• Tuffen

Lärarnas arbetstid.

Det pågår just nu fackliga förhandlingar mellan SKL och lärarfacken. En del av striden handlar om lärarnas arbetstid. Ni som följt debatten i media, vad tycker ni? Har SKL eller lärarfacken rätt? Jag är själv lärare och tycker att lärarfacken har rätt. Vad tycker ni andra? Motivera gärna.

• Svar på tråden Lärarnas arbetstid.
  • Loreena

Jag är också lärare. Jag tycker att vi ska behålla den flexibla arbetstid som vi har idag. Om vi skulle övergå till 40timmars med semestertjänst så skulle fem timmar av planeringstiden varje vecka ryka - vilket skulle vara dåligt för lärarna och eleverna och skolan, samt så skulle det bli för dyrt för skolorna att betala ut övertidsersättning för den massiva arbetstid som vi faktiskt gör.

• Tuffen

Precis! Jag tror inte att jag arbetat 45,5 h någon vecka någonsin. Snarare 50-60 i snitt.

• lyckligjanuari

Jag hoppas inte någon tar illa upp att jag skriver detta jag är inte själv lärare och tycker det verkar vara ett krävande arbete. Men två lärare jag träffat ytligt kallar sitt jobb för ett bra betalt deltids jobb och lägger absolut inte ner några 45 timmar i veckan utan använder inte mycket av förtroende tiden till planeringen. så jag tror det är bättre med arbetsplatsförlagt arbetstid. sen så tycker jag absolut inte att elever och föräldrar har rätt att ringa lärare på deras privata tid. 

• annaoedvin
    Loreena skrev 2010-04-22 18:34:41 följande:
    Jag är också lärare. Jag tycker att vi ska behålla den flexibla arbetstid som vi har idag. Om vi skulle övergå till 40timmars med semestertjänst så skulle fem timmar av planeringstiden varje vecka ryka - vilket skulle vara dåligt för lärarna och eleverna och skolan, samt så skulle det bli för dyrt för skolorna att betala ut övertidsersättning för den massiva arbetstid som vi faktiskt gör.