Hej!
Jag vill också vara med. Mitt barn är dryga 5 veckor idag och jag mår fortfarande väldigt dåligt efter min förlossning. <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Times New Roman"; panose-1:0 2 2 6 3 5 4 5 2 3; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:50331648 0 0 0 1 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman";} table.MsoNormalTable {mso-style-parent:""; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Hon mår bra förresten så att jag inte skrämmer upp någon.
Min förlossning började på natten av att jag vaknade glad i hågen av att vattnet gick. Eller så trodde jag i alla fall, jag sprang till toaletten och splosh sa det. Fast när jag full av förhoppningar reste mig upp så var det bara tjockt mörkt blod i toaletten. Jag tog ett steg bort och då fortsatte det att forsa ut på golvet. Stora pölar med äggstora koagulerade klumpar låg över badrumsgolvet. Det var så väldigt mycket blod. Jag fick panik, så ska det ändå inte vara, skrek på min man och vi ringde BB Stockholm. Där fick jag prata med en idiot-kärring som började ifrågasätta hur mycket blod det var. Jag har aldrig sett så mycket blod förut och försökte förklara för henne. Hon frågade om det var mer än en mens, jag skrek att det var mycket, mycket mer än en mens. Då frågade hon om jag brukade ha sparsmakade menstruationer. Vi fick inte komma in utan åkte istället till Sös.
Väl där konstaterade de att en bit av moderkakan lossnat men att barnet mådde bra så det blev inget kejsarsnitt. Vi sattes på kontinuerlig ctg och min tjej fortsatte må bra. Jag förstod dock aldrig att faran var över och var rädd både för mitt eget och hennes liv. Det fortsatte blöda lite grann men personalen sa att allt såg ok ut. Jag var fullkomligt livrädd hela tiden men försökte vara modig, dum som jag var. Det var så fruktansvärt, nu när jag skriver om det förstår jag inte riktigt varför jag var så panikslagen, men det var jag. Chocken från allt det där blodet släppte aldrig. Jag sattes igång, fick värkar och sen gick vattnet. Sen visade det sig att navelsträngen kom ut innan hennes huvud så det blev ett akut kejsarsnitt ändå. 22 timmar från att jag började blöda hemma i badrummet föddes hon med kejsarsnitt. Jag var helt avtrubbad, personalen kom med henne och ville att jag skulle pussa på henne. Men jag var bara glad att jag överlevt, jag tyckte bara att hon var ful. Jag som hade längtar så länge och varit så förväntansfull.
Sen har mardrömmen bara fortsatt. Jag grät mest på sjukhuset men väl hemma blev allt för mycket. Ångesten var så stark att jag bara satt och skrek i vardagsrummet. Min man kom med en flaska champagne för att fira och jag mådde sämre än jag någonsin trodde var möjligt. Allt jag kunde tänka på var att jag skulle bli tvungen att ta självmord för att slippa ångesten. Det var så otroligt starkt och smärtsamt. Jag som hade gått profylaxkurs och köpt babykläder och varit så förväntansfull, så här skulle det inte bli. Jag visste inte att det var möjligt att må så dåligt.
Dagen efter ringde jag till bb och krävde hjälp. De skickade mig till psyk. Det hjälpte inte, jag ringde till psyk på kvällen igen och krävde att få bli inlagd och nerdrogad, smärtan var så stark, jag kunde inte stå ut en sekund till. Det kom hem 2 tanter till oss med en sömntablett som inte hjälpte. Jag ringde till psyk morgonen efter igen och äntligen var det någon som gav mig hopp. Jag hade drabbats av en akut krisreaktion och fick äta ångestdämpande tabletter.
Nu har det värsta släppt men jag lever fortfarande i en mardröm.