• krabbis

    hur omvandla fakturering till lön?

    Jag fakturerar 300 kr/tim nu (och jobbar halvtid). Vad skulle det bli på lön?


    Vid en anställning står ju arbetsgivaren för sociala avgifter, semesterersättning, försäkringar, (pension?) mm.
    Någon här som vet hur man räknar?
    Vänligen
    Krabbis!
  • Svar på tråden hur omvandla fakturering till lön?
  • ddum

    Det beror ju på vilket kollektivavtal du skulle tillhöra.

    De lagstadgade sociala är 31,42%, men sen tillkommer en del beroende på kollektivavtal.

  • krabbis

    Tack ddum.


    Jag vet inte vad det skulle vara för kollektivavtal. jobbar som stylist/projektledare.
    Har du någon aning om vad allt det andra blir på ett ungefär?
  • Nixx

    Om du bara vill göra en överslagsräkning kan du dra bort ca 40% av 300 i sociala avgifter dvs 120kr, då har du kvar 180kr som du sen minst ska betala 30% skatt på vilket ger dig ungefär 125kr i handen.

  • Nixx

    Om du jobbar halvtid, så är det ca 80/h per månad. 125*80 = 10k netto.

  • Nixx

    Och det är ju bara om du faktiskt kan fakturera alla timmar du arbetar. (och kunden betalar) Realistiskt är snarare att räkna med att 85% av dina timmar kommer vara debitersbara.

  • krabbis

    Tack nixx!


    ok sociala 40%
    tänker jag fel...?
    Om samma arbetsgivare ska ge mig lön istället måste dom ju betala sem ers och försäkring mm. Vad skulle jag få på lön i timmen för de 300 kr de betalar mig nu?
    förstår du hur jag menar?
    nu betalar jag ju allt det där själv som en arbetsgivare annars står för. Eller innefattar sociala avg semester ers, försäkringar, pension mm?
  • Nixx
    krabbis skrev 2010-04-22 09:44:55 följande: