• Seada

Hur ska man potträna en ettåring?

Min kille har precis fyllt ett år och jag skulle gärna vilja potträna honom.
    Jag har försökt att sätta han på pottan flertalet gånger men han ställer sig bara upp och står i pottan istället, eller så sitter han och drar sig i snoppen:)))

Hur ska jag få han att kissa och bajsa i pottan.
    Jag vill gärna potträna honom innan han börjar på dagis(börjar i höst.)

Hur har ni andra gjort?
    Kom gärna med förslag och ideer som kan funka.

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Hur ska man potträna en ettåring?
  • CottonCandy

min första tanke är, e han inte lite ung för de? eller börjar man redan vid ett år? i så fall ligger ja efter

• Nattviolen

Träna och träna, det är nog lite svårt med en ett-åring. Vi tog fram pottan vid 8 månader och satte dottern där när det troligast var dags för att kissa/bajsa. Ibland funkade det ibland inte. Vi gjorde inget väsen av när det INTE funkade, men visade med ord och gester hur bra det var när det gjorde det.

Pottan blev helt enkelt ett vardagsinslag och vandes in.

• ninnione

vi började kring halvåret, men då mest som en lek o bekanta sig med pottan. kunde sitta en lite stund medasn vi läste en bok lr dyl innan nattnignen. sen utökade vi så att direkt när hon sovit satte vi henne på pottan, då kissade hon alltid. när hon var runt 9 månader råkade de komma bajs en gång o efter de ville hon bara bajsa där. kissandet har det varit fram o tillbaka med, ibland vill hon inte sitta där o ibland vill hon gå hela tiden, vi tvingar henne aldrig. men bajsandet har hon alltid skött på pottan (med undantag från fåtal gånger på dagis då de kommit i blöjan).

nu är hon 2 år o fortfarande itne torr även om hon är på god väg då hon för de mesta säger till o går o sätter sig själv osv. med de vill jag säga att de är inte självklart att bara för att du börjar nu kanse han inte är mogen för att bli helt torr, men ni kan komma en bra bit i det. ta det i hans takt, men uppmuntra.

• Lia85

Alla gör ju som de vill, men även jag tycker det är tidigt. Säkert inte omöjligt, men det lär nog ta mkt tid och energi från din sida.

På dagis är de ju vana vid att så små har blöja, så du behöver ju inte känna något krav. När de är äldre är det lättare att förklara och de kan sjäklva förstå mer varför de ska gå på pottan/toan.

Min son slutade med blöja när han var 3 år precis. Hände ett par olyckor första veckan men annars gick det kanon på en gång.

Men vill du satsa på detta nu så lycka till. Det är nog tålamod som gäller tills han fattar vad som egentligen är meningen.

• skoladan

Det bästa är att börja potträna barnet mycket tidigare. Börja så fort barnet kan sitta stadigt vid 5-6 månaders ålder. Då  blir det inga protester.
    Men nu är han ju redan 1 år, så då får du helt enkelt låta honom vara utan blöja. Ta bort mattor på golvet och håll honom under ständig uppsikt. Man ser ju lätt på en pojke när han ska till att kissa (det blir som en liten erektion precis innan dom börjar kissa) då kan Du hålla pottan under snoppen (eller en burk eller nåt som samlar upp kisset) Han behöver nog bara göra det några gånger så kommer han att fatta sen.
    När det gäller bajs så får Du sätta honom på pottan och ladda upp med böcker och annat och underhålla honom så att han sitter still. Det gäller bara att få honom att bajsa en gång i pottan. Då ska Du berömma honom och klappa i händerna och visa honom, så att han förstår vad det är han ska göra.
    blir det inget ska Du bara ta bort honom utan kommentarer. Och sen försöka igen och igen. Till slut går det.
    Nu fattar han kanske inte alls varför han ska sitta där. Men det gäller att fånga upp kiss eller bajs en gång i pottan, så fattar han ganska snart sen.
    Jag började potträna mina barn när de var 5 månader. De bajsade i princip inte på sig efter 6 månader (olyckor kan hända förstås)

• mejmej

hej sonen bestämde i julas att ha ninte ville kissa i blöjan ( då 14mån) utan kissade bara om han fick gå utan blöja.

Han älskar att läsa böker så vi satt ofta på pottan och läste kissade han så gjorde ha annars inte och inte mer med det. gjorde det när det var mer troligt att han behövde kissa så som strax efter han sovit eller liknande (lär sig om de får gå utan blöja). efter ett tag kissade ha nnästan direkt han satte sig. så fram till påsk var han nästan blöjfri hemma. Där efter vet jag inte vad som hänt men nu duger inte pottan men däremot blöjan så då bråkar vi inte utan då får han ha blöja. även om han kommer och berättar så fort den är mista blöt.
    på dagis har han inte klarat att kissa på potta för mycket annat.

vill åter påpeka att det är han som styrt helt själv. Innan hade jag tänkt att börja potträn till sommaren då sonen närmarsig två.

• Småtokig

Vi har valt att vänta ut sonen som fyllde 3 i Januari. Vi har i omgångar låtit honom gå utan blöja här hemma vilket resulterat i olycka på olycka. I lördags så plockade vi fram kalsonger efter att jag fick ett litet bryt när han medveten om att han behövde bajsa går ut i hallen och ställer sig där istället för att sätta sig på pottan. Nu har han varit torr i flera timmar varje dag. Vi har haft 3 olyckor sedan i lördags. Vilket inte är så speciellt mycket tycker jag.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Saaaraa

Vi lät dottern bekanta sig med pottan vid den åldern. Efter ett tag började hon kissa i den då och då, men det rann ut i sanden. Hon var definitivt inte mogen för att bli blöjfri då. När hon var två år sa hon självmant att hon ville gå och kissa i pottan och sen den dagen är hon utan blöja på dagtid, utan att olyckor sker speciellt ofta. 

Mitt råd är att vänta med den riktiga träningen tills barnet visar att det vill själv(kanske inte bra om det inte kommer självmant - men ge det ett försök). Låt honom till en början bekanta sig med pottan. Att vara med när föräldrarna gör sitt i badrummet är också en grej man kan göra.
  • Saaaraa
    Saaaraa skrev 2010-04-21 21:06:58 följande:
        Mitt råd är att vänta med den riktiga träningen tills barnet visar att det vill själv(kanske inte bra om det inte kommer självmant - men ge det ett försök). Låt honom till en början bekanta sig med pottan. Att vara med när föräldrarna gör sitt i badrummet är också en grej man kan göra.
    "Kanske inte bra om det tar alldeles för lång tid" ska det givetvis stå!!
  • Lilla Hönan

jag började med potta när min dotter va runt 9 månader pga att hon va/är så hård i magen så jag fick alltid knäppa upp blöjan och låta henne bajsa utan att blöjan "tyckte" på.
    Jag satte henne på pottan ute i vardgasrummet mitt i händelse centrum med böcker o leksaker brevid. När jag märkte att hon krystade så sa jag att vi skulle gå på pottan sen tog jag av henne och satte henne ner och började läsa eller prata om någon leksak. Efter ett tag så fortsatte hon att krysta och då kom ju bajset i pottan och vi applåderade och hade oss , men visst ibland får man säga till henne ett par gånger att sitta ner på pottan. Hon blev stolt. Sen blev det att torka och sen säga hejdå till bajset i toastolen när vi spolade.
    Nu är hon 13 mån och bajsar bara i pottan, nu har hon börjat kissa också. En dag frågade vi hennes äldre kusin om hon behövde gå på pottan och då säger vår lilla tjej -Ja!!! så då satte vi henne på pottan och mycke riktigt då kissade hon.
    Vi har inte gjort något dramatiskt av det, har hon inte velat så har vi tagit på blöjan igen bara, vi har lekt fram det. Jag förväntar mig inte att hon är blöjfri snart eller något sådant, det blir hon när hon själv vill.

Svar på tråden Hur ska man potträna en ettåring?