Hur får man föräldrar att använda tygblöjor?
Hej
Förmodligen enda killen på forumet ;)
Jag har i uppdrag att få dagiset mer miljövänligt. Eftersom vi i vår familj enbart använt tygbjöjor (med undantag någon semesterresa) till våra barn tänkte jag att det kunde vara en bra väg att gå på.
Önskar få in tips på hur man får folk att skippa plast-engångs-blöjorna.
Tygblöjor förutsätter att man har har en tvättmaskin i hemmet och tvättlinor att hänga upp på, annars finns det inga ursäkter.
Listar här upp varför vi har tygblöjor.
Fördelar:
1. Sparar pengar, säkert 5.000 kr-10.000 kr/barn
2. Slipper byta blöjor i 1 1/2 år. Barnet blir torrt (alltså blöjfritt) fortare, vid cirka 1 1/2 år istället för 3 år, beror på att tygblöjorna blir lite fuktiga och de känns därför. Engångsblöjor suger för bra och barnet känner inte blöjan och vill därför inte slippa den heller.
3. Slipper handla otympliga balar med blöjor.
4. Slipper fylla upp sopkärlet med berg av blöjor
5. En tvätt varannan - var tredje dag, tar i princip ingen tid om man ändå är hemma. Tar i alla fall mindre tid än att handla och kasta blöjor.
6. De går att sälja vidare när barnet är blöjfritt.
7. Man känner att man inte har fallit offer Pampers / Libero reklam.
Nackdelar:
1. Det kräver lite träning innan man får snits på det, rispapper, vikning, osv.
2. Folk i allmänhet stör sig på det om när de själva använder engångsblöjor, svenska avundsjukan?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 12:13
Givetvis tar man med sig till dagiset vikblöjor. Personalen lägger de använda en en plastpåse som man tar med sig hem.
Om man har bytt några gånger tar och fått till snitsen går så det klart fortare att byta en tygblöja än en engångsblöja.
*Barnet krånglar mindre eftersom det är mer angeläget om att få en ny och torr blöja.
*Barnets hud blir aldrig röd och irriterad, man slipper mycket skrik och behöver inga salvor.
(vi har testat själva)
*Vikning går på någon sekund
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 12:20
VÄNLIGEN SVARA ENBART PÅ TIPS OM HUR MAN FÅR FÖRÄLDRAR ATT ANVÄNDA TYGBLÖJOR.
VÄNLIGEN SKICKA INGA ANDRA KOMMENTARER TACK!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 10:27
Tråden är nu stängd!
Jag tackar för alla kommentarer och jag tar med mig dem.