• Hormonermedhumör

Någon som vet varför man INTE bör använda sig av ägglossningstest om man har PCO (som det står på paketen) ?

Någon som vet varför man INTE bör använda sig av ägglossningstest om man har PCO (som det står på paketen) ? Kan resultatet bli missvisande eller vad ?

För om man tar Pergotime för att få ÄL ... och förutsatt om man då får ÄL ... borde väl testerna vara lika tillförlitliga som för andra utan PCO ?

• Svar på tråden Någon som vet varför man INTE bör använda sig av ägglossningstest om man har PCO (som det står på paketen) ?
  • Pimpinellan

Därför att de kan ge positivt utslag hela tiden och hela tiden har man ju inte äl. Har man ätit pergo borde de väl visa rätt,men bättre är ju att gå på VUL och kolla blåsorna och/eller ta progesteronprov. Man kan ju aldrig lita helt på ett positivt äl-test utan bara progsteronprov visar ju om man definitivt haft äl.

• Hormonermedhumör
    Pimpinellan skrev 2010-04-21 14:57:19 följande:
    Därför att de kan ge positivt utslag hela tiden och hela tiden har man ju inte äl. Har man ätit pergo borde de väl visa rätt,men bättre är ju att gå på VUL och kolla blåsorna och/eller ta progesteronprov. Man kan ju aldrig lita helt på ett positivt äl-test utan bara progsteronprov visar ju om man definitivt haft äl.
    Varför skulle de ge utslag hela tiden hos de som har PCO ?
  • Pimpinellan
    Hormonermedhumör skrev 2010-04-21 15:27:34 följande:
    Varför skulle de ge utslag hela tiden hos de som har PCO ?
    För att LH  är högt hela tiden p.g.a att äggblåsorna är där hela tiden utan att lossna. Äl-testen mäter ju LH.
  • Hormonermedhumör
    Pimpinellan skrev 2010-04-21 15:45:21 följande:
    För att LH  är högt hela tiden p.g.a att äggblåsorna är där hela tiden utan att lossna. Äl-testen mäter ju LH.
    Om detta stämmer är det ju mkt konstigt att ÄL-testerna i stort sett aldrig visat utslag på mig som har PCO förutom i enstaka fall då jag vet att jag haft ÄL...
  • Loppan77

Det är inte säkert att det visar fel men det är inte ovanligt att det gör det heller...
    På mig visar det ofta fel och även på plodprov så ser man att jag har ett förhöjt LH värde.

Så det är väl något de måste informera om eftersom testen kan vara missvisande för oss med Pco.

När man äter pergo är jag osäker på om det blir missvisande är ju meningen att ägget ska mogna med hjälp av pergo och förhoppningsvis lossna...
    Hoppas det funkar för dig.

Svar på tråden Någon som vet varför man INTE bör använda sig av ägglossningstest om man har PCO (som det står på paketen) ?