• ulle85

Har DU gjort en laseroperation på dina ögon? Hjälp mig!

Jag har starka funderingar på att göra en laseroperation på mina ögon. Jag ser inte jättedåligt, men tillräckligt för att inte klara mig utan linser eller glasögon.

Har du gjort en operation på dina ögon? Berätta allt du kan om det!
    Gjorde det ont?
    Tycker du att du ser bra nu efteråt?
    Hade du besvär efteråt?
    Vad det värt pengarna?

Berätta allt du kan komma på {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Har DU gjort en laseroperation på dina ögon? Hjälp mig!
  • forvantningar

Jag har själv inte gjort det, men min syster gjorde det för ca 5år sedan.
    Hon är supernöjd med resultatet.
    Det kostade runt 28-40 000 har jag för mig, lån om man inte har sparat.
    Hon tyckte inte det gjorde ont men det var väldigt obehagligt då man oftast är väldigt känslig i och runt ögat. Men det gjorde absolut inte ont.
    Efter så ska man ju ta ögondroppar ganska många gånger om dagen i ett antal veckor.
    Hon hade inga besvär efteråt.

Det kanske inte var så mycket fakta, men hoppas det dög.
    Tror det ska finnas lite fler som sitter inne med lite mer information.

• Ia Monroe

Jag gjorde det för ca 7 år sen. Först fick jag höksyn men nu är det lite suddigt igen. Hade ont i ca 1 v efter. Idag är de mkt bättre, nu har man inte ont alls har jag hört. Två vänner till mig har också gjort nu sista åren inga komplikationer alls.

• ulle85
    Ia Monroe skrev 2010-04-21 12:48:26 följande:
    Jag gjorde det för ca 7 år sen. Först fick jag höksyn men nu är det lite suddigt igen. Hade ont i ca 1 v efter. Idag är de mkt bättre, nu har man inte ont alls har jag hört. Två vänner till mig har också gjort nu sista åren inga komplikationer alls.
    Ja det känns ju som om tekniken borde förbättras under åren...
    Tack för du tog dig tid och berättade {#lang_emotions_smile}
  • Sheenastar

Hej hej!

Jag gjorde en FS LASIK i fredags och är helt suuupernöjjd.. {#lang_emotions_laughing}
    Fredag eftermiddag och kväll var rätt jobbigt då jag vart extremt ljuskänslig, satt med solglasögon och nerdragna persienner o kände mig som en vampyr.. {#lang_emotions_tongue_out} Men redan på lördagen känndes det mycket bättre. Blir torr i ögonen rätt snabbt men annars inga som helst andra bekymmer. Ser utmärkt, var på kontroll i måndags o fick dessutom detta bekräftat.

Då, på kontrollen så träffade jag en tjej i väntrummet som gjort en LASEK, o hon hade det inte roligt. Så det är stooor skillnad på LASIK och LASEK.

Själva lasrandet gjorde inte alls ont, man är ju lokalbedövad. Tyckte mest bara att det va facinerande hur allt funkar {#lang_emotions_tongue_out}

Kan redan säga att det var värt varenda krona.

• Sheenastar

Kolla på www.godsyn.se de har bra info om de olika metoderna. Lasik är ju det enklaste att göra, Lasek är något billigare men mycket jobbigare. Denna kan krävas om man tex har väldigt stora synnedsättningar eller för tunna hornhinnor. De flesta kliniker gör förundersökning gratis, så boka en tid för att kolla hur det funkar och vilken metod som skulle passa dig. Finns inget "tvång" att du sen måste genomföra en op.

• Sofia1979

Jag gjorde en operation men nu för många år sedan. Det gjorde ont då i ca 3 dagar men sen såg jag hur bra som helst och har inte behövt något på snart tio år. Nu är metoden dock ännu bättre. En kompis gjorde en nu för en vecka sedan och såg bra redan samma dag och hade inte ont alls bara blev lite trött i ögonen. så jag kan helt klart rekomendera. Jag gjorde ELSA LASEK min kompis gjorde intralase Lasik. Min kostade 20 000 kr och tror min kompis kostade ca 30 000kr.

BF 20/5
  • Ia Monroe

Min kostade 24.000 och gjorde i city på appelbergsgatan tror jag det va. Dom jag känner gjorde i Globen. Men det var värt alla glasögon, linser och linsvätskor som kan tänkas.

• iknasi

Hej
    Sambon gjorde en laser operation på city akuten i sthlm kostade ca 26.000kr för båda ögonen. Nu i efterhand tycker han det var värt pengarna men dem första 2 veckorna hade han rätt så ont o kunde knappt se ett dyft. Han fick vara hemma 2 veckor från jobbet o sov mestadels av tiden. Så tyvärr fick ja se nackdelarna med hur ont han hade, fick hjälpa honom med medicin o droppar o smärtstillande. Men i efterhand så ser han som en hök :)

• svalan77

Jag gjorde en lasik i december, det gjorde inte ont vid operationen däremot var det obehagligt under själva ingreppet som iof bara tog ett par sekunder per öga.

Jag opererades vid 10-tiden och fram till ca 15 gjorde det ont i ögonen och de rann MYCKET. Synen var lite suddig i ett par dagar och jag var lite torr i ögonen ca en vecka. Efter första veckan ser jag som en hök, det var helt klart värt pengarna, det kostade ca 30 000. Jag är jättenöjd! Det är toppen att kunna gå upp på morgonen och se direkt och att kunna ha solglasögon eller ta en tupplur med sonen på dagen utan att linserna torkar ihop.

• Milanos
    Ia Monroe skrev 2010-04-21 12:48:26 följande:

Vilken behandling gjorde du? Var det lasik? Jag hade med bra syn i början, men nu 6 dagar efter ser jag suddigt. Blev det bättre med tiden för dej? Mvh
Svar på tråden Har DU gjort en laseroperation på dina ögon? Hjälp mig!