• Anonym (ledsen.)

Jag får inte själv bestämma om mitt bröllop och svärmor har inte ens nämt det.

Jag kommer helatiden med förslag om vad jag tycker är snyggt till min mamma.
    Jag vill ha en vinröd klänning, för jag tycker det passar mig bättre än en vit.
    Först så sa hon ja vad fint osv.
    Men idag så sa hon att vit är ju finare ska du inte ha det istället? Det är ju mer bröllop.
    Varför kan jag inte få ha det jag vill ha?

Svärmor tänker inte bidra med något, kanske inte hela världen. men mina föräldrar ger oss 10,000. Lika mycket som min syster fick. Så dår tycker jag att faktiskt svärmor kan lägga pengar på tårtan.
    Dessutom kan vi fixa en billig för vi känner dem i affären så vi får en för 800kr.
    Vi nämnde detta i går, det ända hon sa var.

Men sluta nu ni gifter ju er inte förren om ett år.
    Nä men det gäller ju att planera, bra att veta om hon vill hjälpa oss med tårtan.

Men jag blir så ledsen för detta ska vara våran största dag ( förutom när sonen föddes.)
    Där allt är riktat mot oss, och jag känner att allt kommer gå åt ett håll och det är neråt.

Vill inte att denna dagen ska bli försörd eller jag ska bli tvingad till något jag inte vill.

• Svar på tråden Jag får inte själv bestämma om mitt bröllop och svärmor har inte ens nämt det.
  • Skorpan081

Min erfarenhet är att lyssna på vad andra har att säga men ändå göra som man själv vill. Din mamma och andra kan säkert komma med många bra tips, men vilken klänning du ska är väl ändå ditt beslut. Är du mogen nog att gifta dig så är du mogen nog att välja kläder etc. Stå på dig, det är din dag!
    Om svärmor väljer att inte lägga pengar på ert bröllop så låt det vara så då...hennes förlust att inte vara lika involverad kanske...

• Anonym (ledsen.)

Jag bryr mig inte så mycket att hon inte vill lägga något, men det är hennes sätt typ att hon inte bryr sig.
    Som när vi hade dop så sa hon efteråt att hon hade ju kunnat hjälpa till att göra iårdning för vi hade mycket att göra.

Då hade hon ju kunnat hjälpa oss att städa och plocka undan juh

Som det ser ut nu så är hon inte med och bestämmer något över bröllopet, fast lika bra är det kanske, för man vet aldrig hur det slutar då.

• Skorpan081

Vad säger din man om att hans mamma inte engagerar sig? Det måste ju vara lite tråkigt för honom...Kan han inte prata med henne? Hon kanske vill hjälpa till men inte vet hur hon ska göra det utan att trampa er på tårna?

• 3 mamma

Jag tycker att du ska bestämma själv vilken färg du vill ha på din klänning. du ska göra som du vill, för det är en stor dag, och en dag då man vill vara en prinsessa.

• Anonym (ledsen.)

Han har pratat men det funkar inte.
    Trampar på tårna är hon inte rädd förr Skulle hon få något för sig så gör hon det fast vi kanske inte vill, så hon kör ganska så rakt över en i vissa fall.

Vi har ju försökt att få henne att vara med, men hon tycker att 1 år är för långt att planera.

• malin ulrika

Hej hej,
    ja det där med bröllop är alltid jättesvårt.
    Särskilt om man inte tänker betala allting själv.
    LÅÅÅÅÅNGT före jag ens träffade min man, tyckte jag om att läsa om bröllops planer på amerikanska sajts som denna. Fanns otaliga med liknande problem som du, fast kanske ännu värre. Mitt råd är nog, gör vad DU vill. Det gjorde vi med vårt bröllop. Dock betalade vi allting själva, förutom present-pengar som vi fick i bröllopspresent av folk, men det var ju "after the fact" så att säga. Om man åtminstone planerar att betala allt själv, så kan man göra precis som man vill. Kanske inte fullt så glamoröst som man annars kunde ha gjort det, men man kan ju försöka spara så mycket som möjligt, och dra ner på allt annat så man får en bra budget. Då står man inte i tacksamhets skuld till nån, och de kan inte bestämma över en. Läste om skräck exempel i USA där typ den enas föräldrar var rika och "tog över" hela "showen", visst blev det dyrt och fint men inte alls som brudparet hade tänkt sej eller ville ha det, inklusive vilka gäster som blev bjudna. Jag kan fortfarande säga att vårt bröllop är "det bästa bröllop jag varit på". Vi blev båda så nöjda med allt, för vi gjorde det inte enligt alla "standard" modeller .

Så mitt råd är, planera ert bröllop enligt er budget. Om du får pengar utan några krav vad de ska användas till av dina föräldrar är det ju jättebra, men man kan inte "förvänta sej" pengar av svärföräldrarna. Å andra sidan kan ni ju då "göra som ni vill".
    Klart du ska ha vinröd klänning om du tycker det är fint!
    Det bästa är att välja en klänning som man tycker man är fin i, och som inte är för "modern" så att säga. Det är roligt att kunna ta fram sina bröllopsbilder tio år senare utan att vrida sej i obehag över hur kläderna ser ut!

Lycka till!

• malin ulrika

...är bara tvungen att lägga till lite... Vad som är "länge" att planera innan skiljer sej väldigt mycket vad olika folk tycker, här planerar många sina bröllop flera år i förskott, typ 3-4 år innan, bokar kyrka och så!!!!!
    Jag trodde inte det var sant!
    Vad som helst kan ju hända på så lång tid liksom!
    När jag bokade kyrka här ville prästerna jag ringde till "träffa mej" när jag sade att jag ville ha ett datum om 4 månader, de trodde helt klart att jag var gravid (viket inte är så poppis här).
    I alla fall, åter till din story; det låter som om det är lika bra att din svärmor är hållen utanför. Man vill verkligen inte att nån ska "ta över" ens bröllop. Om du verkligen vill ha med henne på något, ge henne något litet uppdrag, som hon inte kan "sabba" för mycket liksom. Typ bords-dekorationer eller nått.

• Anonym (ledsen.)

malin ulrika > Vi hade ju planerat att betala allt själva, men eftersom mina föräldrar inte vill ge den ena och inte den andra så få vi bidrag från dem.

När det kommer till svärmor så accepterar vi ju om hon inte vill lägga helt klart. Men det hade varit kul om hon ville hjälpa till lite.

• Anonym (ledsen.)

Bords-derorationen är det sista hon skulle få fixa, usch vad jag är hemsk men hon har en stil som inte är från denna värld.

• Skorpan081

Avvakta lite, hon vill säkert hjälpa till med något när det närmar sig den stora dagen

Svar på tråden Jag får inte själv bestämma om mitt bröllop och svärmor har inte ens nämt det.