• Anonym (illamående)

Illamående av ångest?

Jag har mycket ångest och är emetofob ( fobi för att kräkas) jag har problem med att jag får ångest och mår jätteilla, verkligen sådär kräkilla oh blir totalt panikslagen. Nu undrar jag finns det fler som blir illamående av ångest och vad gör ni isåfall åt det. Ibland oroar jag mig även för att jag ska vara gravid men jag har haft mens så det borde väl inte vara så troligt

• Svar på tråden Illamående av ångest?
  • Lillsnufflan

Jag har haft problem med ångest i perioder och ångesten kommer alltid med illamående. Nu hart jag ju tack och lov inte emetofobi (speciellt eftersom jag just nu är gravid och får illa som f*n), men jobbigt är det ju i alla fall. Fast mitt största problem var att jag fick panik och bara tanken på det var nog för att framkalla panikångest. En neråtgående spiral med andra ord.

Jag fick dock god hjälp av KBT (kognitiv beteendeterapi). Det kanske kan vara något? Du kan kanske kolla efter om ditt landsting kan erbjuda det (det kan de oftast numera).

Lycka till!

• Anonym (illamående)

Har haft problem ända sedan jag var liten och börjar nästan tappa hoppet om att det finns hjälp att få. Sitter här med ångest och ett illamående som är hemskt. Framtiden känns mest skit då jag i stort sett inte kan göra någonting då denna hemska ångest sätter in vilket är typ hela tiden under vinterhalvåret.

• felle
    Anonym (illamående) skrev 2010-04-21 21:15:21 följande:

Har haft problem ända sedan jag var liten och börjar nästan tappa hoppet om att det finns hjälp att få. Sitter här med ångest och ett illamående som är hemskt. Framtiden känns mest skit då jag i stort sett inte kan göra någonting då denna hemska ångest sätter in vilket är typ hela tiden under vinterhalvåret.

markerade med fetstil på det som jag också känner.
    det är hemskt. Gråter
  • Anonym

Hej! De är så att jag har socialfobi o riktigt grov ångest. Jag äter sertralin 200 mg nu och den hjälper otroligt bra mot min socialafobi har blivet hundra gånger bättre o kan prata normalt med folk utan att känna mig så obekväm som innan. Men jag har ett stort problem och de är min ångest sertralin hjälper absolut ingenting mot min ångest. Jag har fruktansvärd ångest nästan hela tiden men mest när jag ska iväg någonstans blir jätte orolig o ont i magen o känns som jag ska svimma dö, spyr såfort jag ska göra något.. Och jag mår skit dåligt av detta jag har pratat med min doktor o han sa att om jag vill så kan jag testa o höja till 300 mg sertralin och de är de absolut de högsta, igentligen är ju 200 mg det som dem rekomenderar.. Jag vill inte byta ut min sertralin för att den är så bra för min socialafobi... Någon som har varit med om liknande hur har ni gjort med eran ångest??. försvann den när ni fick sertralin utskrivet?. och är de någon som har ätit så mycket som 300 mg? hur blir man då?. Hoppas någon där ute kan hjälpa mig hade vart jätte snällt =)

• Anonym (kräkisen)
    Anonym (illamående) skrev 2010-04-21 20:53:26 följande:
    Nu undrar jag finns det fler som blir illamående av ångest och vad gör ni isåfall åt det.
    Ingenting. Ibland kräks jag, ibland går det över. Om jag kräks känns det alltid bättre efteråt.
  • Loriyana

Du kan fråga din läkare om du kan få Oscascand vid behov. Det tar bort den värsta ångesten rätt snabbt och illamåendet går över. Det finns också i vissa kommuner "kroppskännedomskurser" där man lär sig andningstekniker som hjälper en när man får ångest. Man blir illamående eftersom man andas fel och då blir man yr och då kan man känna att man måste kräkas.

• Soffi01

Jag har troligen ångest, mår illa, hjärtklappning, svettas, blir yr osv och jag är också fundersam på om jag är gravid. Men jag har inte haft sex någon gång så det verkar inte troligt här heller.

Svar på tråden Illamående av ångest?