• Millan­N
    Äldre 21 Apr 17:26
    2451 visningar
    3 svar
    3
    2451

    Retas på dagis

    Jag har en liten tjej på 4 år som tidigare älskade att vara på dagis. Hon tycker fortfarande om det,men hon har tappat den lilla "gnistan" som fanns förr. 
    Hon berättar nästan varje eftermiddag att 2 utav tjejerna på dagis har retats med henne. Jag har försökt prata med henne,sagt till henne att hon ska säga till flickorna att hon blir arg och ledsen på dom när dom retas och att hon då inte vill vara med dom. Men tydligen blir det lite värre när hon säger så. Hon berättade nu på eftermiddagen att ena flickan sagt till henne att "om man blir ledsen,är man svag." Vilket min tjej tog illa vid sig av och undrade om hon är svag. Hur förklarar man för henne att hon inte ska lyssna på sådan trams och strunt? Och hur ska jag gå tillväga nu,prata med personalen på dagis,prata med flickorna? 
    Jag vill inte att hon ska vara ledsen och orolig när det är dax för dagis på morgonen. 
    Att se henne "tappa gnistan" för dagis,gör även mig ledsen. Hon som rusade in på dagis med en vink över axeln,har nu börjat klänga sig fast vid mig och vill åka hem istället. *suck*
    Det som gör det mera ledsamt är att hon gärna är med dessa flickor när dom är snälla med henne.


    Tacksam för svar. :)
  • Svar på tråden Retas på dagis
  • peppra­r
    Äldre 21 Apr 17:29
    #1

    Du skall naturligtvis prata med personalen, det gör man alltid i såna situationer och dom är vana att handska med sådana problem. Så ring upp dem eller beställ tid till ett samtal så kommer det säkert att ordna upp sig.

  • Disela
    Äldre 21 Apr 17:29
    #2

    Prata med pedagogerna. De brukar vara bra på att lösa såna här dilemman. Det är ju trots allt deras uppgift, att se till att alla trivs. Förmodligen kommer flickorna lyssna på pedagogerna. Förhoppningsvis är de utbildade i både pedagogiskt ledarskap och annat som är bra att kunna när det gäller konflikthantering. Dock är det ju viktigt att flickorna och din dotter själva får vara delaktiga att lösa denna konflikt som uppstått. För att komma till botten och lösa problemet, men samtidigt ha pedagogerna i ryggen.


  • Äldre 5 May 11:16
    #3

    Säger som de andra, prata med personlaen först. Blir det ingen förändring, kanske ett möte med personal + föräldrar till dem som retas? Aldrig för tidigt att ta tag i sådana här saker! Lycka till!

Svar på tråden Retas på dagis