• linas fina

Inkompetenta lärare

Min dotter och jag gick hem från dagis för någon dag sedan. Då stötte vi ihop med en skolklass som var ute och gick med ett par lärare. Min dotter sprang snabbt och ramlade. Barnen sa: ojsan eller nåt liknande och läraren säger till dem; -ja pojken ramlade. Han sprang så snabbt att han ramlade.

Till saken hör att jag klär mitt barn i alla möjliga färger. Blått, grönt, gult, rosa you name it. 
    Var det inte ganska irriterande att hon bara tog förgivet att det var en pojk för att hon inte var klädd i rosa från topp till tå? Missförstå mig inte, jag menar inte att det är hela världen att bli tagen för kille, det är principen. Min dotter snappar även upp såna kommentarer och tror att det är nåt fel att bära blått och grönt när man är tjej, för lärare kallar mig kille. 
    Eller också var det för att hon sprang som en dåre och de tänkte att det måste så klart vara en aktiv liten kille. 
    Jag tycker faktiskt lärare borde vara lite mer genusmedvetna och inte överföra sina inskränkta föreställningar på barnen. Eller vad säger ni?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 22:58
    Inkompentent kanske är fel ordval. Hon kanske är duktig på å lära ut matte, men genus hade hon ingen större koll på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 15:53
    Principen att man tar för givet att barn med blå kläder är pojkar, inte att bli kallad pojke som sådan. Det är vad som stör mig. Hade läraren vart den första så fine, men det händer OFTA och det påverkar mitt barn och vad hon uppfattar är okej att klä sig i som tjej. Förstår ni inte vad jag menar?
    Hur tusan lyckas jag bemöta barn utan att säga deras kön? Jag kan väl inte ta för givet att det är en pojk vs flicka av kläderna? Men det tycks ni göra. Dessutom är det som att man alltid tror barn för en han, såvida de de inte har en massa söta attribut. Ett barn klätt i vanliga, gröna, bruna kläder tas per automatik som pojk, det är normaliserande.

Jag stör mig på hela grejen men ni verkar haka upp er och tro att jag blir förnärmad av en helt annan anledning. Jaja, antingen är man insatt i såna här frågor, eller så är man inte.
  • Svar på tråden Inkompetenta lärare
  • Johan01

Jag är lärare och jag tycker också att det är viktigt att tänka på vad man överför till sina elever, genusmedvetenhet inkluderat. Dock skulle nog det där också kunna hänt mig, eftersom klädesindustrin för barn tenderar att göra pojkkläder i vissa färger och flickkläder andra färger.

• linas fina
    Johan01 skrev 2010-04-22 14:10:00 följande:
    Jag är lärare och jag tycker också att det är viktigt att tänka på vad man överför till sina elever, genusmedvetenhet inkluderat. Dock skulle nog det där också kunna hänt mig, eftersom klädesindustrin för barn tenderar att göra pojkkläder i vissa färger och flickkläder andra färger.
    Jo men har man medvetenhet om det (som man bör ha som lärare) så kan man tänka till innan man yttrar sig.
  • linas fina
    crazy mom skrev 2010-04-22 14:12:15 följande:
    Jo, genus är viktigt. Läraren menade nog dock inget illa.
    Tror inte jag heller. Hon lät glad när hon sa det. Menade inte att hon var elak utan mest bara ganska okunnig och trångsynt.
  • Johan01

Jag håller med, men som alla andra människor i vårat samhälle, kan man inte vara "on point" jämt och ständigt och aldrig säga/göra fel. Men jag tror och hoppaspå att de flesta lärare medvetet arbetar med dessa frågor med sina barn/ungdomar.

• Tuffen

Hon är väl inkompetent för att hon råkade fälla en sådan kommentar en gång?

• Bevabus

Jag tror hon helt enkelt sa det där i "förbifarten" då barnet trillade snabbt och då kom kommentaren även snabbt. Det är inte alltid lätt att hålla koll på precis varenda unge. Men även jag tycker ju att läraren ska vara genusmedveten, det är vi på dagiset där jag är om dagarna.

What do you mean Edward Cullen isn't real?
  • Tuffen

Jag menar INTE inkompetent.

Svar på tråden Inkompetenta lärare