• underl­i
    Äldre 22 Apr 20:55
    4741 visningar
    23 svar
    23
    4741

    Jag tycker hon är "dum" mot barnen på förskolan! =( Hjälp!!

    Hej!


    Jag är en nästan nyutbildad lärare som sedan en tid tillbaka jobbat på en förskola med barn mellan 1- 5 år. Det är mitt första riktiga jobb och det känns verkligen som jag har hittat rätt. Jag blir väldigt inspirerad av att jobba med barn... njuter av att komma på lösningar och idéer för att barnen ska må så bra som möjligt och att vi ska följa läroplanen. Halv-nybörjare som jag är har jag inte riktigt lärt mig att säga ifrån när jag inte tycker något riktigt stämmer. 
    På senare tid har jag börjat flytta fokus från mig själv och börjat tänka på hur mina kollegor runtomkring mig på de två avdelningarna är som pedagoger. 
    På ena avdelningen drivs arbetslaget till största del av en vilja att vara professionella och lära känna barnen på en positiv och kärleksfull nivå. På den andra avdelningen dominerar en gammalmodig stil, men EN stackars, även hon ung, pedagog som vill vara professionell och hon är ambitiös. De två äldre, framför allt den ena, verkar ha en annan syn på uppfostran och förskola, där man inte kommer lika nära barnen. =(. 
    Så länge jag inte märkte av något kränkande så har jag förstått att vi måste respektera att vi pedagoger är skolade i olika skolor, men att vi till måstedriva verksamheten mot att följa läroplan (och därmed vara professionella med ett reflekterande sätt att arbeta osv... ) 
    Här är ett exempel på hur den ena i personalen kan arbeta: En liten flicka vägrar plocka undan ett spel. Något gör att flickan vägrar, (trots, trötthet, att fröken är orättvis, hon kanske inte ens hade spelat, vad vet jag....)  jag hör allt genom väggarna och denna fröken tror nog hon är ensam med ungen och inte är avlyssnad av mig. Jag blir så ledsen och arg när jag hör att den vuxna fröken ger sig in i en kamp med flickan. Och hon skriker inte bara en gång till denna 3-åring, utan väljer att gå in och markera genom att "morra" jävligt högt och skrämmande EN GÅNG TILL, helt utan förvarning mitt under en förtvivlad gråtattack. Hon avslutar med att ryta: "DU FÖRSTÅR VÄL ATT ******* BLIR ARG PÅ DIG!!!!!!". 
    Jag överdriver inte ett dugg, denna fröken skrämdes, ungen hoppade till.
    Vad gjorde jag?! Jag blir rädd, och har bråttom in till andra avdelningen. Jag ser framför mig hur jag konfronterar henne, men vågar inte. Istället har jag pratat med de andra fröknarna och de tycker att jag ska gå till rektorn. 
    Känner mig väldigt feg. Visst gör hon väl fel? =( Hur ska jag lägga fram det för rektorn, bara förklara rakt uppochner? Hoppas rektorn tar det bra, och inte som skvaller. Eller ska jag prata direkt med fröken??
    Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av detta?
  • Svar på tråden Jag tycker hon är "dum" mot barnen på förskolan! =( Hjälp!!
  • 071001
    Äldre 22 Apr 20:58
    #1

    Ingen erfarenhet, men visst gör hon fel. Var modig och stå på dig och stå upp för barnen, prata med rektorn.

  • FH Mamma
    Äldre 22 Apr 20:58
    #2

    jag skulle pratat med chefen..

  • underl­i
    Äldre 22 Apr 21:00
    #3

    Det SKA jag ta mig tusan! Väntar på att hon ska komma tillbaka från ledighet :S

  • MissLi­llan
    Äldre 22 Apr 21:01
    #4

    Ta det direkt med den andra pedagogen så klart. Känns taskigt att vända sig till rektorn direkt tycker jag. säg att om du har funderat mycket på det och att om du märker av nått sånt igen så går du till rektorn.

  • underl­i
    Äldre 22 Apr 21:04
    #5

    Så jag - nybörjaren - ska gå till hon som varit i verksamheten i 25 år - och varna henne? Då är jag modig tycker jag. Eller ja, jag gör vad jag är skyldig till. Jag är rädd att hon inte ska förstå. Shit. Nu har det gått snart en vecka sen jag var med om just det =(

  • Äldre 22 Apr 21:11
    #6

    Är det vid upprepade tillfällen tycker jag att du ska säga till henne. Men att gå till rekorn känns fegt. Du behöver ju inte gå till attack, fråga henne istället varför hon väljer att göra på ett visst sätt, jag tror det lönar sig. Annars går hon bara i försvarsställning.

  • Ord blind
    Äldre 22 Apr 21:21
    #7

    Tycker inte det är din uppgift att prata med den andra pedagogen. Jag hade pratat med chefen. Att mista kontrollen så som hon gjorde är långt ifrån ok. Att man tappar det på sina barn ibland och ber om ursäkt sedan är en sak, man är personligt engagerad, trött och stressad. Men skulle jag höra att personalen på min dotters dagis skrek åt min dotter för att hon vägrar ta undan ett spel eller vad det nu kan vara då hade jag flugit i taket! När man är på jobbet så ska man faktiskt vara beredd på att få ta mer "skit" än vad man behöver hemma, vad det än gäller faktiskt tycker jag. Som gammal servitris kan ju jag inte ställa mig och råskälla på mina gäster även om de beter sig som svin mot mig och vägrar lyssna. Jag måste ju ändå behålla mitt lugn, hur provocerad jag än blir. De gånger man inte kan hålla sig lugn ber man en kollega ta över och går och tar en paus.


    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • underl­i
    Äldre 22 Apr 21:27
    #8

    Jag tror hon har jobbat så i alla sina 25 år. Om hon inte gillar sitt yrke och tycker att det är barnens fel att avdelningen inte funkar och att hon sjunker så lågt att hon börjar strida med ungen på detta sätt... om jag då ifrågarsätter hennes uppfostringsmetoder.... shit hon kanske ryter åt mig också.


    Lär hon inte gå i försvarsställning mot mig, och frysa ut mig? Det är jag iofs inte rädd för när jag tänker efter, jo kanske lite. Skit också. Jag är kluven. 
    Ska jag ärligt säga vbara vad jag upplevde och att jag har gått och tänkt på detta över en vecka utan att säga nåt? Har för mig att hon redan pratat allvar med chefen. 
  • underl­i
    Äldre 22 Apr 21:28
    #9

    OM hon inte tar mig på allvar - som någon skrev här innan - och verkar skita i vad jag säger - då måste jag väl ändå ta det med chefen?

  • Äldre 22 Apr 21:31
    #10
    Ord blind skrev 2010-04-22 21:21:56 följande:
    Tycker inte det är din uppgift att prata med den andra pedagogen. Jag hade pratat med chefen. Att mista kontrollen så som hon gjorde är långt ifrån ok. Att man tappar det på sina barn ibland och ber om ursäkt sedan är en sak, man är personligt engagerad, trött och stressad. Men skulle jag höra att personalen på min dotters dagis skrek åt min dotter för att hon vägrar ta undan ett spel eller vad det nu kan vara då hade jag flugit i taket! När man är på jobbet så ska man faktiskt vara beredd på att få ta mer "skit" än vad man behöver hemma, vad det än gäller faktiskt tycker jag. Som gammal servitris kan ju jag inte ställa mig och råskälla på mina gäster även om de beter sig som svin mot mig och vägrar lyssna. Jag måste ju ändå behålla mitt lugn, hur provocerad jag än blir. De gånger man inte kan hålla sig lugn ber man en kollega ta över och går och tar en paus.
    Håller inte alls med om att gå till chefen. Man måste kunna vara raka och ärliga mot varandra. Hjälper inte det kan man gå till chefen. Jag jobbar själv i förskolan och hade uppskattat om man påtalade saker direkt till mig. Hade känts som om ngn gått bakom ryggen på mig annars.
Svar på tråden Jag tycker hon är "dum" mot barnen på förskolan! =( Hjälp!!