• Tuffen

Lärarnas arbetstid.

Det pågår just nu fackliga förhandlingar mellan SKL och lärarfacken. En del av striden handlar om lärarnas arbetstid. Ni som följt debatten i media, vad tycker ni? Har SKL eller lärarfacken rätt? Jag är själv lärare och tycker att lärarfacken har rätt. Vad tycker ni andra? Motivera gärna.

• Svar på tråden Lärarnas arbetstid.
  • Loreena

Jag är också lärare. Jag tycker att vi ska behålla den flexibla arbetstid som vi har idag. Om vi skulle övergå till 40timmars med semestertjänst så skulle fem timmar av planeringstiden varje vecka ryka - vilket skulle vara dåligt för lärarna och eleverna och skolan, samt så skulle det bli för dyrt för skolorna att betala ut övertidsersättning för den massiva arbetstid som vi faktiskt gör.

• Tuffen

Precis! Jag tror inte att jag arbetat 45,5 h någon vecka någonsin. Snarare 50-60 i snitt.

• lyckligjanuari

Jag hoppas inte någon tar illa upp att jag skriver detta jag är inte själv lärare och tycker det verkar vara ett krävande arbete. Men två lärare jag träffat ytligt kallar sitt jobb för ett bra betalt deltids jobb och lägger absolut inte ner några 45 timmar i veckan utan använder inte mycket av förtroende tiden till planeringen. så jag tror det är bättre med arbetsplatsförlagt arbetstid. sen så tycker jag absolut inte att elever och föräldrar har rätt att ringa lärare på deras privata tid. 

• annaoedvin
    Loreena skrev 2010-04-22 18:34:41 följande:
    Jag är också lärare. Jag tycker att vi ska behålla den flexibla arbetstid som vi har idag. Om vi skulle övergå till 40timmars med semestertjänst så skulle fem timmar av planeringstiden varje vecka ryka - vilket skulle vara dåligt för lärarna och eleverna och skolan, samt så skulle det bli för dyrt för skolorna att betala ut övertidsersättning för den massiva arbetstid som vi faktiskt gör.
    Är också lärare och kan inte annat än att hålla med. Som lärare kan man inte sitta under sommaren och planera, kopiera och färdigställa material som skall hålla ett helt läsår framåt (om man nu ska hårddra det). Sen så har vi alla skriftliga omdömen, utvecklingsamtal, rättningar och övrig föräldrakontakt. Jag tror att få inser hur mycket arbete en lärare lägger ner på sin klass, det är ju inte bara ren undervisning det handlar om..
  • Jessa med 3

Är lärare jag också och jag anser att 40h + 5h förtroendetid är sämsta möjliga scenario. Antingen har vi 40h arbetstid som "alla andra" (och en vettig arbetsplats med dator, möjlighet till ostördhet etc.) eller så fortsätter vi som nu med 35h +10h förtroendetid.

Trist att höra att det finns såna nötter som sköter jobbet med vänsterhanden, men ska verkligen det vara det som avgör hur det ska se ut för majoriteten av landets lärare?

• kaffe

Jag har tyvärr samma erfarenhet som lyckligjanuari. Jag känner ingen lärare som verkligen jobbar 45 timmar per vecka. Min erfarenhet säger mej nyutbildade lärare lägger ner den tiden (eller kanske ännu mer) men efter ett par år handlar det om mycket färre timmar än så per vecka.

• Matillin
    kaffe skrev 2010-04-22 19:28:15 följande:
    Jag har tyvärr samma erfarenhet som lyckligjanuari. Jag känner ingen lärare som verkligen jobbar 45 timmar per vecka. Min erfarenhet säger mej nyutbildade lärare lägger ner den tiden (eller kanske ännu mer) men efter ett par år handlar det om mycket färre timmar än så per vecka.
    Det beror nog helt på vilken skola man arbetar på och vilken klass man har.
    Min man är lärare och har varit i 12 år.
    Han sa att han fick jobba väldigt mycket och lägga ner väldigt mycket tid som nyexad.
    När han jobbade på en skola i stan la han kanske inte ner exakt 45 h i veckan men säkerligen 40.
    Sista skolan han jobbade på har varit skitstrulig i klassen men flera samtal till föräldrar varje dag och hela terminen har han jobbat sent flera kvällar och till och med åkt in på söndagar ibland för att få det att gå ihop.
    Om dom ska ha 40 h veckor så ska dom ha övertidsersättning för all övrig tid dom lägger ut.
    Det kommer bli dyrt för staten.
    Dessutom kommer det bidra till att sänka lärarstatusen ytterligare.
    Lärare har redan nu dålig status och dålig lön.
    Det är mycket nedskärningarn och tufft att arbeta så hur skulle det bli med 5 veckors semester och 5 h mindre i veckan att arbeta på?
    Vem skulle vilja bli lärare?
  • Jessa med 3

Och jag har jobbat i 12...

"Alla" vet att lärare blir man av tre anledningar: juni, juli, augusti.
    Många tror sig veta hur lärare jobbar (eller inte jobbar), men ännu färre vet hur vår arbetssituation egentligen ser ut.

I perioder gör jag inte 45h/vecka - men å andra sidan gör jag betydligt fler än så  andra perioder - så ser verkligheten ut för de flesta och då är det väl tur att vi har den flexibilteten? Kan bli ganska dyrt för arbetsgivaren annars tror jag - att både betala för övertid - och för att hålla oss med kontor värda namnet. Det har vi servat arbetsgivaren med i alla år (våra egna hemmakontor, för på jobbet går det inte att sitta!)

• Matillin
    lyckligjanuari skrev 2010-04-22 18:43:12 följande:
    Jag hoppas inte någon tar illa upp att jag skriver detta jag är inte själv lärare och tycker det verkar vara ett krävande arbete. Men två lärare jag träffat ytligt kallar sitt jobb för ett bra betalt deltids jobb och lägger absolut inte ner några 45 timmar i veckan utan använder inte mycket av förtroende tiden till planeringen. så jag tror det är bättre med arbetsplatsförlagt arbetstid. sen så tycker jag absolut inte att elever och föräldrar har rätt att ringa lärare på deras privata tid. 
    Alla lärare jag träffar på inklusive min man är söderstressade utpumpade och funderar på karriärbyte.
    Min man kommer säga upp sig i sommar och börjar skola om sig i höst.
    Lärare är det yrke som FLEST skolar om sig ifrån, ganska talande
  • kaffe
    Matillin skrev 2010-04-22 21:21:54 följande:
    Det beror nog helt på vilken skola man arbetar på och vilken klass man har.Min man är lärare och har varit i 12 år.Han sa att han fick jobba väldigt mycket och lägga ner väldigt mycket tid som nyexad.När han jobbade på en skola i stan la han kanske inte ner exakt 45 h i veckan men säkerligen 40.Sista skolan han jobbade på har varit skitstrulig i klassen men flera samtal till föräldrar varje dag och hela terminen har han jobbat sent flera kvällar och till och med åkt in på söndagar ibland för att få det att gå ihop.Om dom ska ha 40 h veckor så ska dom ha övertidsersättning för all övrig tid dom lägger ut.Det kommer bli dyrt för staten.Dessutom kommer det bidra till att sänka lärarstatusen ytterligare.Lärare har redan nu dålig status och dålig lön.Det är mycket nedskärningarn och tufft att arbeta så hur skulle det bli med 5 veckors semester och 5 h mindre i veckan att arbeta på?Vem skulle vilja bli lärare?
    Jo, självkart beror väl antalet timmar en lärare jobbar på flera orsaker. Har man jobbat som lärare i 40 år och jobbar på en lantortsskola behöver man säkerligen inte lägga ner så många timmar som den lärare som jobbat ett par år och arbetar i en stökig storstadsförort. Men så är det ju med alla jobb.

5 veckors semester borde väl ge ganska många extratimmar att lägga ner på planering för lärarna? Jullov, sportlov, påsklov, delar av sommarlovet,.
  • Jessa med 3

Nu, Kaffe, visar du hur lite du förstår av vårt jobb... Visst kan man skriva planer o.s.v. på loven, men planeringen av arbetet ska ske när eleverna är närvarande - det är liksom så att vi arbetar med eleverna i fokus och de har rätt att vara med och påverka undervisningen. Då kan man inte lägga upp jobbet på lovet och hoppas att de köper det rakt av... {#lang_emotions_undecided}

• kaffe

Jo då Jesa, jag förstår att mycket av de jobb ni lärare utför måste ske under pågående termin, med elever närvarande. Men så är det med alla jobb.

Jag får bara inte riktigt ihop ekvationen med lärarnas arbetstid. Ni skriver att ni jobbar 45 timmar i veckan, men ni har ju också ganska många extra veckor lediga jämfört med en vanlig arbetare. Om man slår ut er arbetstid per år, blir verkligen er arbetstid så mycket längre då?

• Tuffen

Jag vill påminna om att det kan vara ganska jobbigt att undervisa. Man kan vara mentalt slut efter en dag. Vi behöver en lång paus under sommaren, för att koppla av och koppla bort jobbet. Utan återhämtning på sommaren skulle många av Sveriges lärare gå in i väggen, så tufft är yrket.

• Jessa med 3

45 h/vecka jobbar vi - men vår årsarbetstid är densamma som för en "vanlig" arbetstagare. Man skulle kunna förklara det med att vi ständigt jobbar lite övertid och är tvungna att ta ut komp de veckor vi är "elevfria". (Vi får inte ta ut den när vi tycker det passar, utan det ska störa verksamheten så lite som möjligt.)

Tänk att den svenska missunsamheten bara ser när vi är lediga och inte när vi jobbar...

• Matillin
    Jessa med 3 skrev 2010-04-23 15:01:27 följande:
    45 h/vecka jobbar vi - men vår årsarbetstid är densamma som för en "vanlig" arbetstagare. Man skulle kunna förklara det med att vi ständigt jobbar lite övertid och är tvungna att ta ut komp de veckor vi är "elevfria". (Vi får inte ta ut den när vi tycker det passar, utan det ska störa verksamheten så lite som möjligt.)Tänk att den svenska missunsamheten bara ser när vi är lediga och inte när vi jobbar...
    Den får min man höra jämt, ja men du har ju 10 veckors semester
    Visst det är ju jättelyxigt men samtidigt har en lärare som du skriver ingen möjlighet att ta semester när han själv vill.
    Att ha semester på påsklov, sommarlov, jullov är oftast väldigt dyrt.
    Inga sista minutenresor i maj eller augusti om man inte tar tjänstledigt vilket man inte alltid ens får godkänt.
    Sen är det ju så att dom extra semesterveckorna ni har är inarbetade under året.
    En vanlig arbetare har 40 h veckor jag har 38 h, vissa har till och med 35 h veckor och har ändå 5 veckors semester på det.
    Jobbar man övertid så får man då övertidsersättning på en bra summa vilket aldrig en lärare får även om man jobbar mer än 45 h veckor.
  • Matillin
    kaffe skrev 2010-04-22 22:27:52 följande:
    Jo, självkart beror väl antalet timmar en lärare jobbar på flera orsaker. Har man jobbat som lärare i 40 år och jobbar på en lantortsskola behöver man säkerligen inte lägga ner så många timmar som den lärare som jobbat ett par år och arbetar i en stökig storstadsförort. Men så är det ju med alla jobb.

5 veckors semester borde väl ge ganska många extratimmar att lägga ner på planering för lärarna? Jullov, sportlov, påsklov, delar av sommarlovet,.

-Hmm du tror inte att det finns problem eller stökiga barn på lantortsskolorna?
    Jag tror inte dom är mer väluppfostrade där faktiskt men jag kan ju ha fel 
    Jag kan tänka mig att om man jobbar i en liten klass vilket kanske oftare är fallet på mindre orter (?) så har man det lugnare som lärare?
    Men jag tror inte man har det lugnare i en skola i gisslaved med 28 elever mot om man har 28 elever själv i en klass i sthlm?
    Dom skolorna min man har jobbat på ligger inte i några problemområden utan i villakvarter med föräldrar med jobb och relativt goda inkomster.
    Det är inget hinder för att barn mobbas, är allmänt störiga eller stökiga på lektioner 
Svar på tråden Lärarnas arbetstid.