• vivillblitre

vad kan jag baka med bara ett ägg?

Har bara ett ägg hemma.. så vad kan jag baka? Har så klart socker, mjöl, kakao, kokor, vaniljsocker, bakpulver, lite mjölk m.m. hemma också :P

Men oftast behöver man tvåägg tycker jag.. så tips tack :) 

• Svar på tråden vad kan jag baka med bara ett ägg?
  • vivillblitre

Ja låter ju gott! :) Har ni nåt bra recept på det med bara ett ägg?

Shadilly: Jag kunde inte se det receptet om jag inte var inloggad där.

• Shadilly
    vivillblitre skrev 2010-04-21 12:19:56 följande:
    Ja låter ju gott! :) Har ni nåt bra recept på det med bara ett ägg? Shadilly: Jag kunde inte se det receptet om jag inte var inloggad där.
    Vad konstigt! Jag ser det utmärkt och har inget konto där.

Kladdkaka 1 kaka
    50 gr margarin
    1,25 dl socker
    1 ägg
    5 msk vetemjöl
    1,5 msk kakao
    3 krm vaniljsocker

Gör så här
    1. Sätt ugnen på 175 C.
    2. Smält margarinet i en kastrull.
    3. Rör ner socker och ägg.
    4. blanda övriga ingredienser, så att allt blir väl blandat.
    5.Häll smäten i en smord ungsform.
    6.Grädda ca 20 minuter.
    7.Kakan blir låg med hård yta och kladdig i mitten.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • vivillblitre
    Shadilly skrev 2010-04-21 12:23:59 följande:
    Vad konstigt! Jag ser det utmärkt och har inget konto där. Kladdkaka 1 kaka 50 gr margarin1,25 dl socker1 ägg5 msk vetemjöl1,5 msk kakao 3 krm vaniljsockerGör så här 1. Sätt ugnen på 175 C.2. Smält margarinet i en kastrull.3. Rör ner socker och ägg.4. blanda övriga ingredienser, så att allt blir väl blandat.5.Häll smäten i en smord ungsform.6.Grädda ca 20 minuter.7.Kakan blir låg med hård yta och kladdig i mitten.
    Tack så mycket.. Ja det var ju mysko! Jag kunde se själva receptet, men för att se hur mycket man skulle ha av allt var jag tvungen att logga in.

Står det hur stor form jag ska ha? Har en mindre på ca 17cm/dm eller nåt och en större på ca 21cm/dm. Kanske inte spelar någon roll...
  • Shadilly

Nej det står inget... Jag skulle nog ta den större, hellre hålla koll så den inte blir genomgräddad än att bränna den så inte allt bara är smet.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • vivillblitre
    Shadilly skrev 2010-04-21 12:30:05 följande:
    Nej det står inget... Jag skulle nog ta den större, hellre hålla koll så den inte blir genomgräddad än att bränna den så inte allt bara är smet.
    Då gör jag det :D Stort tack för hjälpen!
  • vivillblitre

Nu sitter jag och mumsar i mig den kladdkakan... jag bröade formen med tunt lager kokus och äter det tillsammans med hallonglass... såååå gott! :)

• Shadilly
    vivillblitre skrev 2010-04-21 13:59:01 följande:
    Nu sitter jag och mumsar i mig den kladdkakan... jag bröade formen med tunt lager kokus och äter det tillsammans med hallonglass... såååå gott! :)
    MEEEEEN! Nu kortslöt jag tangentbordet på grund av rinnande dregel. {#lang_emotions_yell}

Leda fresterska!

• Flutterby

Ser att jag är sent ute, men det finns något som heter "Ettäggskaka", det brukade min mormor baka. Ska googla o se om recept finns.

• vivillblitre
    Shadilly skrev 2010-04-21 14:27:39 följande:
    MEEEEEN! Nu kortslöt jag tangentbordet på grund av rinnande dregel. Leda fresterska!
    Hahaha förlååååt :) Jag har ätit upp halva kladdkakan helt själv.. så det var dagens räddning ;)
Svar på tråden vad kan jag baka med bara ett ägg?