• CER

Någon som vet hur det går till med nationellt prov? Hur stor betydelse det har?

Hej!

Jag studerar matte och min lärare säger att jag ligger mellan vg och mvg. Hur kan han veta det? Tänk om jag skriver ig på provet... Spelar det då någon roll om jag ligger mellan vg och mvg. Jag är rädd för att skriva ig för jag blir så nervöst varje gång det är nationellt prov.

Någon som har koll på detta? Inga gissnongar helst

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som vet hur det går till med nationellt prov? Hur stor betydelse det har?
  • funfactory

Skulle du få ig på det nationellaprovet så måste din lärare överväga att ge dig ett mindre betyg, kanske g? Det bästa du kan göra är att fråga din lärare om vad som skulle hända om du får ig. Men om han tycker att du är så pass duktig att du ligger på vg/mvg så tvivlar jag på att du kommer misslyckas med det nationellaprovet..

Lycka till
  • CER

Men om man är mellan g-vg då och skriver IG på provet. Kan man få IG då på hela kursen? *Nyfiken*

Jag har hört att nationella provet betyder allt oavsett vad man skrivit på de andra proven. Är det inte så?

• Storbarnsmamman

Så vitt jag har hört så kan man rent teoretiskt få IG på hela kursen om man skriver IG på det nationella provet. Dock brukar nationella prov vara ganska enkla så ligger du mellan vg/mvg så kommer du klara av provet! 

Och skulle du skriva IG på det nationella provet så brukar väl lärare ge en möjligheten att visa att man egentligen kan på ett senare prov etc. Men det beror säkert på vilket nivå man studerar, jag har bara erfarenhet utav mellanstadiet-gymnasiet då det är i dessa åldrar mina barn är i. 
    ~ Niklas -91, Isabella -94, Alexander,Benjamin & Felix -99, Alice & Matilda -04, Elian -07, Lillebror BF 2010 ~
  • SweetNilam

Alla lärare jag talat med som genomför nationella prov resonerar som så att NP aldrig kan sänka ditt betyg. Ligger du på en VG nivå kan du inte riskera att få IG på hela kursen för att du får det på provet. För ett prov ska ju inte få avgöra hela kursens betyg. NP gynnar läraren när denne är osäker på vilket betyg eleven ska ha, om eleven gränsar på IG-G, G-VG eller VG-MVG kan NP vara avgörande. Jag vet inget fall i realiteten där betyget sänkts två steg pga NP, men visst kan det i teorin bli så, fast jag är väldigt osäker på om NP verkligen används så. De erfarenheterna jag har är att NP som sagt är avgörande när läraren är osäker på vilket betyg som skall ges, då handlar det ofta om "närliggande", typ G-VG, inte G-MVG liksom...  Men hör med läraren vart denne står i det fallet.

Svar på tråden Någon som vet hur det går till med nationellt prov? Hur stor betydelse det har?