• underl­i
    Äldre 22 Apr 20:55
    4741 visningar
    23 svar
    23
    4741

    Jag tycker hon är "dum" mot barnen på förskolan! =( Hjälp!!

    Hej!


    Jag är en nästan nyutbildad lärare som sedan en tid tillbaka jobbat på en förskola med barn mellan 1- 5 år. Det är mitt första riktiga jobb och det känns verkligen som jag har hittat rätt. Jag blir väldigt inspirerad av att jobba med barn... njuter av att komma på lösningar och idéer för att barnen ska må så bra som möjligt och att vi ska följa läroplanen. Halv-nybörjare som jag är har jag inte riktigt lärt mig att säga ifrån när jag inte tycker något riktigt stämmer. 
    På senare tid har jag börjat flytta fokus från mig själv och börjat tänka på hur mina kollegor runtomkring mig på de två avdelningarna är som pedagoger. 
    På ena avdelningen drivs arbetslaget till största del av en vilja att vara professionella och lära känna barnen på en positiv och kärleksfull nivå. På den andra avdelningen dominerar en gammalmodig stil, men EN stackars, även hon ung, pedagog som vill vara professionell och hon är ambitiös. De två äldre, framför allt den ena, verkar ha en annan syn på uppfostran och förskola, där man inte kommer lika nära barnen. =(. 
    Så länge jag inte märkte av något kränkande så har jag förstått att vi måste respektera att vi pedagoger är skolade i olika skolor, men att vi till måstedriva verksamheten mot att följa läroplan (och därmed vara professionella med ett reflekterande sätt att arbeta osv... )