• Colisa

Elise - hur uttalas det?

Tänk er att ni träffar en person vars namn, Elise, ni bara sett skrivet, t ex i en klasslista eller på en namnskylt. Hur tror ni personen uttalar sitt namn?

"Elise", uttalat precis som det stavas med ett e på slutet, eller "Elis" med stumt e på slutet?

Jag vet att båda uttalen förekommer och att båda är rätt, är bara nyfiken på vilket uttal folk först tänker på!{#lang_emotions_smile}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 01:02
    Jag menar alltså att den ena varianten uttalas som Elis med betoning på i! Inte som mansnamnet Elis, där man betonar E:et.

Hoppas ni fattar vad jag menar... ElisE eller Eliiis (inte Eeeelis)!

• Svar på tråden Elise - hur uttalas det?
  • Amazina

Min kompis barn heter Elise. Det uttalas elis.

• Wild And Crazy

Min lillasyster heter Elise. Alla säger Eliiiis och hon hatar det Hennes uttalas Ellise.

• Jennifer 060828
    Amazina skrev 2010-04-22 00:32:12 följande:
    Min kompis barn heter Elise. Det uttalas elis.
    min bonus heter Elis. Det är en pojk
  • Primrose

Elis - med betoning på i:et. Annars blir det ett pojknamn, Elis (med betoning på e).

Elise med stumt e är det franska uttalet och Elise med ljudande e är det tyska, tror jag.

• Colisa
    Wild And Crazy skrev 2010-04-22 00:36:53 följande:
    Min lillasyster heter Elise. Alla säger Eliiiis och hon hatar det Hennes uttalas Ellise.
    Hehe, det gick en Elise med precis samma problem i min skola. Var delvis med tanke på det jag startade tråden, faktiskt.

Kan tänka mig att kalla en ev. framtida dotter Elise och skulle väl uttala det som Eliiis. Det är det uttalet jag själv skulle gissa på. Men om andra ser det tvärtom kanske hon skulle få motsatt problem och bli kallad Elis-e? Tycker iofs båda varianterna är väldigt fina, men det är ju enklast om man slipper rätta folk som säger fel stup i kvarten.
  • Colisa
    Jennifer 060828 skrev 2010-04-22 00:39:19 följande:
    min bonus heter Elis. Det är en pojk
    Ja just det, killnamnet Elis finns ju också för att trassla till det hela.

Jag menade ju tjejvarianterna, med betoning på i.
  • marialovisa

Elise som på tyska, dvs med hörbart e på slutet. Antagligen för att "Für Elise" är den första associationen som kommer upp.

• Colisa
    marialovisa skrev 2010-04-22 01:00:31 följande:
    Elise som på tyska, dvs med hörbart e på slutet. Antagligen för att "Für Elise" är den första associationen som kommer upp.
    Jag har alltid sagt Für Eliiis...{#lang_emotions_embarassed} Det är först på senare år som jag kom på att Beethoven var ju tysk och nog tänkte sig ett annat uttal, men då hade jag redan vant mig så jag fortsätter säga fel.

Ganska jämnt hittills! Kommer tillbaka i morgon och ser hur det utvecklar sig!{#lang_emotions_sunny}
  • Miss Obsessive

Det fanns en dam på ett äldreboende jag jobbade på för några år sen som hette Elise och hon uttalade namnet som det stavas, E-lis-e. Tycker det är ett fint namn {#lang_emotions_smile}

• LunaLunatic

Elise. Med alla bokstäver uttalade.

• TaBz
    marialovisa skrev 2010-04-22 01:00:31 följande:
    Hoppsan jag har också alltid sagt "für eliis"... Det är också så jag brukar uttala Elise.
  • DenNamnbitne

Jag har alltid uttalat det Eliiise med e på slutet för att jag tycker det är mycket finare. Utan e tycker jag inte alls om!

• Emeli

Jag känner ett par tjejer som heter Elise. Båda uttalar det med stumt e på slutet.

Svar på tråden Elise - hur uttalas det?