• Carisma

Operation mot kronisk benhinneinflammation

Jag undrar om någon genomgått en operation mot kronisk benhinneinflammation eller har lite fakta om en sån operation?

Jag blev erbjuden en operation för det förra våren och skulle fundera på det. Tänkte en del på ärren man skulle få och även att jag är rädd för själva ingreppet så jag hörde aldrig av mig dit igen.
    Nu börjar jag överväga att genomgå operationen i alla fall. Kan inte sitta på huk, gå snabbt eller länge.

Skulle vilja veta lite mer ingående hur en operation går till, hur det blir efteråt och hur stor chans är det att man blir bra. Jag har inga ambitioner att kunna springa flera km eller så, mest att slippa ha ont kunna leva lite mindre begränsat. (tex kunna välja vilka skor jag vill)
    Vill veta ungefär hur stora ärren blir och hur lång läketiden är. Vad jag har förstått så opererar man ett ben i taget.

Skulle bli väldigt tacksam om någon som visste kunde ge mig lite information.

• Svar på tråden Operation mot kronisk benhinneinflammation
  • Jezamine

Vad svarade din läkare på dessa frågor?

Avstängd tills vidare
  • Xay1de

Det är nog en operation för kronisk compartment det handlar om, snarare än kronisk benhinneinflammation. Det hela innebär att dina benhinnor inte är nog elastiska för dina muskler. Det betyder att när dina muskler sväller och blir blodfyllda under ansträgning kan inte benhinnorna utvidags som de ska. Det leder till smärta och obehag. Operationen är superenkel och snabb. Läkaren gör ett snitt i benhinnan och den får sedan läka igen, vilket gör den större så att dina muskler får plats. Jag och alla jag känner som genomgått operationen har blivit bättre. Snabbt!

Läkeprocessen är lite jobbig eftersom man har extremt omständiga bandage kring benen. Mina ärr blev ganska rejäla, men jag har abnorm ärrbildning, så två stygn ger mig en jävla krater...Men de bör inte bli allt för vanprydande ärr.

Tro mig, operationen hjälper! Du kommer att kunna motionera och röra dig i princip obehindrat när du är färdigläkt!

• Carisma
    Jezamine skrev 2010-04-21 12:37:55 följande:
    Vad svarade din läkare på dessa frågor?
    Det är ju det jag inte minns. Därav tråden.
    Den enda jag kommer ihåg var att man skulle operera ett ben i taget. Det var ju som sagt ett år sedan och då fick jag inte mycket information alls. Det var nåt om att si och så många % blir hjälpta av operation. Och så visade hon med fingrarna hur långa ärren skulle bli.
  • Carisma
    Xay1de skrev 2010-04-21 12:43:12 följande:
    Det är nog en operation för kronisk compartment det handlar om, snarare än kronisk benhinneinflammation. Det hela innebär att dina benhinnor inte är nog elastiska för dina muskler. Det betyder att när dina muskler sväller och blir blodfyllda under ansträgning kan inte benhinnorna utvidags som de ska. Det leder till smärta och obehag. Operationen är superenkel och snabb. Läkaren gör ett snitt i benhinnan och den får sedan läka igen, vilket gör den större så att dina muskler får plats. Jag och alla jag känner som genomgått operationen har blivit bättre. Snabbt! Läkeprocessen är lite jobbig eftersom man har extremt omständiga bandage kring benen. Mina ärr blev ganska rejäla, men jag har abnorm ärrbildning, så två stygn ger mig en jävla krater...Men de bör inte bli allt för vanprydande ärr.Tro mig, operationen hjälper! Du kommer att kunna motionera och röra dig i princip obehindrat när du är färdigläkt!
    Åh tack för informationen! Och du har rätt, hon sa nåt med compartment syndom också. Har det uppskrivet på nån remiss exakt vad det heter men det är handskrivet så jag har väldigt svårt att tyda vad det står exakt.

Är man vaken under operationen då? Sånt är jag ju livrädd för.
    Opererade de ett ben i taget på dig? Kan man röra sig någolunda som vanligt medan det läker eller måste man mest vara still?

Har gått med detta i snart 8 år så det skulle vara riktigt skönt att kunna åtminstone springa till spårvagnen eller liknande =)
  • Xay1de
    Carisma skrev 2010-04-21 12:53:10 följande:
    Åh tack för informationen! Och du har rätt, hon sa nåt med compartment syndom också. Har det uppskrivet på nån remiss exakt vad det heter men det är handskrivet så jag har väldigt svårt att tyda vad det står exakt. Är man vaken under operationen då? Sånt är jag ju livrädd för. Opererade de ett ben i taget på dig? Kan man röra sig någolunda som vanligt medan det läker eller måste man mest vara still? Har gått med detta i snart 8 år så det skulle vara riktigt skönt att kunna åtminstone springa till spårvagnen eller liknande =)
    Jag opererade bara ena benet. Lokalbedövning, så jag var vaken. Men du känner absolut ingenting. Prata med läkaren om det innan så hjälper han/hon dig. Du kan få lugnande om du är nervös eller rädd.

Du fungerar normalt under läkningen. Jag pluggade när jag gjorde det, levde ganska som vanligt.

Det var helt underbart att kunna gå ut och promenera utan att få ont...
  • Carisma
    Xay1de skrev 2010-04-21 12:55:13 följande:
    Jag opererade bara ena benet. Lokalbedövning, så jag var vaken. Men du känner absolut ingenting. Prata med läkaren om det innan så hjälper han/hon dig. Du kan få lugnande om du är nervös eller rädd.Du fungerar normalt under läkningen. Jag pluggade när jag gjorde det, levde ganska som vanligt.Det var helt underbart att kunna gå ut och promenera utan att få ont...
    Det låter ju jättebra.
    Jag skall få barn till sommaren så det vore ju helt klart en födel att kunna springa lite och sitta på huk tex när barnet börjar bli lite mer rörligt.
    Sen så vore det ju mycket trevligt att kunna gå långpromenader utan att få lida av smärtan en vecka efteråt...
    Skall ta kontakt med läkaren direkt, för jag antar att väntetiden kan bli lång.
  • Xay1de
    Carisma skrev 2010-04-21 13:02:41 följande:
    Det låter ju jättebra. Jag skall få barn till sommaren så det vore ju helt klart en födel att kunna springa lite och sitta på huk tex när barnet börjar bli lite mer rörligt. Sen så vore det ju mycket trevligt att kunna gå långpromenader utan att få lida av smärtan en vecka efteråt... Skall ta kontakt med läkaren direkt, för jag antar att väntetiden kan bli lång.
    Ja, jag fick vänta ett bra tag (tog för övrig närmare tio år innan dom fattade vad som var fel).

Enligt mina erfarenheter kan det bara bli bättre!
  • Carisma
    Xay1de skrev 2010-04-21 13:03:55 följande:
    Ja, jag fick vänta ett bra tag (tog för övrig närmare tio år innan dom fattade vad som var fel).Enligt mina erfarenheter kan det bara bli bättre!
    Ja för mig tog det närmare 7 år att få rätt diagnos. Man får väldigt ofta höra om allt möjligt som kommer att göra det bättre. Känns som om jag har testat det mesta, utan reslutat.

Tack så jättemycket för dina svar!

Du eller någon annan har inga bilder på ärr efter en sån här operation?
    Försökte googla lite men hittade ingenting.
  • Xay1de

Tyvärr har jag inga bilder. Men prova googla på chronic compartment syndrome. Finns några bilder där på hur benet ser ut efter operationen.

• Carisma

Såhär står det att min diagnos är (på remissen):
    Kroniskt kompartmentsyndrom + medialt tibiasyndrom bilat. (betyder väl benhinneinflmmation)

Då undrar jag om det är samma enkla operation som man gör som när man bara har kompartmentsyndrom. Någon som vet?

Fick ett telefonnummer till en sköterska på yrkesortopeden på Sahgrenska som har telefontid imorgon. Så jag kommer väl att få svar på mina frågor då.

Är ändå nyfiken på fler som har/haft samma diagnos och gått igenom en operation för det.

• himmla

Mitt x opererade sina benhinnor för några år sedan. Det vart bara några små ärr som knappt syntes sen när de läkt ihop. Han kunde skutta och skena väldans bra efter allt.. Sprang maraton åkte vasa loppet och massa annat ..

• Carisma

Jag opererade mitt ena ben i början på oktober, dvs ett halvår sedan. Jag har knappt nån känsel vid ärret och jag har fortfarande lite ont där. Känner för övrigt ingen jätteskillnad än så länge. =(

Svar på tråden Operation mot kronisk benhinneinflammation