• litetpyre

libro eller libero

jag och sambon hade en liten diskussion igår.

han hade varit iväg till våra genensamma bekanta som fick barn för ett tag sen och köpt med sig ett paket blöjor.

- jag köpte sånna libero säger han!

alltså han uttalar det libéro.

- VA! säger jag. det heter ju libro. jag hade sånna när jag var liten

- ska vi slå vad? gå å googla. ber han mig

och mycket riktigt. det står ju libero.

men nu till frågan. hur utalar man det? är det LIBRO eller LIBERO? eller är det kanske så att det hette libor fårn början? eller är det två olika märken?

• Svar på tråden libro eller libero
  • Michisen

Vad är det fonetiska uttalet för Libero?
    Li-ber-o, med "Li" låta som Lee, och med betoning, de "ber" låta som bär, och "o" låta som oh.

(Dock på engelska.)

Säg Libro, Li-be-ro eller Libéro - vad spelar det för roll?

• Movie Freak

jag säger Libero för det är det de heter anser jag hade de hetat libro hade det stått libro.

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Michisen
    Movie Freak skrev 2010-04-22 13:17:22 följande:
    jag säger Libero för det är det de heter anser jag hade de hetat libro hade det stått libro.
    Fast uttal och stavning stämmer ju inte alltid överens i och för sig, så jag förstår att meningsskiljaktigheter uppkommer ibland i fråga om uttal.

Ta bara Göteborgs-Kex, som göteborgarna uttalar Göteborgs-chex.
  • Movie Freak
    Michisen skrev 2010-04-22 13:19:08 följande:
    Fast uttal och stavning stämmer ju inte alltid överens i och för sig, så jag förstår att meningsskiljaktigheter uppkommer ibland i fråga om uttal.Ta bara Göteborgs-Kex, som göteborgarna uttalar Göteborgs-chex.
    förvisso, men det finns undantag för varje regel o jag tror bestämt att LIBERO blöjor inte är ett sådant undantag.

Dessutom säger Göteborgare Chex istället för kex enbart för att KEX låter så förbannat illa
  • Michisen
    Movie Freak skrev 2010-04-22 13:28:42 följande:
    förvisso, men det finns undantag för varje regel o jag tror bestämt att LIBERO blöjor inte är ett sådant undantag.Dessutom säger Göteborgare Chex istället för kex enbart för att KEX låter så förbannat illa
    Nej, om man ser till att libero från början är latin så uttalas det ju /ˈliː.be.roː/

Det var bara för att påvisa att uttal och stavning inte alltid följs åt. Ibland blir det ju så att uttalet ändrar stavningen - exempelvis symptom - symtom.
  • Movie Freak
    Michisen skrev 2010-04-22 13:30:35 följande:
    Nej, om man ser till att libero från början är latin så uttalas det ju /ˈliː.be.roː/Det var bara för att påvisa att uttal och stavning inte alltid följs åt. Ibland blir det ju så att uttalet ändrar stavningen - exempelvis symptom - symtom.
    jo jag vet att stavning o uttal inte alltid går hand ihand jag vet detta.

jag har gått i skola o jag vet.

men jag får fortfarande för mig att libero fortfarande uttalas libero o inte libro.
  • Michisen
    Movie Freak skrev 2010-04-22 14:05:24 följande:
    jo jag vet att stavning o uttal inte alltid går hand ihand jag vet detta.jag har gått i skola o jag vet.men jag får fortfarande för mig att libero fortfarande uttalas libero o inte libro.
    Om jag inte minns fel så var det en av de första TV-reklamerna "Min mamma är snäll. Men man måste äta då och man måste sova då..." Och slutklämmen var (i talspråk: "LIBRO, för dé känns tryggt!"
  • litetpyre
    Michisen skrev 2010-04-22 14:12:54 följande:
    Om jag inte minns fel så var det en av de första TV-reklamerna "Min mamma är snäll. Men man måste äta då och man måste sova då..." Och slutklämmen var (i talspråk: "LIBRO, för dé känns tryggt!"
    det där känner jag igen nu när jag hör det!

men det verkar som häften säger libero och hälften libro...

jag kommer köra vidare på Libro!

tack för era svar
  • Dixie

jag säger alltid libro (utan att uttala e) - det gör alla jag känner också!

Svar på tråden libro eller libero