• Anonym (inte attraherad)

Attraktionen försvunnen

Jag har varit tillsammans med min man i 17 år och vi har två små barn. Det har väl blivit ganska mycket vardag och vi jobbar mycket om varandra eftersom vi båda jobbar skift. Mitt problem är att jag är väldigt osäker på mina känslor för honom... Jag älskar honom definitivt och han är min bästa vän och vi har levt hela livet ihop. Allt man gjort har man gjort med honom liksom. Men jag är inte attraherad av honom och jag är inte speciellt intresserad av sex. Vi har sex, men jag gör det mest för hans skull. Kan man hitta tillbaka till att bli attraherad av honom ? Hur ska man göra för att tända på min man igen ? Vill ju gärna att vi ska fortsätta ihop men som det är nu känns det mest som att vi är kompisar....

• Svar på tråden Attraktionen försvunnen
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jo, man kan hitta tillbaka om det finns en känslomässig grund att stå på. Det krävs dock en del ansträngningar. När man har små barn och försöker täcka upp så att barnen skall ha det bra och jobbet skall flyta finns det risk att parrelationen tar stryk. Den måste ni prioritera upp. En relation kräver dels tid tillsammans och dels kvalitét på innehållet i tiden. Tänk tillbaka på den tiden då du var attaherad av honom. Vilka faktorer fanns med då som inte finns nu? Det kan finnas vissa saker som ni kan återskapa. Sedan är det väldigt viktigt att ni har ett bra samarbete och delar ansvaret för hem och barn. Att bibehålla en känslomässig kontakt och närhet på så sätt att ni visar intresse för varandra, omtanke, gör saker för varandra som den andre tycker om, visar stöd och förståelse är alla faktorer som främjar närhet och attraktion. Man skall också tänka på att vara vid god hälsa och vigör, det är också ett sätt att visa att man är mån om relationen. Jag tycker att du skall prata med din man om hur du känner det så att han blir delaktig i ditt problem.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Attraktionen försvunnen