• sphero

Umgängesavtal

Hej!

Jag och mitt barns mamma har separerat. Allt har gått bra och vi kommer bra överens. Men jag skulle ändå vilja teckna ett umgängesavtal för att försäkra mig om att jag alltid har rätt att träffa min son.

Som det är nu så är han 50% hos mig och 50% hos henne.

Hur vanligt är det att man skriver ett sånt avtal om ingen konflikt uppstått. Han är dessutom bara lite mer än ett år, och det rekommenderas inte växelvis boende för barn under 3 år. Kan det vara en nackdel för mig om jag nämner att jag vill teckna avtal?

Jag har förstått sen en tid tillbaka att pappors rättigheter är mycket mindre än mammornas. Därför vill jag säkra mig så mycket som möjligt inför framtiden.

mvh
    Sphero

• Svar på tråden Umgängesavtal
  • MiHijo

Pratar ni med familjerätten kommer de nog att säga att barnet ska bo hos mamman tills barnet r tre år gammalt. Så sade dom till mig, men vi körde ändå varannan veckan för att pappan ville det.

Men nu är det så långt gånget att jag försöker med ensam vårdnad pga olika saker som hänt hos pappan.

LYCKA TILL!

• sphero

Om man skippar familjerätten helt. Det är väl socialnämnden som ska godkänna?

• Modesty Blaise

Ni kan väl skriva ett avtal er emellan? Jag har aldrig hört talas om att socialnämnden ska godkänna privata överenskommelser.

• sphero

Hittade detta för stockholm:

www.stockholm.se/PageFiles/95011/Barn%20ungdom%20och%20familj/V%C3%A5rdnad%20boende%20umg%C3%A4nge%20och%20namn.pdf

10 Avtal om vårdnad, boende och umgänge
    Allmänt om avtal
    Enligt FB är socialnämnd (dvs stadsdelsnämnd) skyldig att ge föräldrar hjälp med att träffa
    avtal om vårdnad, boende och umgänge inklusive fördelningen av eventuella resekostnader.
    Ett avtal blir juridiskt bindande och kan precis som en dom verkställas enligt 21 kap FB. Detta
    under förutsättning att avtalet är skriftligt, undertecknat av båda föräldrarna
    (namnteckningarna behöver inte bevittnas) och stadsdelsnämnden prövat att avtalet är
    förenligt med barnets bästa och godkänt det. Stadsdelsnämnden kan delegera till tjänsteman
    Vårdnad, boende, umgänge, namn 2003-07-04 13
    att besluta att godkänna ingånget avtal.
    Under betänketiden efter ansökan om skilsmässa kan vid behov endast ett interimistiskt avtal
    upprättas och då endast gällande boendet och umgänget. Det interimistiska avtalet gäller till
    dess dom om äktenskapsskillnad träder i kraft.
    Det finns inget krav på att föräldrarna ska använda en särskild avtalsblankett. Blankettmall
    finns i paraplysystemet. Ingenting hindrar att föräldrarna själva eller med hjälp av t.ex. en
    advokat skriver ett avtal som de sedan överlämnar till stadsdelsnämnden för godkännande.
    Utredning och godkännande av avtal
    Stadsdelsnämnden där barnet är folkbokfört har ansvaret att pröva om avtalet ska godkännas
    (6 kap 17 a § andra stycket FB). Stadsdelsnämnden har att ta ställning till om det avtal
    föräldrarna upprättat är förenligt med vad som är bäst för det enskilda barnet. Nämnden ska
    göra sitt eget ställningstagande och detta ska föregås av en utredning enligt 11 kap 1 § SoL.
    Så snart begäran om godkännande av avtal inkommer till stadsdelsnämnden inleds utredning.
    Registrering och dokumentation sker i paraplysystemet. Utredningen ska ha den omfattning
    som behövs för att nämnden ska få ett allsidigt beslutsunderlag. Utredaren måste
    inledningsvis försäkra sig om att föräldrarna är överens om att avtalet prövas av nämnden för
    eventuellt godkännande.

• fifaols1

Lättast är nog ändå att kontakta Jurist så får du exakt det du vill ha och det blir korrekt gjort.

Kan rekomendera : www.juristerna-ab.se
    Det har bra priser om man jämför med andra och är jätte trevliga! Jag har tog hjälp av dem själv när jag skrev samboavtal för ett tag sen{#lang_emotions_smile}

• hymafr

Men om ni har 50% var redan nu så kanske ni inte behöver något avtal? Jag förutsätter att ni har delad vårdnad om barnet och att umgänget och samarbetet fungerar bra som det är nu?

Varför väcka den björn som sover? Mamman kanske tar illa upp och får för sig att du egentligen vill något annat än varannan vecka?
    Men du kan väl i och för sig ta upp det lite försiktigt med henne genom att tex fråga om hon tycker att det vore bra att ha ett skrivet avtal? Om hon också tycker att det kan vara bra att ha inför framtiden? Försök att lägga upp det så att hon också kan se fördelarna med ett avtal.

Juridiskt innebär det nog ingen nackdel att du vill ha ett avtal, men jag tror att om ni redan nu har ett fungerande umgänge så skulle det bli svårt för mamman att hävda att hon skulle ha hela boendet och du bara varannan helg. Att domstolarna ofta dömer till mammans fördel har ju att göra med att barnen oftast bor med mamman de första åren, men ju mer engagerad en pappa är desto mer umgänge brukar han få.

Ett gott råd är att hela tiden tänka på pojkens bästa, vilket kan betyda att han under perioder bor mer hos en förälder, pga saker som kan vara svåra att förutse just nu när han är så liten. I sådana fall gäller det att släppa på prestigen och låta pojkens bästa bestämma. OBS! Det kan ju absolut betyda att det i så fall är dig han bor mest hos.

Lycka till!

• en glad
    sphero skrev 2010-04-21 20:42:42 följande:
    Hej!Jag och mitt barns mamma har separerat. Allt har gått bra och vi kommer bra överens. Men jag skulle ändå vilja teckna ett umgängesavtal för att försäkra mig om att jag alltid har rätt att träffa min son. Som det är nu så är han 50% hos mig och 50% hos henne.Hur vanligt är det att man skriver ett sånt avtal om ingen konflikt uppstått. Han är dessutom bara lite mer än ett år, och det rekommenderas inte växelvis boende för barn under 3 år. Kan det vara en nackdel för mig om jag nämner att jag vill teckna avtal?Jag har förstått sen en tid tillbaka att pappors rättigheter är mycket mindre än mammornas. Därför vill jag säkra mig så mycket som möjligt inför framtiden.mvhSphero
    Det är ingn skillnad på pappors resp mammors rättighter ... men en del mammor tycker att pappor får för stora rättigheter och en del pappor tycker att det bara är mammor som får rätt!

Rkommendationer om inte växelvis boende för barn under tre är en sanning med modifikation.... kommer föräldrarna överens om annat tex hälftenboende tidigare och att det blir bra för barnet finns inga hinder för ett sådant avtal .... och din tank är god! Dt är bra att skriva avtal om hur umgänge skall utformas ...
  • sphero

Tyvärr kan hon vara väldigt svår att förutsäga med en hel del psykologiska problem i bagaget. Den största rädslan är ju att hon får för sig att flytta till en annan stad. En umgängesavtal skulle väl hindra den praktiska delen där ganska mycket.

Och det är ingen prestige i att jag vill ha 50/50. Jag kan gärna ta mindre eller mer när det behövs, vad jag vill ha är att vi ska försöka ha balanserat 50/50 över tid iaf.

Vi var inte gifta så jag antar att man har gemensam vårdnad från början?

• Modesty Blaise

Är man inte gifta så har mamman enskild vårdnad från början. De som inte är gifta måste ansöka om gemensam vårdnad.

• Nalliwer

Tycker du tänker rätt. Bättre att ha klara papper och komma överens nu när ni kommer överens. Formellt sett finns inget som hindrar att ett sådant avtal godkäns av socialnämnden. Innan ett godkännande gransas överenskommelsen av familjerätten som tittar på huruvida avtalet är förenligt med barnets bästa.
    Kommer två föräldrar som är övens med ett förslag om femti- femtio så ska det mycket till för att dom ska ha någon invändning.

Att barnet är under tre är mot dig förs när det blir konflikt då modern kan använda det mot dig vid en tvist. Om du är orolig för att modern ska flippa ut om du vill försäkra dig om en jämn fördelning av boendet så kan det vara taktiskt att vänta med att begära avtal tills barnet börjar närma sig treårs ålder. Då har ni haft några år med femti femti och barnen har en lika stor anknytning till era båda hem. Då är det svårt för modern att få en dom i annan riktning såvida det inte finns andra saker hon kan ta upp.

• en glad
    sphero skrev 2010-04-21 21:49:44 följande:
    Om man skippar familjerätten helt. Det är väl socialnämnden som ska godkänna?
    Familjerätten godkänner åt socialnämnden - så du kommer inte förbi dem! Men det är inte säkert att de i din kommun inte godkänner hälftenboende för en ett-åring - det beror helt på omsständigheterna! (det finns ingen strikt riktlinje på "inget hälftenboende före tre") Kontakta dem det kostar inget och de kan inte besluta över huvudet på er!
Svar på tråden Umgängesavtal