• linda1989

Förslag på gröt till 1-åring

Min dotter får gröt till frukost varje morgon och oftast varje kväll. Vi använder nu Sempers fruktgröt fullkorn från 1 år, men jag skulle vilja ha förslag på någon annan gröt, eftersom den här gröten blir dyr då den tar slut direkt.

Jag har provat mannagrynsgröt och lite havregrynsgröt. Just havregrynsgröten tyckte damen inte var någon hit.

Men finns det någon som har något annat tips på någon mumsig gröt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 11:32
    Vill också tillägga att den helst ska vara nyttig..
  • Svar på tråden Förslag på gröt till 1-åring
  • SchumiFerrari

Majsena, risgrynsgröt, råggröt..

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Hannah76

Provat att koka med frukt i havregrynsgröten? Och kanske krossa grynen lite innan?

• Stårschan

Rågflingegröt, Fyra sädesslag-gröt, risgrynsgröt (finns färdig i "korv"), blåbärsgröt...

Don't confuse an open mind with one that's vacant
  • Ann Lee

Havregrynsgröten är ju grövre än Sempers fruktgröt så du kan prova med att mixa grynen lite så blir det slätare. Vi gjorde även så att sonen fick en halv portion Semper gröt och en halv portion havregrynsgröt som vi blandade ihop, var mums!
    Det är också jättelätt att söta gröten naturligt genom att koka äpplen och päron i bitar tillsammans med en kanelstång. Sen plockar man upp kanelstången och mixar frukten. Häll upp i lagom stora burkar och frys in. Gott att ha på gröten!

Vår son har även fått gröt gjord på minutris (panamaris), det gillar han.

• 5 barnsmamman

Jag kan bara tipsa om den gröten ni äter för hon är 1 år.
    Minna barn har ätit den mat vi äter stort sett hela tiden.

• linda1989

Jag har provat att mixa havregrynen och har bl.a. haft på banan, fruktpuré och äppelmos, men hon ville ändå inte äta. :/ Men nu var det ju ett tag sen jag provade så det är väl bara att försöka igen!
      Hon är superduktig på att äta mat annars och äter detsamma som vi äter, och nästan lika mycket till och med! {#lang_emotions_smile} Men just gröten har hon varit kräsen på.. men vi får prova oss fram lite med alla förslag. {#lang_emotions_smile}

Tack för alla tips! {#lang_emotions_smile} 

• lias

Jag kokar havregrynen med hälften vatten, hälften mjölk + en klick smör. när det är klart rör jag ihop det med äppelmos. Här går det ned! Men smaken är ju som baken, även för våra små. Lycka till med grötkoket!

• Champagne77

Ni som gör vanlig havregrynsgröt - hur mycket gör ni till en portion? Här är sonen uppe i hela 1 dl havegryn, d v s lika mycket som en vuxenportion. Ska man öka ytterligare ???

• Shmone

har bara läst ts.

Har du provat att mixa grynen och att koka i mjölk istället för vatten?

Annars är ett förslag nån mjölgröt.. typ kornmjölsgröt eller rågmjölsgröt. Men de ska koka typ tio minuter så det är ju något längre tid det tar att laga då..

Svar på tråden Förslag på gröt till 1-åring