• CER

Någon som vet hur det går till med nationellt prov? Hur stor betydelse det har?

Hej!

Jag studerar matte och min lärare säger att jag ligger mellan vg och mvg. Hur kan han veta det? Tänk om jag skriver ig på provet... Spelar det då någon roll om jag ligger mellan vg och mvg. Jag är rädd för att skriva ig för jag blir så nervöst varje gång det är nationellt prov.

Någon som har koll på detta? Inga gissnongar helst

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som vet hur det går till med nationellt prov? Hur stor betydelse det har?
  • funfactory

Skulle du få ig på det nationellaprovet så måste din lärare överväga att ge dig ett mindre betyg, kanske g? Det bästa du kan göra är att fråga din lärare om vad som skulle hända om du får ig. Men om han tycker att du är så pass duktig att du ligger på vg/mvg så tvivlar jag på att du kommer misslyckas med det nationellaprovet..

Lycka till
  • CER

Men om man är mellan g-vg då och skriver IG på provet. Kan man få IG då på hela kursen? *Nyfiken*

Jag har hört att nationella provet betyder allt oavsett vad man skrivit på de andra proven. Är det inte så?

• Storbarnsmamman

Så vitt jag har hört så kan man rent teoretiskt få IG på hela kursen om man skriver IG på det nationella provet. Dock brukar nationella prov vara ganska enkla så ligger du mellan vg/mvg så kommer du klara av provet! 

Och skulle du skriva IG på det nationella provet så brukar väl lärare ge en möjligheten att visa att man egentligen kan på ett senare prov etc. Men det beror säkert på vilket nivå man studerar, jag har bara erfarenhet utav mellanstadiet-gymnasiet då det är i dessa åldrar mina barn är i. 
    ~ Niklas -91, Isabella -94, Alexander,Benjamin & Felix -99, Alice & Matilda -04, Elian -07, Lillebror BF 2010 ~
  • SweetNilam