• Älskarlivet

    I vilken vecka kan man se vilket kön barnet har?

    Hej!

    Jag är inte gravid men planerar bli det snart .

    Med barn nummer 1 tog vi inte reda på könet men vi vill gärna göra det med barn nummer 2.

    Vi kommer troligtvis gå privat.
    När kan man tidigast ta reda på könet, i vilken vecka?

    Mvh/Hanna

  • Svar på tråden I vilken vecka kan man se vilket kön barnet har?
  • Hannah76

    Det går att göra tidigt men med osäkerhet. De flesta säger inte på rul:et. Bokar man könsul så vill de att man är i v24 och ett par veckor framåt.

  • Ofies

    Jag vet inte vilken vecka tidigast man kan se, det bestäms väl könet i v.9 va? Hos oss brukar dom ibland säga på rutinultraljudet som är någonstans vid v.18. Men det händer väl att dom har fel också.

  • Hannah76
    Älskarlivet skrev 2010-04-21 12:55:20 följande:
    Vad är rul:et.... Ultraljudet? Det är i vecka 18-19 va?
    Rutinultraljudet, det brukar vara kring v18.
  • Älskarlivet
    Ofies skrev 2010-04-21 12:55:04 följande:
    Jag vet inte vilken vecka tidigast man kan se, det bestäms väl könet i v.9 va? Hos oss brukar dom ibland säga på rutinultraljudet som är någonstans vid v.18. Men det händer väl att dom har fel också.
    Okej runt vecka 18 ja!

    Jag fick för mig att man kunde få reda på det rätt mycket tidigare... men det kan vara olika från läkare till läkare också vad dom vill och inte vill säga kanske?!
  • Hannah76
    Älskarlivet skrev 2010-04-21 12:57:56 följande:
    Okej runt vecka 18 ja!Jag fick för mig att man kunde få reda på det rätt mycket tidigare... men det kan vara olika från läkare till läkare också vad dom vill och inte vill säga kanske?!
    Anledningen till att de inte vill säga är att det är osäkert och för att man inte ska göra abort, för att det är fel kön.
  • Ofies

    Ja men jag läste i en bok på v. 12 att det då är möjligt att se könet med ultraljud (troor jag, är inte helt säker). Men sen är det inte säkert att dom vill säga så tidigt även om dom skulle kunna se. Neråt i Sverige säger dom inte ens på vanliga ultraljudet pga risken för abort vid fel kön. Men här får man veta om man vill det, så det verkar vara lite olika.

  • Ofies
    Älskarlivet skrev 2010-04-22 10:34:03 följande:
    Helt sjukt att man kan göra abort pga fel kön .TAck för alla svar!
    Ja det är det verkligen!! Men det är väl främst i andra kulturer skulle jag tro. Men lika hemskt för det!! Helt fruktansvärt!!
  • Madelen21

    Jag fick se våran bebis på ul i förrgår pga att ja hade smärtor i magen, är i v 26 nu och vi kunde tydligt se att det var en pojke. Vi tog reda på det vid rutin ul och det stämmer :)

  • 82sjo

    jag gjorde nupptest i v12+4 och fick då veta könet.
    Kan kanske inte lita på det till 100% så tidigt men läkaren va ganska säker

Svar på tråden I vilken vecka kan man se vilket kön barnet har?