• adventsbarn

Såriga bröstvårtor - smörja med salva??

Har fått sprickor på bröstvårtorna och försöker göra allt för att få det att läka, för AJ vad ont det gör. Har läst på och läst på och läst på. På flera rådgivande sidor som t ex Amningshjälpen avråds man från att smörja brösten med salva men samtidigt hör man många som använt framförallt Bepanthen med gott resultat. Vad gäller? Smörja eller inte smörja? Varför inte? Det enda man just nu vill ha är en mirakelsalva som läker detta bums!

Hjälp!

• Svar på tråden Såriga bröstvårtor - smörja med salva??
  • reell

jag hade också helt trashade vårtor. testade apotekets bröstvårtssalva. funkade inte alls. sen citron. funkade inte heller. men sen, när det gått ett par veckor fick jag tips om nån fårfettssalva, lanolin. purelan hette salvan.

• Hundägare i Gbg

Tänkte precis tipsa om det samma. Lanolin är kanon, finns olika märken bland annat Purelan. Jag köpte min på babyproffsen. Kanon till bebisrumpa också!

• VeraVera

jag smörjde när jag amma inga problem alls, torkade av bröstvårtan innan jag ammade bara. Lycka till

• Lisa1976

Bepanthen är hlet klart bäst enligt mig. Funkade kanon! Men glöm inte använda bröstvårtsskydd i silikon...

• Kakmonster
    Gaytjej skrev 2010-04-22 10:11:52 följande:
    Lansinoh (lanolin) har jag kört med, den är jag jättenöjd med!
    Hej!
    Köpte du den på Apoteket eller?
  • Gaytjej

Nej den finns inte på apoteket och inget motsvarande heller. Fick tips om den på amningsmottagningen på länssjukhuset i Halmstad de sa att affären Babyproffsen hade den (iaf här i stan då).

• MyLovleyKids

Hej!
    Har ett bra tips på E-vimin.
    Det är en kapsel som du sticker hål på och smörjer dig med oljan, låt sedan lufttorka.
    Jag har användit det till alla 6 barnen när jag ammat även i förebyggande ett tag innan BF för att de ska vara mjuka.
    här är em länk till apoteket http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=e%20vimin

Använd givetvis en amningsnapp tills det blivit bättre och försök att sitta utan bh och lufta så mkt som möjlligt.
    Bepanthen är också bra men tvätta av bröstet innan du ammar...

Hoppas att det snart försvinner.

Svar på tråden Såriga bröstvårtor - smörja med salva??