• Tilda

Erfarenheter av Miniderm och torreksem

Finns det någon mer som behandlar sitt lilla barn med Miniderm? Vad har ni för erfarenheter av det? Ossian är full av röda knottror, särskilt på benen, men även i ansiktet och på armarna. Behandlar vi inte så får han också prickar på magen och ryggen. BVC skrev ut Miniderm och vi smörjer och smörjer, men märker ingen förbättring. På BVC sa de att det nog aldrig blir bra, men att smörja är att hålla det i schack. Men hur vet man att det verkligen är nödvändigt att smörja så mycket. I morse glömde vi att smörja och idag på kvällen var han plötsligt bättre! Är det en slump eller? Eksemen går ju upp och ner hela tiden så det är svårt att veta. Undrar som sagt om det är någon annan som har erfarenheter av detta.

• Svar på tråden Erfarenheter av Miniderm och torreksem
  • Lindal76

Hej! Min son som är 7 år hade eksem från 4 månaders ålder till 5 år. Vi gick igenom hela apotekets sortiment men det blev värre och värre. Har var torr som fnöske i huden och vi smörjde och smörjde. Jag upplevde att krämerna förvärrade snarare än förbättrade. Det kändes som att huden blev "beroende". Till slut var både jag och sonen gråtfärdiga, då fick jag ett tips som förändrade allt. En kvinna tipsade mig om kakaobönssmör med e-vitamin. Det är helt naturligt. Jag köpte en burk och började smörja vilken skillnad. Min son bad om det för det luktade gott och sved inte. Det räckte att jag smörjde honom efter badet så blev huden mjuk och hölls sig mjuk tills nästa bad 3-4 dagar senare. Och efter som huden blev mjuk så kliade det inte och eksemen försvann. Idag är han symtom fri och vi använder krämen hela familjen. Lycka till!

• Gumlan

Vår son lider också massa av eksem i perioder. Testat alla krämer och dom bara förvärrar. När dte är riktigt illa smörjer vi med mildison, dte funkar, men man ska ju vara lite försiktig med det. När vi slutade med alla knasiga salvor blev det faktiskt bättre...

• evita

lindal76:

vart får man tag på den krämen??? vi har åxå testat det mesta vi kan komma på, men det blir ju inte bra...

nu tycker oliver iofs att det är kul att smörja in sej, men man vill ju bli av med eksemen åxå...

• symaskinen

Min dotter har haft eksem sen hon var 2 månader och är nu 5år. Vi har haft miniderm nästan hela tiden och jag tycker att det har varit den bästa krämen för oss. Om krämen inte funkar kan det bero på känslighet för det aktiva ämnet. Om ni inte varit på allergi-mottagningen, så tycker jag att ni ska be att få en remiss dit av BVC. Det kan ju vara bra att veta vad det är dom reagerar på.

Min dotter har 3 olika kortisonkrämer (Elocon, Locoid och mildison)och miniderm + clarityn som hon får vid extrema fall. Nu har det dock gett med sig lite. Man lär sig intervallerna när det blir bättre och sämre under året. Oktober - när de tar foto på dagis, har hon alltid mycket eksem. Är lite nervös inför våren eftersom vi flyttat och här är väldigt mycket björkar...vet inte riktigt hur hon reagerar på det. Det är viktigt att inte använda de olika krämerna för mycket, men även att följa de "kurer" läkaren föreskrivit. Periodvis är vår dotter helt utan krämerna...oftast på sommaren. Höst och vår är värst.

Något som man kan vara vaksam över ( förutom parfym i tvättmedel och att använda sköljmedel) är att svarta och mörkblå kläder innehåller väldigt mycket pigment som även sitter kvar efter många tvättar. Man kan alltså reagera även på ett gammalt urtvättat plagg.

• Tilda

Å vad bra att få läsa om era erfarenheter. Vi har gått ner till att smörja bara en gång om dagen nu och då verkar det faktiskt bli bättre. Det är ju konstigt att krämen både kan förbättra och förvärra. Eller nej, konstigt är det ju inte egentligen. Det är ju aldrig bra att smörja för mycket.

Lindal76
    Vart får man tag på kakaobönsmör med e-vitamin? Det låter ju som rena mirakelmedicinen.

• Jessi

Vill också veta var man får tag i Lindal76:s mirakelkräm

• Lindal76

Jag vet inte i vilken stad du bor i. Vi bor i göteborg och där finns den på lite olika ställen. Jag har sett att bodyshop har något liknande "Bodybutter Kakao", men har inte testat det så jag vet inte om det är lika bra. Om du säger vilken stad du bor så kan jag fråga i butiken jag handlar om de har någon affär i din stad.

• SweetStarAngel

Min äldsta dotter har tidvis haft problem med torr hud och böjveckseksem. Miniderm är bra som mjukgörare men om det blir eksem så använder vi locoid som vi fått utskrivet eller mildison som är receptfritt.

• Snottren

Jag tyckte att Miniderm var ett skämt. Det räckte inte för min dotters torra eksemhud. Nu smörjs hon med Locobase repair X2/ dag och med Mildison vid behov och är fin i huden

Heja Locobase repair!

• L2K

Nu har inte vi barn med eksem men har använt miniderm.
    Vi blev rekommenderade den av bvc till vår då 2-3månader gamla son mot hans vintertorra hy. Det blev ingen förändring, snarare tvärtom då han bara blev rödare och rödare. Om jag inte minns helt fel stog det nåt om nån sån bieffekt.
    Det slutade med att jag smörjde in honom med vanlig barnsalva och bara den gjorde att det röda iaf försvann.

I övrigt har jag tyvärr inget bra tips vad gäller eksem. Vi bytte till decubal och med det försvann den fnasiga hyn...

• Jessi

Lindal76:

Jag bor i Hässleholm i Skåne, nära större staden Kristianstad! Kan den finnas att få tag i där tror du? Eller kanske till och med på nätet??

• Tilda

Lindal 76
    och vi bor i Umeå. Här tycker man ju att den borde gå att få tag i.

Svar på tråden Erfarenheter av Miniderm och torreksem