• lyckligmamma

Jack Russell och barn

Ni som har erfarenhe av barn och Jack Russell får gärna bertta hur det går med era barn. Min dotter är 4 år

• Svar på tråden Jack Russell och barn
  • Christina 82

syrran hade en underbar liten jackis och haon var underbar  med barn i alla åldrar hade henne ofta med småbar och visade ett otroligt tålamod, tex ett spädbarn på en filt brevid och hon bara slickde lite på bebisen. men dt kan nog vara lite olika beroende på hunden, har ni köpt en redan eller funderar ni? valt kennel?

• lyckligmamma
    Christina 82 skrev 2010-04-22 10:45:23 följande:
    syrran hade en underbar liten jackis och haon var underbar  med barn i alla åldrar hade henne ofta med småbar och visade ett otroligt tålamod, tex ett spädbarn på en filt brevid och hon bara slickde lite på bebisen. men dt kan nog vara lite olika beroende på hunden, har ni köpt en redan eller funderar ni? valt kennel?
    Vi hittade en annons på blocket. Han hade sålts till en äldre man som inte kunde ha honom,, Han glömde bort när hunden var ute senast och den fick gå ut på balkongen han kunde inte gå ut o gå. SÅ tyvärr kissar han inte ibland här, måste lära han av vid det. Han är medlem i nån Jack Russell klubb, han har iallafall stamtavla, kan inte mkt om sånt där. Inte SKK
  • SmileyMalin
    lyckligmamma skrev 2010-04-22 11:21:26 följande:
    Vi hittade en annons på blocket. Han hade sålts till en äldre man som inte kunde ha honom,, Han glömde bort när hunden var ute senast och den fick gå ut på balkongen han kunde inte gå ut o gå. SÅ tyvärr kissar han inte ibland här, måste lära han av vid det. Han är medlem i nån Jack Russell klubb, han har iallafall stamtavla, kan inte mkt om sånt där. Inte SKK
    du behöver nog sätta dig in lite mer i rasen först!
    Ett hundköp ska aldrig vara ett impulsköp utan man ska ha hittat rasen innanman hittar hunden
    JRTC (jack russell terrier club) är det troligtvis hunden har stamtavla i. Det innebär att hunden i alla sammanhang utanför JRTC kommer klassas som oregistrerad (blandras). En jack russell kräver väldigt mycket både fysiskt och mentalt för att må bra. Det är i grund och botten en grythund och har alltså ett rätt vasst temperament (den ska ju trots allt vara tuff nog att våga sig ner till en argsint grävling eller räv) så för att bli en välfungerande hund krävs rätt uppfostran av en hundvan ägare. Alltså absolut ingen förstagånghund!!! Och en ägare som verkligen vill jobba med sin hund!
    MEN i rätt händer är dom helt underbara Jag har 2 jack russlar och två döttrar (3 år och 7 månader) och hundarna har alltid varit tålamodiga och försiktiga med barnen.
    Men det där är ju så olika från hund till hund! Mest avgörande är vilken barnvana hunden har sedan tidigare
    Nellie 060510 Leah 090921
  • RiNan
    SmileyMalin skrev 2010-04-22 16:23:01 följande:
    du behöver nog sätta dig in lite mer i rasen först! Ett hundköp ska aldrig vara ett impulsköp utan man ska ha hittat rasen innanman hittar hunden JRTC (jack russell terrier club) är det troligtvis hunden har stamtavla i. Det innebär att hunden i alla sammanhang utanför JRTC kommer klassas som oregistrerad (blandras). En jack russell kräver väldigt mycket både fysiskt och mentalt för att må bra. Det är i grund och botten en grythund och har alltså ett rätt vasst temperament (den ska ju trots allt vara tuff nog att våga sig ner till en argsint grävling eller räv) så för att bli en välfungerande hund krävs rätt uppfostran av en hundvan ägare. Alltså absolut ingen förstagånghund!!! Och en ägare som verkligen vill jobba med sin hund! MEN i rätt händer är dom helt underbara Jag har 2 jack russlar och två döttrar (3 år och 7 månader) och hundarna har alltid varit tålamodiga och försiktiga med barnen. Men det där är ju så olika från hund till hund! Mest avgörande är vilken barnvana hunden har sedan tidigare
    Lite hårt kanske att säga att det inte är någon förstagångs hund.
    Jag säger att det helt beror på ägaren. Kanske inte en förstagångshund för någon om inte är intresserad av hundbeteenden och om att lära sig hur man ska ge hunden ett så bra liv som möjligt med definitivt för den som är det!
    Sen tycker inte jag det gör något med ett impulsköp. Okej om det kommer helt från det blå, men har man haft tankar på att köpa hund och mentalt förberett sig och det dyker upp en intressant annons på blocket eller annanstans så varför inte. Vad gäller att sätta sin in i rasen mer först så kan det ju hända att det är det som ts just nu gör. Mest troligt är inte detta hennes enda källa utan ett ställe där hon kan fråga om erfarenehter med rasen och barn.

Jag har väldigt blandade erfarenheter av rasen men utifrån min syn så kan jag säga att det är helt ägarrelaterat. Vissa har fin fina hundar som fungerar med barn och allt annat, som gör lösa etc och andra har hundar som knappt fixar något. Beror på vad man är för ledartyp och hur mycket man stimmulerar hunden. Läser man på om rasen så hittar man ju text om att de lätt biter sönder traktordäck, hänger i gardinerna etc om den är ostimmulerad Så vilken typ är du ts? Skulle du fixa rasen?
  • SmileyMalin
    RiNan skrev 2010-04-22 16:35:44 följande:
    Lite hårt kanske att säga att det inte är någon förstagångs hund. Jag säger att det helt beror på ägaren. Kanske inte en förstagångshund för någon om inte är intresserad av hundbeteenden och om att lära sig hur man ska ge hunden ett så bra liv som möjligt med definitivt för den som är det! Sen tycker inte jag det gör något med ett impulsköp. Okej om det kommer helt från det blå, men har man haft tankar på att köpa hund och mentalt förberett sig och det dyker upp en intressant annons på blocket eller annanstans så varför inte. Vad gäller att sätta sin in i rasen mer först så kan det ju hända att det är det som ts just nu gör. Mest troligt är inte detta hennes enda källa utan ett ställe där hon kan fråga om erfarenehter med rasen och barn. Jag har väldigt blandade erfarenheter av rasen men utifrån min syn så kan jag säga att det är helt ägarrelaterat. Vissa har fin fina hundar som fungerar med barn och allt annat, som gör lösa etc och andra har hundar som knappt fixar något. Beror på vad man är för ledartyp och hur mycket man stimmulerar hunden. Läser man på om rasen så hittar man ju text om att de lätt biter sönder traktordäck, hänger i gardinerna etc om den är ostimmulerad Så vilken typ är du ts? Skulle du fixa rasen?
    Fast när det gäller just jack russell så tycker jag att man behöver vara lite extra hård med att det faktskt är en svår hund att ha som förstagångshund. Dom har ju tyvärr sitt utseende och sin storlek emot sig. Hälften av alla russell ägare jag möter har antingen extremt övergödda och apatiska hundar som knappt reser sig ur hundkorgen eller helt rabbiata hundar som varken kan vara bland folk eller andra hundar. Dessa ägare har sett en liten gullig knähund och inte alls kunnat ge sina hundar det liv dom förtjänar.
    Så därför höjer jag gärna ett varnande finger en gång för mycket än för lite!

Sen kanske TS har både kunskap, möjligheten och motivationen till att ge en jack russell ett bra hem, det vet ju inte jag! 

Och precis som inom alla raser finns det ju gott om individer som avviker från normen, kanske just den här hunden inte alls är en typisk jack russell!
    Mina två hanhundar är som natt och dag.
    Den ena är ganska lat, lite rädd och "harig" av sig, har aldrig visat intresse för att spåre eller jaga osv. Vi brukar kalla honom våran lilla förklädda chiuahua 
    Den yngre hanen kommer från en seriösare uppfödare och är mer lik den ursprungliga jack russeln till temperamentet.
    Han har energi och arbetsglädje som  10 hundar, spårar och jagar allt han får chans till, är väldigt skarp i psyket och backar sällan för något osv.
    Jag personligen skulle aldrig ha orken till att ha honom om det inte vore för att jag tävlar i agility    
    Nellie 060510 Leah 090921
  • lyckligmamma

Hesan Har aldrig haft valp eller egen hund men jobbade på hundagis o sånt när jag var yngre, senast när jag var 17. Har läst på ganska mkt om just den här rasen. Hunden vi har kommer från en kärleksfull familj, och det märks att den har haft det bra som valp. Jag tror inte det finns nån förstahandshund, en lätt ras kan också bli en problemhund pom man ingte läser på om hundar. Judst därför jag kollar runt lite. Jag ärinte helt okunnig i fråga om hundar, men i valpar, så ja litegrann då jag aldrig haft valpar. Men hnden har lärt sig ligg o sitt på 10 dagar så han är väldigt duktig. Har jobbat med honom med andra hundar med, o fått bort mkt av nafsandet han hade. Men han är fortfarande valp.
    Är medveten om att han inte kan ställas ut på kennelklubbar, kan inte annars ialalfall då han ahr överbett, det är en sällskapshund.
    Stamtavla betyder inte så mkt, det står bara om föräldrarna osv.

• lyckligmamma

Det var jag som ville ha en hund. Men killen som valde Jack Russell. Han gillar den rasen, det är en stor hund i liten hunds format.
    Hans mormor hade hunduppfödning, och hans mamma har 2 chäffrar nu, han är uppvuxen med hund. Jag hade en tax när jag bodde hemma och tog hand om andras hundar som om de var mina. Jag vill gärna veta just om rasen. Då många säger olika. Vet att en terrier är en envis hund. Jag vill ha en hund att jobba med. Mentalt. Han är underbar mot min dotter, alltså en bra familjehund, uppfödarna var seriösa.

• hmcc
    lyckligmamma skrev 2010-04-22 20:18:54 följande:
    Men hnden har lärt sig ligg o sitt på 10 dagar så han är väldigt duktig. Har jobbat med honom med andra hundar med, o fått bort mkt av nafsandet han hade. Men han är fortfarande valp.Är medveten om att han inte kan ställas ut på kennelklubbar, kan inte annars ialalfall då han ahr överbett, det är en sällskapshund. Stamtavla betyder inte så mkt, det står bara om föräldrarna osv.
    1o minuter menar du väl, annars är han rätt korkad eller så är den som lärt honom inte så duktig.

Visst kan man ha en jack russel som första hund men man gör det onödigt  för sig när det kan vara sååå enkelt.

Ingen hund jag skulle skaffa, speciellt inte när jag har barn, men så är jag ingen terriermänniska heller.
  • lyckligmamma
    SmileyMalin skrev 2010-04-22 16:23:01 följande:
    du behöver nog sätta dig in lite mer i rasen först!Ett hundköp ska aldrig vara ett impulsköp utan man ska ha hittat rasen innanman hittar hunden JRTC (jack russell terrier club) är det troligtvis hunden har stamtavla i. Det innebär att hunden i alla sammanhang utanför JRTC kommer klassas som oregistrerad (blandras). En jack russell kräver väldigt mycket både fysiskt och mentalt för att må bra. Det är i grund och botten en grythund och har alltså ett rätt vasst temperament (den ska ju trots allt vara tuff nog att våga sig ner till en argsint grävling eller räv) så för att bli en välfungerande hund krävs rätt uppfostran av en hundvan ägare. Alltså absolut ingen förstagånghund!!! Och en ägare som verkligen vill jobba med sin hund! MEN i rätt händer är dom helt underbara Jag har 2 jack russlar och två döttrar (3 år och 7 månader) och hundarna har alltid varit tålamodiga och försiktiga med barnen. Men det där är ju så olika från hund till hund! Mest avgörande är vilken barnvana hunden har sedan tidigare
    Det var just det jag ville veta. Hur hunden och barnen fungerade ihop. Jag har läst många olika personer som har en Jack Russell.
    En del säger att hunden kan bli aggressiv om den understimuleras, men det kan nog alla hundar bli. Första dagen gick bara bra med valpen hemma. Andra dagen råkade min dotter sätta sig lite på hunden, han morrade till. . Jag sa åt honom och dottern, han morrade en gång till efter det, troligen blev han rädd, men det var de enda gångerna. Nu går det toppen. Andra dagen hade han hemlängtan, han låg bara och deppade. Uppfödaren sålde hunden till en äldre herre. Men han ´kunde inte ta hand om hunden. Hunden skulle vara en tröst  för den äldre, han köptes då för 10000. Men han glömde bort tex när hunden var ute senast så hunden gjorde sina behov inne.
    Jag fick köpa honom mkt billigare. Han har kissat inne 2 gånger och bajsat en gång, men han är jäkligt duktig med tanke på att han är 5 månader och flyttat från 2 hem. han är fortfarande orolig över att bli lämnad igen. När någon annan går med honom och jag är med och kör vagnen (lättast så då han inte lärt sig gå ordentligt och går framför vagnen) . Han tittar på mig och min dotter då och då och kan bli deppad om jag tex springer in i en affär i 5 minuter. Min dotter leker jättebra med honom. Hon kan ta ben ifrån honom när han tuggar utan att han bryr sig. Han är väldigt lugn av sig, samtidigt som han är väldigt busig. Det finns saker man måste jobba med. han nafsar gärna små barn i handen, och större med. Jag låter inga småbarn klappa honomö Äldre barn ber jag vända ryggen till mot honom om han nafsar så går han fram till dem och luktar sen går det bra. Min dotter har han ALDRIG nafsat, inte ens första dagen. Men han biter gärna och drar i hår. Och han nafsar gärna i kläder, men det lär han sig snart att sluta med.
    Han går in till vardagsrummet när man ska äta och tigger inte. Bara ibland mot min dotter, men hon har ju givit honom mat.
    Han är en väldigt klok hund. Han vaktar gärna när det ringer på dörren, men han vaktar inte när man öppnar, då hälsar han glatt. I början nafsade han på andra hundar när de träffades, men det har han nästan lagt av med nu. Jag tar inte tag i hunden när jag säger till då han gjort fel, jag använder rösten och visar med handen, stopp eller nej. Jag använder inte ett finger, då tror hunden att jag leker utan en öppen hand och han lyssnar bra på det.

Visst tvekade jag en början till rasen då jag läste om ett par st , hunden hade blivit aggressiv mot barn. men sen har jag hört andra säga att Jack Russell är en toppen hund. Det är så individuellt. Visst beter sig han lite uppkäftigt ibland, men det räcker att titta på honom så vet han vem som bestämmer. Men jag tycker det är viktigt att få höra lite mer om hur andras Jack Russell har funkat ihop med deras barn. Jag litar på hunden bättre än min dotter, då hon inte riktigt vant sig vid honom. Honkan tex dra i svansen som inte är ok. Men hon har blivit duktig hon med och hon har vuxit sen vi fick honom. Hon frågar, kan jag klappa honom, pussa honom. jag säger ja. Hon rör honom inte när han sover, det räcker med att jag påminner henne om att han morrade och kan bli arg, även om han inte morrar nu längre även om hon väcker honom. Men det måste vara ömsesidig respekt mella barn och hund.
  • lyckligmamma
    hmcc skrev 2010-04-22 20:53:51 följande:
    1o minuter menar du väl, annars är han rätt korkad eller så är den som lärt honom inte så duktig.Visst kan man ha en jack russel som första hund men man gör det onödigt  för sig när det kan vara sååå enkelt.Ingen hund jag skulle skaffa, speciellt inte när jag har barn, men så är jag ingen terriermänniska heller.
    Ja vi är väl inte så duktiga och kan inget om hundar

Jag tycker det är väldigt viktigt att inte döma och tro en massa saker om andra och speciellt inte deras vana när det gäller saker. Bara för att man vill veta folks egna erfarenheter om just en hundras, så betyder det inte att man har noll koll om du förstår.
    Jag tar träffat Golden som varit omöjliga. Jag tror som sagt inte på att det finns förstagångshundar. jag känner en familj som har en sk kamphund som familjehund, den är toppen.  Man måste läsa på om man ska lära sig nåt. Även om jag har hållt på med hundar innan så varr det faktiskt 10 år sedan sist och alla hundar är faktiskt olika.
    Fast killen är väldigt duktig på hundar, då hans mormor haft uppfödning och han är uppvuxen med hundar.
Svar på tråden Jack Russell och barn