• kisse katt

Hur stämma gitarr? (stämapparat)

Min kille försökte stämma sin akustiska gitarr, men det gick inte som väntat.. Så jag har kollat runt på nätet osv, men jag måste göra något fel, för det låter rent ut sagt för jävligt...

Lampan lyser grön när jag provar de olika strängarna. Den är inställd på A=440 HZ, det är en Metro-Tuner MT-30. Någon som vet hur jag ska göra??

• Svar på tråden Hur stämma gitarr? (stämapparat)
  • tordA

om stämmaren visar Ok på var sträng för sig
    och det låter sk!t med ett ackord...

så är det nog dax att endera justera guran
    eller köpa en som är bra.

• kisse katt

Saken är att den lät bra, INNAN min kille började pilla runt på den... Jag vet ärligt talat inte ens varför han skulle där och pilla när han inte kan. Suck! Har inte fått ordning på den, vill inte pilla mer på den, är rädd att det blir ännu värre, haha.

• Guru13

Om stäm-apparaten visar att det är rätt men det låter fel när man spelar så är det endera fel på apparaten eller så är det något med gitarren.
    Ibland om man precis bytt strängar tar det ett tag innan de "sätter"sig.Speciellt nylonsträngar.En stämapparat som jag har kan visa"rätt"men fel ton,tex lysa grön men på G när jag stämmer A-strängen.Frekvenserna är nästan samma i olika oktaver.

• killershrew

Har du kanske lyckats hitta rätt ton men i fel oktav på någon sträng. Då kan stämmapparaten visa rätt men det låter mysko....

Som guru13 säger så tar nylonsträngar många stämningar innan de håller tonen. När man just strängat om behöver man stämma om iprincip var 5:e minut om man vill lira direkt. Stäm om, vänta tills imorgon stäm på nytt o vänta ett tag igen.

• kisse katt

detta är inte nylonsträngar, utan såna i stål (?)..

Men tack för tipsen, ska testa (:

• kisse katt

hej hej på er!

har faktiskt lyckats nu (tro det eller ej!!!:O ) men jag har ett problem... det är någon sträng som håller ut jättelänge så det låter lite grötigt... är den för löst spänd, eller tvärtom kanske ?

Svar på tråden Hur stämma gitarr? (stämapparat)