• Lilltösa

Plåstret efter kejsassnitt

När fick ni ta bort plåstret efter kejsarsnittet? Verkar vara olika rön på olika sjukhus!
    De sa till mig att ta bort efter en vecka men är det bra att ha det igentäppt så?

• Svar på tråden Plåstret efter kejsassnitt
  • enirtac

på mig tog de bort det när vi fortfarande var på BB, tror de tog bort all tejp efter 4 dagar. :)

• Leniz

Jag hade kompressen på sammanlagt 6 dagar! Kejsarsnittet på en söndag, tog väck den på lördagen.

• Leniz

Fast skiftade några gånger efter jag varit i duschen..

• helene306
    helene306 skrev 2010-04-22 16:21:10 följande:
    Efter första snittet tog jag bort förbandet ca 14 timmar efter, i duschen. Nu vid andra snittet tog de bort förbandet dag 2 när jag åkte hem.
    Jag har inte haft något förband över snittet sen det tagits bort.
  • Lilltösa

Ok vet inte hur jag ska göra.....tänk om jag tar bort o så kladdar det o behöver plåster....

• helene306
    Lilltösa skrev 2010-04-22 16:26:27 följande:
    Ok vet inte hur jag ska göra.....tänk om jag tar bort o så kladdar det o behöver plåster....
    Jag skulle ta bort, men det är jag {#lang_emotions_smile} Du kan ju ta bort och lägga en binda för så länge så det inte skaver och om det skulle behövas läggas om igen om du måste köpa nya förband. Det sa en sköterska till mig på BB. jag har svårt att tro att det skulle kladda. Jag reagerade på förbandets tejp och fick blåsor runtom hela förbandet. Blåsorna gick sönder på vänstra sidan när sköterskan drog bort så jag satte över kompresser hemma efterom det vätskade och fastnade i byxorna och gick upp varje gång jag var på toa.
  • Lilltösa

Snittades i måndags eftermiddag...

• Canon81

jag tog bort mitt efter 5 dagar

• vike
    helene306 skrev 2010-04-22 16:21:10 följande:
    Efter första snittet tog jag bort förbandet ca 14 timmar efter, i duschen. Nu vid andra snittet tog de bort förbandet dag 2 när jag åkte hem.
    tog bort mitt också andra dagen...kladdade inte, var dock kvar på bb några dagar till
  • Linastrumpan

Mina bandage har fått suttit ca 1dygn innan personalen på BB tagit bort det, innan har de bytit några ggr. Själva tjepen har fått suttit tills den lossnat av sig själv. Samma båda gångerna....

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • ploten

De tog bort mitt på BB redan dagen efter, när jag skulle duscha, och satte aldrig på något nytt.

• Superbia

Till mig sa dom också en vecka, och jag kan säga att det tog emot enormt mycket att dra bort tejpen. Trodde att tarmarna skulle ramla ut, haha.

Morten & Vidar 091029
  • Songbird1

Jag behöll mitt i ca 10 dagar! Frågade när jag skulle ta bort det, och dom sa att det gick bra närsom men att det inte var ngn brådska heller eftersom det andades genom plåstret.

• helene306

Har man inte blödit igenom det förband man har efter snittet så är det ingen fara att ta bort förbandet. Har man däremot blödit igenom och fått byta är det klokt att ha nya förband ett tag till. Sår som inte vätskar eller blöder mår bäst av att vara utan förband, så har jag lärt mig när jag jobbade inom vården.

• Lilltösa

Ja det tar emot för mig också att ta bort det....vågar inte tänka på hur det ser ut och vågar inte kolla efter om det är något som är knas...
    Det har inte blödit igenom alls. De bytte en gång på sjukhus och nu ser det rent ut alltså.....
    Får se om jag tar mod till mig....annars får jag be någon annan tror jag!

• Ankeninni

Köp kirurgisk tejp, säger jag bara! Ärret läker mycket finare, och det känns behagligare att något sitter över ärret även om det är igenläkt. Jag hade länge känslan av att magen skulle spricka upp, och att ha något över ärret lindrade känslan. Dessutom är det inte skönt när byxor skvaver emot.

• Kazeer

BM tog bort plåstret och skar bort knutarna, som satt i var sin ände av snittet, när jag blev utskriven, d v s fem dygn efter snittet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Plåstret efter kejsassnitt