• Snoopy1974

Vad behövs till en 2-åring

Är snart klara med allt papperssamlande och har börjat tänka mer praktiskt inför vår son. Han kommer vara närmare 2 år när han kommer till sverige och kommer behöva en massa prylar. Vad?

Skulle behöva hjälp med en inköpslista.

Vad används till era 2-åringar?????
    Kom igen - brainstorma!!!

?:*¨¨*:?. it's not how you birth your baby - it's how you love your child.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Vad behövs till en 2-åring
  • MartinaE

När vår dotter var 2 år lekte hon flitigt med följande:

bobbycar
    duplolegor
    leksaksspis
    gosdjur
    dockor
    böcker
    trehjuling
    gunga i trädgården
    dvd-filmer
    leksaksbilar + garage
    bondgård med djur
    klossar

• emmsan123

Behövs väl en vagn, jag har velat ha barnen emot mig så vi kan prata med varandra även upp till tre års ålder, så jag skulle inte köpa en sulky.  Vi använde även vår älskade bärsele en del fortfarande när storebror var två. (En Ergo babycarrier, perfekt på skogspromenader, när det är trångt, svårt med vagn osv.)

Barnschampoo, tandborste, barntandkräm osv. Kanske en handduk med huva? Blöjor, tvättlappar, salva, allt sånt.
    Madrasskydd till sängen, vi har även i vår säng, inte alltid barnet sover i sin egen hela natten Kan varmt rekommendera Hippy chicks madrasskydd som andas!
    Leksaker har du ju fått en bra lista på redan!
    Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • emmsan123

...och napp, nappflaska och välling eventuellt?

Säng och sängkläder också. Kanske nån filt?
    Grejor till vagnen, typ regnskydd, myggnät mm.
    Matstol.
    Bilbarnstol icke att förglömma! Tips att köpa en som räcker länge så han kan sitta bakåtvänd så länge som möjligt. Han är ju ganska stor då, kanske en Britax Multitech eller liknande? (De vändbara är rymligare och räcker därför längre bakåtvänt, men bör inte användas framåtvända, då är det bättre med en bältesstol.)
    Sen kläder såklart. Regnställ, stövlar, overall, vinterkängor, gympaskor, överdragsbyxor, solhatt (som även täcker nacken), pyjamasar, mm mm.
    Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • Manchester

Leksaker som uppmuntrar till samspel, exempelvis en enkel leksaksservis (jättekul att servera "kaffe" till mamma eller leka att man matar pappa). Till en så liten är det nog bäst med plast, även om man lätt faller för alla fina i porslin. En mjuk boll att rulla mellan sig och barnet är också bra.

Potta. Det är inte säkert att barnet är vant vid blöja. Vår dotter var bara 15 månader vid hemkomst, men hade lärt sig att bajsa på potta. Kissandet hade hon inte samma kontroll på, så blöjan behövdes ändå. Men utan potta hade hon sannolikt blivit rejält förstoppad.

Har ni någon som kan förbereda lite hemma, medan ni fortfarande är kvar i landet? Vi såg vid besöken på barnhemmet vad vår dotter var van vid, tyckte om och behövde. Sedan ringde vi hem och meddelade mina föräldrar vad som behövde inköpas. På så sätt fanns det viktigaste där redan när vi kom hem.

• Penapöna

Vår pojke var 23 månader när vi hämtade honom. En 2-åring är ganska stor men har barnet levt hela sitt liv på barnhem är de i behov av att få vara bebis ett tag till. Så tänkte vi iallafall när vi hämtade vår pojke.

Jag köpte en del kläder så att vi skulle klara oss under resan, med risk för att de skulle vara i fel storlek förstås men jag gissade att 80-86 skulle vara bra och de var lite stora faktiskt. Vi hade med strumpor och mockasiner i storlek 22-23, 3 par skor, i storlek 22, 23 och 24. Det var 22 som passade och vi köpte ytterligare ett par skor i landet.

Några nappar och 2 nappflaskor (en liten för vatten i skötväskan och en större för välling) följde med på resan, ytterligare några väntade hemma. Tips är att köpa flera likadana nappflaskor så passar alla delar i hop och man slipper leta så mycket i disken. Vi ger fortfarande välling i flaska på kvällen, sitter i "amningsposition" och tittar varandra djupt i ögonen, jättebra för anknytningen.

Mediciner som nässpray, vätskeersättning och febernedsättande följde med på resan men bara nässprayet behövdes.

Vi hade även med en vagn, en graco sulky, smidig ihoppfällbar, dock bara framåtvänd. Det var skönt att ha med en egen, som jag visste var ren och hade de funktioner jag ville ha med tex fullt liggläge. Jag tänkte också att det kunde vara skönt för honom om vi hade med vagnen hem. När vi var i landet hörde vi om en 2-åring som hade skaffat sig sin trygghet i just vagnen och de hade tyvärr bara lånat den i landet, så vi var glada att vi ägde vår vagn.

Bärselen Ergo är en favorit och används flitigt fortfarande, han älskar att bli buren och en 2-åring är ganska jobbig att bära runt på när man inte är van heller. Det kändes tryggt att ha honom på magen ute bland folk, både för mig och honom.

Dagen innan vi fick honom köpte vi mjölkersättning (hittade ingen välling) och blöjor, våtservetter och duschcreme i landet.

Vi hade med lite leksaker i form av ett gosedjur, en leksak som låter, några bilar, några småböcker och lite duplolegobitar. Det kändes som lite leksaker innan vi åkte, men var faktiskt lagom. Ett barnhemsbarn är inte van med många egna leksaker och man kan ju leka med annat än leksaker också. Mest satt vi på golvet och plockade duplot i en påse och hällde ut igen.

Vi hade också med en mysfilt. Sen tror jag inte vi hade med så mycket mer. Innan vi åkte sa alla till oss att inte ha med mycket för allt går ju att köpa men jag tyckte det var jätteskönt att ha med egentligen allt vi behövde under resan. Dels så slapp vi hysteriskt handla de timmar vi hade i landet innan vi fick sonen. Men också så slapp vi gå o handla så mycket när vi väl fått honom utan kunde ägna oss fullt åt honom istället.

Hemma hade vi gjort iordning med spjälsäng i vårt sovrum, han sover fortfarande i den (nu är han 2½ år) även om mina vänners hemmafödda jämnåriga barn sover i "vanliga" sängar. Jag ändrar inte den tryggheten ännu. Men nu sover han i sitt rum där det även står ett skötbord som också fortfarande används. En del leksaker väntade förstås hemma på honom. Men större leksaker som hans gungälg fick han i julklapp tex och en liten fåtölj på födelsedagen och en sparktraktor var han med affären häromveckan och inhandlade. Det är jätteroligt att ge honom leksaker lite nu och då nu och att köpa det han fastnar för på en affär tex. Han blir jätteglad för nya strumpr till o med. Så köp inte för mycket innan.

När vi var i landet rapporterade vi hem hur stor han var och min mamma köpte vinterkläder åt honom och blöjor i rätt storlek så det fanns när vi kom hem.

• Penapöna

Jo jag glömde att det väntade en vändbar vagn här hemma i kombimodell. Det fick jag också höra av många innan att det var så klumpigt och jag skulle inte vilja ha det till ett så stort barn men vi har älskat den. Han har ofta sovit i den efter lunch, när vi varit ute på promenad eller på någon aktivitet. Det har ocskå då funnits plats för vinterkläder o varma filtar och framför allt har han kunnat vara vänd mot oss och ligga i fullt liggläge. Den sulkyn vi hade med till landet är numera vår shoppingvagn, det är den som får plats i bilen lätt och får följa med till affärer o shoppingcentrum.

• Ethi
    Pulkåkarn skrev 2010-04-21 22:57:55 följande:
    Tålamod . Köp mkt!
    *fnissar* Så sant Och barnsäkra - massor, det är lika så bra, så slipper ni fundera på just det senare
  • Namaste72
    Pulkåkarn skrev 2010-04-21 22:57:55 följande:
    Tålamod . Köp mkt!
     Haha, bra tips Kan behövas även för yngre barn kan jag lova
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • V2009

Glöm inte solloution med hög solskyddsfaktor.
    Jag hade även med mig smörgåsrån men riskakor eller crackers går ju lika bra.
    Grötpulver och välling hade jag också med mig.

Svar på tråden Vad behövs till en 2-åring