• Anonym (Deprimerad)

Setralin Teva - erfarenheter?

Någon som äter/ätit Setralin Teva?
    Hur länge tog det innan ni kände att det börjat verka?
    Hur känner man att den börjat göra någon nytta?

Min kurator berättade att ångesten kan bli mycket värre i början.
    Hände det er? Hur länge mådde ni skit?
    Är det något jag borde tänka på? som inte står i bipacksedeln?

Har idag tagit första dosen. Är lite nervös. Hade inte planerat att min depression skulle gå så långt att den behövde medicineras..

Berätta era erfarenheter! :)

• Svar på tråden Setralin Teva - erfarenheter?
  • Gummsan

Jag har sertralin. Har haft i ett år nu. Testat alla möjliga mediciner sen jag var 16år (Är nu 28) dessa funkar kanon. Har fortfarande känslor men kan hantera dom. Slapp förlossningsdepp denna gången och klarade förlossningen bra med. Gillar dessa tabletter och har ändå en låg dos. Ibörjan mådde jag sämmre men hade mest en jäkla huvudvärk och illamående samt yrsel. Försvann efter ca 3veckor. Det var värt att härda ut. Lycka till

• Birgitta L

Svar till Anonym (Deprimerad):

Det tar tre till fyra veckor innan du känner någon verkan. Du märker det genom att ditt humör blir mer utjämnat, dvs. lite mer "likgiltig" för det som sker runt omkring dig. Ångesten blir inte värre i början, där har din kurator fel. Det du bör tänka på är att man alltid går upp i vikt av antidepressiva medel och att sexlusten minskar. Sen bör du känna till att det inte botar din depression utan medicinen är till för en kortare period på ungefär sex månader för att  du ska orka om det nu gått så långt att du inte står ut elller tappat lusten att leva. Effekten är att medicinen jämnar ut humöret på så sätt som jag skrev ovan att man blir likgiltig men när du sen trappar ut så kommer känslorna tillbaka. Det enda som har någon reell effekt är att du bearbetar dina problem och du bör därför träffa en psykolog som kan hjälpa dig med det. En psykolog är inte samma sak som en kurator. En kurator kan ge råd och stöd medan en psykolog kan hjälpa dig att komma vidare genom bearbetning. Det är du själv som beastämmer vilken väg du ska gå och om du är beredd att satsa på en bearbetande psykoterapi. Det är också så att den där typen av medicin mer eller mindre omöjliggör det eftersom den "trubbar av" känslorna och de flesta psykologer menar att det i sig motarbetar en bearbetande terapi och kanske därför inte tar emot dig medan du medicinerar. Men som sagt, det är du själv som beatämmer vilket alternativ du är beredd att satsa på.

• Anonym (Deprimerad)
    Birgitta L skrev 2010-04-21 21:59:04 följande:
    Svar till Anonym (Deprimerad):Det tar tre till fyra veckor innan du känner någon verkan. Du märker det genom att ditt humör blir mer utjämnat, dvs. lite mer "likgiltig" för det som sker runt omkring dig. Ångesten blir inte värre i början, där har din kurator fel. Det du bör tänka på är att man alltid går upp i vikt av antidepressiva medel och att sexlusten minskar. Sen bör du känna till att det inte botar din depression utan medicinen är till för en kortare period på ungefär sex månader för att  du ska orka om det nu gått så långt att du inte står ut elller tappat lusten att leva. Effekten är att medicinen jämnar ut humöret på så sätt som jag skrev ovan att man blir likgiltig men när du sen trappar ut så kommer känslorna tillbaka. Det enda som har någon reell effekt är att du bearbetar dina problem och du bör därför träffa en psykolog som kan hjälpa dig med det. En psykolog är inte samma sak som en kurator. En kurator kan ge råd och stöd medan en psykolog kan hjälpa dig att komma vidare genom bearbetning. Det är du själv som beastämmer vilken väg du ska gå och om du är beredd att satsa på en bearbetande psykoterapi. Det är också så att den där typen av medicin mer eller mindre omöjliggör det eftersom den "trubbar av" känslorna och de flesta psykologer menar att det i sig motarbetar en bearbetande terapi och kanske därför inte tar emot dig medan du medicinerar. Men som sagt, det är du själv som beatämmer vilket alternativ du är beredd att satsa på.
    Vad kostar det att gå hos en psykolog?
    Pluggar just nu och har inte så jätte mycket pengar..
  • Anonym

Det tog några veckor innan det gav positiv effekt.
    Vill inte skrämma upp någon, men i början var det hemskt   Efter två dagar ungefär fick jag värsta panikångestattacken (har inte haft problem med det tidigare, "bara" vanlig ångest), depressionen förvärrades, kunde inte sova, fick konstiga tankar, bara grät och grät och kände mig helt tom. Var verkligen nere på botten.
    Men det vände efter knappt en vecka. 
    Det är absolut inte alla som mår så dåligt i början, men det kan vara bra att veta att det kan bli så.
    För övrigt så fungerade medicinen bra, längtar efter att jag kan börja ta den igen.

• Anonym
    Birgitta L skrev 2010-04-21 21:59:04 följande:
    Svar till Anonym (Deprimerad): Det tar tre till fyra veckor innan du känner någon verkan. Du märker det genom att ditt humör blir mer utjämnat, dvs. lite mer "likgiltig" för det som sker runt omkring dig. Ångesten blir inte värre i början, där har din kurator fel. Det du bör tänka på är att man alltid går upp i vikt av antidepressiva medel och att sexlusten minskar. Sen bör du känna till att det inte botar din depression utan medicinen är till för en kortare period på ungefär sex månader för att  du ska orka om det nu gått så långt att du inte står ut elller tappat lusten att leva. Effekten är att medicinen jämnar ut humöret på så sätt som jag skrev ovan att man blir likgiltig men när du sen trappar ut så kommer känslorna tillbaka. Det enda som har någon reell effekt är att du bearbetar dina problem och du bör därför träffa en psykolog som kan hjälpa dig med det. En psykolog är inte samma sak som en kurator. En kurator kan ge råd och stöd medan en psykolog kan hjälpa dig att komma vidare genom bearbetning. Det är du själv som beastämmer vilken väg du ska gå och om du är beredd att satsa på en bearbetande psykoterapi. Det är också så att den där typen av medicin mer eller mindre omöjliggör det eftersom den "trubbar av" känslorna och de flesta psykologer menar att det i sig motarbetar en bearbetande terapi och kanske därför inte tar emot dig medan du medicinerar. Men som sagt, det är du själv som beatämmer vilket alternativ du är beredd att satsa på.
    Du har en del fel där.  Det är vanligt med ökad ångest i början, det står till och med som vanlig biverkning i bipacksedeln. Man går inte alls alltid upp i vikt, och sexlusten behöver inte minska. Inget av det hände mig, jag gick ner i vikt istället.  Det är individuellt vilka biverkningar man drabbas av.
    Depression är en sjukdom och man kan drabbas av den utan att ha något underliggande att bearbeta.
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym skrev 2010-04-22 17:43:50 följande:
    Det tog några veckor innan det gav positiv effekt. Vill inte skrämma upp någon, men i början var det hemskt   Efter två dagar ungefär fick jag värsta panikångestattacken (har inte haft problem med det tidigare, "bara" vanlig ångest), depressionen förvärrades, kunde inte sova, fick konstiga tankar, bara grät och grät och kände mig helt tom. Var verkligen nere på botten. Men det vände efter knappt en vecka.  Det är absolut inte alla som mår så dåligt i början, men det kan vara bra att veta att det kan bli så. För övrigt så fungerade medicinen bra, längtar efter att jag kan börja ta den igen.
    Skönt att medicinen funkade bra sen för dig! :)

Har ställt in mig på att jag kommer börja må skit snart, men man får väl se. Kanske jag blir slipper det :)
    Andra tabletten idag, känner mig lite små tung i huvudet och snurrig. Men kan lika gärna hänga ihop med förkylningen :)
  • Anonym

Ja, det kan ju vara vilket som.  Jag minns att jag blev lite yr andra dagen, fick stanna bilen till och med.
    Hoppas du slipper må dåligt i början, när jag började med en annan antidepressiv medicin för några år sen blev det inte värre än lite yrsel och overklighetskänslor i början.

• Birgitta L

Svar till Anonym (Trådstartaren):

Om det finns en psykolog på din vårdcentral kan du söka där och då kostar det 140:- och högkostnadskortet gäller. Det gäller även för de privata som har avtal med landstinget och inom öppenvårdspsykiatrin dit du också kan söka.

• Anonym (Deprimerad)
    Anonym skrev 2010-04-22 18:03:09 följande:
    Ja, det kan ju vara vilket som.  Jag minns att jag blev lite yr andra dagen, fick stanna bilen till och med.Hoppas du slipper må dåligt i början, när jag började med en annan antidepressiv medicin för några år sen blev det inte värre än lite yrsel och overklighetskänslor i början.
    Hoppas då att jag har sån tur att jag bara har det lilla som kommit nu då!
    Yrsel klarar jag av, då jag annars har lågt blodtryck och ofta blir snurrig. hehe.
  • Anonym (Deprimerad)
    Birgitta L skrev 2010-04-22 19:00:49 följande:
    Svar till Anonym (Trådstartaren):Om det finns en psykolog på din vårdcentral kan du söka där och då kostar det 140:- och högkostnadskortet gäller. Det gäller även för de privata som har avtal med landstinget och inom öppenvårdspsykiatrin dit du också kan söka.
    Hur funkar det där med högkostnadskortet?
    Är det något man måste ansöka om?
    Har försökt kolla upp det, men har inte riktigt förstått de där.
    Kostar det något ?
  • Birgitta L

Högkostnadskortet får du av sjukvården när du kommer dit första gångn sen betalar du avgift upp till 900:- alltså utifrån 140:- per gång. När du är upp i 900:- så går du gratis sen ett år från det datum då du var på det första besöket. Du får en stämpel på kortet varje gång du betlar för sjukvård. Det går fort att komma upp till 900:- eftersom kortet gäller för all typ av sjukvård som du betalar för.

• Anonym (känner igen mig)

Ville bara säga att jag också har ätit antidepressiva, fast en annan sort. Har även gått i terapi och det var det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Fick hjälp genom landstinget med KBT-terapi. Trodde faktiskt inte att jag skulle få så bra hjälp som jag fick! Billigt var det också; 70 kr/ gång (140 kr första gången).

Jag trodde att man skulle behöva söka privat för att få bra psykologhjälp men ack så fel jag hade. Fick en terapeut som var väldigt engagerad och som jag fick stort förtroende för.

Önskar dig lycka till!

Svar på tråden Setralin Teva - erfarenheter?