• krabbis

    hur omvandla fakturering till lön?

    Jag fakturerar 300 kr/tim nu (och jobbar halvtid). Vad skulle det bli på lön?


    Vid en anställning står ju arbetsgivaren för sociala avgifter, semesterersättning, försäkringar, (pension?) mm.
    Någon här som vet hur man räknar?
    Vänligen
    Krabbis!
  • Svar på tråden hur omvandla fakturering till lön?
  • ddum

    Det beror ju på vilket kollektivavtal du skulle tillhöra.

    De lagstadgade sociala är 31,42%, men sen tillkommer en del beroende på kollektivavtal.

  • krabbis

    Tack ddum.


    Jag vet inte vad det skulle vara för kollektivavtal. jobbar som stylist/projektledare.
    Har du någon aning om vad allt det andra blir på ett ungefär?
  • Nixx

    Om du bara vill göra en överslagsräkning kan du dra bort ca 40% av 300 i sociala avgifter dvs 120kr, då har du kvar 180kr som du sen minst ska betala 30% skatt på vilket ger dig ungefär 125kr i handen.

  • Nixx

    Om du jobbar halvtid, så är det ca 80/h per månad. 125*80 = 10k netto.

  • Nixx

    Och det är ju bara om du faktiskt kan fakturera alla timmar du arbetar. (och kunden betalar) Realistiskt är snarare att räkna med att 85% av dina timmar kommer vara debitersbara.

  • krabbis

    Tack nixx!


    ok sociala 40%
    tänker jag fel...?
    Om samma arbetsgivare ska ge mig lön istället måste dom ju betala sem ers och försäkring mm. Vad skulle jag få på lön i timmen för de 300 kr de betalar mig nu?
    förstår du hur jag menar?
    nu betalar jag ju allt det där själv som en arbetsgivare annars står för. Eller innefattar sociala avg semester ers, försäkringar, pension mm?
  • Nixx
    krabbis skrev 2010-04-22 09:44:55 följande:
    Tack nixx! ok sociala 40% tänker jag fel...? Om samma arbetsgivare ska ge mig lön istället måste dom ju betala sem ers och försäkring mm. Vad skulle jag få på lön i timmen för de 300 kr de betalar mig nu? förstår du hur jag menar? nu betalar jag ju allt det där själv som en arbetsgivare annars står för. Eller innefattar sociala avg semester ers, försäkringar, pension mm?
    Det är svårt att säga exakt eftersom de kommer att vilja ha en vinstmarginal på dig, sen ska jag kanske säga att jag inte är ekonom så siffrorna är ungefärliga sett från ett "mellan tummen och pekfingret" perspektiv.

    Men troligt om de kan fakturera kunden samma som du gör direkt, dvs 300 kr så borde så handlar det troligtvis runt 110-150kr/h brutto. Förutom semsterersättning etc så kommer ju du också få bära en del av företagets omkostnader som lön för revisor, lokaler, el etc. Fördelen är ju att du isåfall kan få en tillsvidareanställning där din inkomst är tryggad varje månad. Nackdelen är att du kommer tjäna betydligt mindre.

    För mig låter 10k netto i månaden med eget företag som att det är under existensminumum eftersom du inte får någon lön om du är sjuk eller har semester. Antingen måste du jobba mer, eller så måste du börja ta bättre betalt.
  • Nixx
    krabbis skrev 2010-04-22 10:41:17 följande:
    Tack! Du menar att min lön skulle ligga på ca 20.000-24.000 kr om jag var anställd heltid?
    Snarare 18-24
  • Nixx

    Grundproblemet är ju helt enkelt att 300kr/h är för billigt, det är det som vi betalar när vi hyr in studenter från tex academic work eller liknande. Du bör sikta på minst det dubbla, ,men jag vet inte hur din branch ser ut, hur mycket duktig konkurrens det finns och vad de tar per timme.

Svar på tråden hur omvandla fakturering till lön?