beräknas när det är minst 15 % normal spermier.

    Alltså........varför fick vi veta att " det var ok" ????

  • majsan­26
    Äldre 24 Oct 19:35
    #0

    Efter det jag har läst på den sidan Trump har rekomenderat så har jag kommit fram till att det INTE är OK med minmans spermaprov, men varför fivk vi besked på att det var normal då????

    Alltså- han har ett motilitet på 33 %- det normala ligger på 50 %

    - Han har bara 9,0 mil motila spermier per ml----det normala ligger på minst 20 mil. per ml.

    - han har bara 5 % normala spemier- fertilitet beräknas när det är minst 15 % normal spermier.

    Alltså........varför fick vi veta att " det var ok" ????

  • majsan­26
    Äldre 24 Oct 21:04
    #0

    någon här som är "proffs" på att läsa spermaprov?????

  • Trump
    Äldre 24 Oct 22:02
    #0

    Aven fast din mans sperma prov ligger under det normala sa betyder det ju inte att ni inte kan fa barn. Det behovs bara en liten frisk sperma!

    Din man har ju 27 miljoner sperma / ml - normala ligger pa 20 - sa det ar ju bra. Att endast 5% ar normala medans 15% anses vara normalt kan jag inte svara pa. Men 5% av 27 miljoner ar ju 1.35 miljoner sperma / ml som ar normala sa det later ju bra.

    Forsok att inte ora dig sa mycket. Aven fast din man ligger under "normalt" pa vissa prover sa tycker jag att hans resultat ser lovande ut. Han har sperma, dom ar rorliga och manag normala. Vanta och se nasta resultat och var glad att det finns friska sperma - det behovs som sagt bara en!

    Lycka till!!!

  • Trump
    Äldre 24 Oct 22:04
    #0

    Sag att din mans motilia sperma var 9 miljoner / ml - det ar ju bra. Enligt sidan jag hittade ar "normal" 50% (50% 20 miljoner = 10 miljoner) sa han ligger ju nastan precis dar.

    Har lakaren sagt att det ar normal sa ga pa det - dom vet bast!

  • majsan­26
    Äldre 24 Oct 22:36
    #0

    tack Trump för uppmuntran! Det behövs verkligen. Skall ringa läkaren imorgon.

  • Rapunz­ella
    Äldre 24 Oct 23:24
    #0

    Kolla med din läkare - det är kanske möjligt att just ditt lab har andra referensvärden än vad som redogörs på en amerikansk sida?
    Många värden är olika i Sverige jmf m. USA - t.ex. så anger de blodsocker i en annan enhet än vi gör i Sverige, vilket gör att värden som i Sverige ligger kring t.ex. 22 ligger i USA på 400 - förhoppningsvis så är det något sådant som gör att det är svårare att jämföra resultaten rätt av.

    De kan ju i rimlighetens namn inte säga att provet är normalt om det inte är det, men kolla med din doktor.

  • majsan­26
    Äldre 25 Oct 18:18
    #0

    Hampelina- visst är mitt resonemang oxå att de kan inte skriva "normal spermaprov" om det är inte är det....men varför ligger alla värden så illa till? Har kollat med svenska sidor, inte bara engelska, och det stämmer att alla hans värden ligger under det normala.

    Det kanske är så att de vill helt enkelt inte säga att det är under det normala, just för att de inste skall behöva finansiera oss med ivf????? Sjukt tanke, men man vet aldrig....

  • Rapunz­ella
    Äldre 25 Oct 20:30
    #0

    Jag förstår att tanken dyker upp hos dig,särskilt när du hittar så många olika bud. Men jag jobbar inom vården och vet hur det går till "bakom kulisserna" och de skulle ALDRIG medvetet lämna ut att ett prov är normalt om det inte är det - det finns strikta lagar som regelerar sådant. Alla de personer som analyserat och besvarat provet skulle råka så vansinnigt illa ut om något sådant kom fram. Däremot kan det ju ske misstag och det måste du ju få svar på att det inte är det som har hänt.

    Tyvärr kan jag inte komma på varför siffrorna inte stämmer med det som finns på nätet - fick du tag i er doktor?

    Hoppas verkligen att vi missat något här i tråden som rätar ut alla frågetecken och som bekräftar att provet verkligen är normalt - Lycka till!!

  • Nin
    Äldre 21 Oct 16:46
    #19

    Jag har samma problem. Förstår inte hur man ska läsa av remissen ????

    Vad betyder följande:

    Volym, ml = 2,4
    Motila, % = 53
    Rörlighet (grad 1-4) = 1,75

    Spermiekonc., milj/ml = 51
    Totalantal (milj) = 122

    Totalantal motila (milj) = 64
    Viskositet (1-3) = OK

    Vad betyder Preparat PROV ?

    Metod: Swim-up ??
           
    Utnyttjad mängd = 2 ml

    Volym (ml) = 1
    Konc. motila (milj/ml) 1,4
    Totalantal motila (milj) = 1,4
    Motilitet (%) = 93
    Rörlighet (grad 1-4) = 2,25   

    En lika nervös tjej ;((

    Hoppas det går bra för er Majsan26       
        
      
         

  • Nin
    Äldre 21 Oct 16:47
    #20

    Jag har samma problem. Förstår inte hur man ska läsa av remissen ????

    Vad betyder följande:

    Volym, ml = 2,4
    Motila, % = 53
    Rörlighet (grad 1-4) = 1,75

    Spermiekonc., milj/ml = 51
    Totalantal (milj) = 122

    Totalantal motila (milj) = 64
    Viskositet (1-3) = OK

    Vad betyder Preparat PROV ?

    Metod: Swim-up ??

    Utnyttjad mängd = 2 ml

    Volym (ml) = 1
    Konc. motila (milj/ml) 1,4
    Totalantal motila (milj) = 1,4
    Motilitet (%) = 93
    Rörlighet (grad 1-4) = 2,25

    En lika nervös tjej ;((

    Hoppas det går bra för er Majsan26

Svar på tråden kan ni hjälpa mig att "läsa" ett spermaprov?