• Candra

Potta eller extrasits på toan?

Ska börja vänja dottern vid att gå på toa eller potta när hon är 10 mån.
    Hade egentligen tänkt vänta, men hon har så mycket egen vilja redan, så jag vill vänja henne innan hon kan protestera FÖR mycket.
    Vad tycker ni? Toa eller potta?

• Svar på tråden Potta eller extrasits på toan?
  • Saaaraa

Det som är bra med pottan är att det blir jobbigt om man inte har den nära till hands i början/upptaget på toaletten. M använder ju nu vanlig toalett men eftersom att hon alltid blir  kissnödig när någon annan gör sitt så har vi en potta i badrummet också(där det inte finns toalett)

Kan vara läskigt för barnet att inte nå ner med fötterna, det lär hon inte ens göra med pall nu. Tygghet=avslappning så det kan vara skönt med en stadig potta där hon kan sitta själv.
    Kan ta lång tid och behövas läsa böcker och leka för att hon ska bli avslappnad, jobbigt att då stå och behöva hålla i henne samtidigt.
  • Hannah76

Vi har skippat potta med våra tjejer. Vi hade extra sits på toan. Vi hade pall vid toan så att de kunde sitta stadig.

• Stor mamma

Vi har en potta som ser ut som en stol, barnen älskar den.

Har tre barn på 3½,2½ o 1 år nu. Äldsta har ring på toan, den andre har pottan o den tredje får vänta ett år till med potta

• Candra
    Hannah76 skrev 2010-04-22 09:56:15 följande:
    Vi har skippat potta med våra tjejer. Vi hade extra sits på toan. Vi hade pall vid toan så att de kunde sitta stadig.
    Hur gamla var de då?
  • Hannah76

De har slutat med blöja när de har varit runt 2 år. Vi har tagit bort blöjan helt, både på dagen och natten samtidigt. Extra sits till toan använde de de första månaderna, sen har de klarat sig utan. De har hållt sig i ringen, så den har torkats av mer nog än annars under den perioden =)

• Hannah76

I början var vi ju alltid med inne på toaletten. Yngsta dotter är 3 år, och hon är ju helt själv på toa. Hon ropar om hon har bajsat, för då torkar vi.

• Maria222

Vi hae potta den allra första tiden. Men ganska direkt började vi med toasits också, så bajsat har sonen gjort på toaletten och kissat i pottan.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Mamma till V och E

Vår son har en extrasits till toaletten. Tycker att potta är onödigt och att det är mycket bättre att vänja barnen vid toalett så snart som möjligt. När vi är borta där det inte finns någon extrasits får han sitta på toaletten ändå medan vi håller i honom. Han är idag 14 månader och har bajsat på toaletten (kissar i blöja ännu) sedan 10-11 månaders ålder.

• Candra

Blir det inte omständigt med en så liten på toan? Hon är 75 cm lång, så hon är ju inte speciellt liten för sin ålder, men blir det svårt att hålla samtidigt som man behöver torka osv?

Blir nog potta, men slipper helst ett "mellansteg"..

• Mamma till V och E

När jag torkar lutar han sig framåt mot min arm. Tycker det är smidigt och slipper snuskig potta.

Och det här är viktigt: alla man hälsar på har inte potta och vissa barn som inte fått vänja sig med WC tidigt kan tycka att det är lite läskigt.

• Hannah76
    Fru Hennerdal skrev 2010-04-23 09:24:11 följande:
    När jag torkar lutar han sig framåt mot min arm. Tycker det är smidigt och slipper snuskig potta. Och det här är viktigt: alla man hälsar på har inte potta och vissa barn som inte fått vänja sig med WC tidigt kan tycka att det är lite läskigt.
    Så har vi reonerat också, vi har velat att våra barn ska kunna kissa/bajsa vart de än befinner sig. Och man släpar ju inte med sig en potta.
Svar på tråden Potta eller extrasits på toan?