• DanielG

Tips angående Legoland

Vi har funderat på att åka ner till Legoland nu i maj och undrar hur vi skall bo osv. Skall man vara där i två dagar eller räcker det med en dag? Antar att det finns mycket att se (barn 4,6 och 9) så två dar kanske är att föredra?

Tips på boende i stuga? Man kanske inte skall bo precis vid Legoland, kanske finns något bra ställe en bit ifrån som är mysigare och billigare? Helt ok om man måste köra 15-20 min för att komma dit.

Vad skall man tänka på rent allmänt?

The odds are very good, but the goods are very odd...
  • Svar på tråden Tips angående Legoland
  • Dixie

vi var där för 2 år sedan och var där 2 dagar, jag hade nog rekommenderat 2 dagar för er så hinner ni med allt! 

vi bodde i stugor precis brevid, Legoland Village som var helt ok och det var skönt att ha så nära till Legoland. Men nu har ju Lalandia öppnat brevid och de har nybyggda stugor som visst ska vara mycket finns. 
    Ett tips när ni kommer in till Legoland på morgonen är att gå till bakre delen av parken, där är ju minst folk och man slipper en del köer!
  • besj

Vi (två familjer med totalt åtta personer) åkte dit 2000 och 2001. Då konstaterade vi att vi kunde hyra ett strand/poolhus i närheten (45 minuter från Legoland) till samma pris som två övernattningar på Legoland. Det fungerade jättebra med två hela dagar på Legoland, utflykt till Tyskland och lite annat. 20 eller 45 minuter spelar inte så stor roll...
    Kom bara ihåg att Danmark är dyrt, köp det du kan i Sverige eller Tyskland.

• Lillsnufflan

Jag rekommenderar två dagar, det är så stort och så mycket att se att man nästan behöver två dagar. Vi bodde på ett hotell en bit därifrån, det blev mycket billigare och vi åkte ändå bil dit så det gick rätt snabbt på morgonen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hotellet hette.

• DanielG
    SVejsan skrev 2010-04-22 10:28:09 följande:
    När man är där så kan man köpa sig före i kön till vissa attraktioner! www.legoland.dk/da/Planlag-dit-besog/Priser--.../ (När vi åkte för några år sedan så fanns det en variant som var gratis som gjorde att man fick förtur, men det verkar vara borttaget.)
    Verkar ju bra. Tror du att man måste ha det om man åker nu i början av maj? Har säsongen där nere dragit igång på allvar eller är det i juni/juli som det är knökfullt med folk?
    The odds are very good, but the goods are very odd...
  • SVejsan

Beror nog på vädret... Högsäsong bordr vara juni--aug. Vi var där i juni..

• spele

Vi åker direkt efter midsommar. Vad har ni för erfarenheter av vad som är bästa vägen? Någon av färjorna eller broarna? Vi har en TDI så det drar inte mer än 0,4 per mil så kostnaden är glasklart till fördel för broarna men jag vet inte om hur lång tid det tar eller hur många pauser vi kan ta. 

• SVejsan
    spele skrev 2011-06-20 09:40:46 följande:
    Vi åker direkt efter midsommar. Vad har ni för erfarenheter av vad som är bästa vägen? Någon av färjorna eller broarna? Vi har en TDI så det drar inte mer än 0,4 per mil så kostnaden är glasklart till fördel för broarna men jag vet inte om hur lång tid det tar eller hur många pauser vi kan ta. 
    Vi åkte till i Skagen (och stannade där några dagar) på väg dit och via broarna via Köpenhamn (och stannade där)   på vägen hem , när man åker till danmark så skulle man se något mer tyckte vi (bilvägen till Köpenhamn var så dryg att köra tyckte vi). Vägen från Skagen var ändå lite skojjigare ...
  • Elli47

Lägger denna tråd bland favoriter då vi funderar på en tripp till just Legoland i augusti!

• von Hiram
    Mitt svar är kanske lite sent för dig TS Glad, men om någon annan läser så har jag ett tips för boende nära Legoland:

Fårup Sö camping!! Liten mysig camping med fina, billiga, rena stugor (eller plats för tält/husbilar såklart) och mycket vänlig personal. Stugorna hade små men välutrustade kök, så vi köpte med oss mat (billigare än Danmark) och fixade mat och matsäckar där.

En halvtimme från Legoland. Jättevackert beläget, mycket grönska och fågelkvitter. Ingen trängsel eller hysteri, utan lugnt och skönt, väldigt avkopplande efter Legolands-stojet!

Perfekt "base camp" med en stor lekplats med linbanor, en gigantisk hoppkudde, gungor, lekplatskaruseller mm. Samt pool och utomhus- Jacuzzi, ordentligt inhägnat på en annan del av campingen. Dock inga avstånd att tala om. Vi var där tre familjer nu över midsommar, med 8 barn mellan 3 och 17 år. Funkade superbra!

faarup-soe.dk-camp.dk/
Svar på tråden Tips angående Legoland