• Skuttan

Hur får man föräldrar att använda tygblöjor?

Hej
    Förmodligen enda killen på forumet ;)

Jag har i uppdrag att få dagiset mer miljövänligt. Eftersom vi i vår familj enbart använt tygbjöjor (med undantag någon semesterresa) till våra barn tänkte jag att det kunde vara en bra väg att gå på.
    Önskar få in tips på hur man får folk att skippa plast-engångs-blöjorna.

Tygblöjor förutsätter att man har har en tvättmaskin i hemmet och tvättlinor att hänga upp på, annars finns det inga ursäkter.

Listar här upp varför vi har tygblöjor.
    Fördelar:
    1. Sparar pengar, säkert 5.000 kr-10.000 kr/barn
    2. Slipper byta blöjor i 1 1/2 år. Barnet blir torrt (alltså blöjfritt) fortare, vid cirka 1 1/2 år istället för 3 år, beror på att tygblöjorna blir lite fuktiga och de känns därför. Engångsblöjor suger för bra och barnet känner inte blöjan och vill därför inte slippa den heller.
    3. Slipper handla otympliga balar med blöjor.
    4. Slipper fylla upp sopkärlet med berg av blöjor
    5. En tvätt varannan - var tredje dag, tar i princip ingen tid om man ändå är hemma. Tar i alla fall mindre tid än att handla och kasta blöjor.
    6. De går att sälja vidare när barnet är blöjfritt.
    7. Man känner att man inte har fallit offer Pampers / Libero reklam.

Nackdelar:
    1. Det kräver lite träning innan man får snits på det, rispapper, vikning,  osv.
    2. Folk i allmänhet stör sig på det om när de själva använder engångsblöjor, svenska avundsjukan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 12:13
    Givetvis tar man med sig till dagiset vikblöjor. Personalen lägger de använda en en plastpåse som man tar med sig hem.

Om man har bytt några gånger tar och fått till snitsen går så det klart fortare att byta en tygblöja än en engångsblöja.
    *Barnet krånglar mindre eftersom det är mer angeläget om att få en ny och torr blöja.
    *Barnets hud blir aldrig röd och irriterad, man slipper mycket skrik och behöver inga salvor.
    (vi har testat själva)
    *Vikning går på någon sekund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 12:20
    VÄNLIGEN SVARA ENBART PÅ TIPS OM HUR MAN FÅR FÖRÄLDRAR ATT ANVÄNDA TYGBLÖJOR.

VÄNLIGEN SKICKA INGA ANDRA KOMMENTARER TACK!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 10:27
    Tråden är nu stängd!
    Jag tackar för alla kommentarer och jag tar med mig dem.
  • Svar på tråden Hur får man föräldrar att använda tygblöjor?
  • 071001

Om det är förskolan ni ska få mer miljövänlig varför vänder du dig till föräldrarna då?

Vi har inte använt tygblöjor av ren bekvämlighet får jag erkänna. Kan inte få fler barn, men kunde jag det skulle jag absolut överväga det. Dock har vi inte egen tvättmaskin hemma.

• Michisen

Säger som Siris mamma: Om det är förskolan som ska bli miljövänligare så är det väl till att börja med den miljön som man måste kolla på vad gäller att sluta använda engångsblöjor där?

Vill personalen ägna arbetstid åt att vika rispapper, tvätta blöjor, hänga blöjor etc?
    Ska det lejas ut till tvättfirma? Blir det en besparing i så fall?
    Är blöjorna personliga eller räcker det med att man har olika storlekar till de olika barnen?

Eller är tanken att föräldrarna tar med sig tygblöjor som beräknas räcka under dagen och så ska de tas med hem och tvättas hemma?

• Cocco

Använder man pockets så är det inte svårare än att sätta på en engångs men att de blir torrare tidigare är en myt. Det beror nog snarare på att föräldrar som anänver tygblöjor är mer inriktade på potträning.
    Min son som är 2.5 år och använder tygisar är inte torr...vilket iofs mest beror på att den ena föräldern är lite väl slapp med potträning.

Sen är det inte alls säkert att det är billigare det beror ju på vilken typ av tygisar man använder.
    Säg att man köper 30 st Blueberry de räcker hela blöjperioden på ett ungefär. Då blir kostnaden för perioden 7200kr utan att räkna med tvättkostnade. Använder man däremot vikisar och ullbyxor så kan man säkert klarar sig på 1500kr för hela perioden. Men då blir det ju betydligt mer jobb med vikningar och ullkurning osv.

Tyblöjor använder man för att det är bra för miljön, det är bra för barn med röda rumpor och för att det är en passion.

• Ragnar

Min dotter tål inte vikblöjor ur bomull. Men blöjor ur bambus och pocketblöjor med flis tål hon bra. Annars tror jag det är bäst att visa föräldrarna hur tyglöjor i dag ser ut och hur de fungerar. Att det finns annat än vikblöjor och ullbyxor.
    Annars vet jag om 3 dagis på Island där de har tygblöjor till alla barnen. Det började på försök för ett år sedan och går jätte bra fortfarande. De köpte in ca 4 formsydda blöjor och 1 blöjbyxa per barn. De lät sy upp alla blöjorna åt sig och fick det på så sätt väldigt billigt. De räknar med att det går åt 1/2 timmes jobb för en person per vecka att sätta igång tvättmaskin och torktumlare. Den som jobbar i köket sköter tvätten. Blöjbytena tar inte längre tid än vanligt eftersom det inte är något som ska vikas.
    Vi har haft pocketblöjor till våra barn både på dagis och hos dagmamma och det har alltid gått bra.

• Magnolia79

Vilken bra idé! Anledningen till att "alla" använder engångsbelopp är väl att det är det man känner till. Hade vi inte haft vänner som använde tygblöjor som visade hur det gick till hade jag nog inte vågat prova. Det bästa är väl att de föräldrar som är intresserade får en genomgång av hur det fungerar, kanske i samband med hämtning? Nån är ju säkert nyfiken. Sen om några sätter igång sprider sig förhoppningsvis intresset.

• Miss Cee

Eftersom det visats sig att miljövinsten med tygblöjor är noll eftersom den extra tvätten (vatten/el etc) äter upp allt man vinner på att ha tygblöjor så känns det rätt meningslöst.

• Ragnar
    Miss Cee skrev 2010-04-24 22:38:35 följande:
    Eftersom det visats sig att miljövinsten med tygblöjor är noll eftersom den extra tvätten (vatten/el etc) äter upp allt man vinner på att ha tygblöjor så känns det rätt meningslöst.
    Den uträkningen kom för ett par år sedan från ett företag som producerar engångsblöjor och motbevisades mer än en gång. Kommer inte ihåg vilket det var.
    Miljöbelastningen att tillverka en tygblöja (blöja med PUL tyg) är den samma som att tillverka omkring 20 engångsblöjor. Många av våra blöjor är tvättade minst två gånger i veckan i 2 år och håller än. Vid tillverkning av blöjor utan PUL tyg är miljöbelastningen mindre. Använder man inte torktumlare eller bor i områden med stor vattenbrist (ökenområde) så är det miljövänligare att använda tyg. Till tygblöjetvätt ska man också använda mindre tvättmedel, bara en tesked om man har mjukt vatten. Vi tvättar ofta blöjorna utan tvättmedel.
  • Monsterpannkaka

Jag skulle föreslå att du bjuder in till visning, där du har med dig ett par exemplar av de vanligaste sorterna och demonstrerar och förkalrar hur det går till?

• dazazz

vi ville köra tygblöjor till pojken, hade köpt allt men när han väl kom och amningen strulade så orkade vi inte trassla med blöjorna, han kissade igenom snabbt och allt blev meckigt. det var med sorg i hjärtat jag sålde tygblöjorna men det var bara att acceptera att jag inte hade orken. jag tror att jag med mer stöd från folk som redan körde tygblöjor hade fortsatt, jag kände mig rätt så ensam.

nu rör det sig ju om relativt stora barn på dagis, så man måste "lära om" och den ekonomiska aspekten är inte LIKA stor som när man pratar om nyfödda. men jag tror som monsterpannkaka på att köra en demo, visa olika modeller, förklara varför ni kört med det och vilka fördelar ni ser. att förklara allt det praktiska, visa hur ni löst bytena hemma, var förvarar ni blöjorna före tvätt osv. visa ekonomiskt hur det lönar sig osv. kanske låna ut av era blöjor så att folk kan testa utan att investera?
    jag tycker det låter jättebra, hade de gjort en sådan ansats på dagiset där min pojk går hade jag nog gjort ett nytt försök!
  • längtar och väntar

Jag väntar mitt första barn och vi kommer inte använda tygblöjor. Jag tycker det verkar så äckligt, vill inte stå och torka av bajs från blöjorna och sen stoppa in dem i tvättmaskinen där man ska tvätta annan tvätt också..

Svar på tråden Hur får man föräldrar att använda tygblöjor?