• Anonym (Funderande)

    Gula fläckar!

    Hej! Jag har en dotter på 10 månader som fick sin första tand när hon var ca 6 mån och hon har nu fått upp 8 tänder. Nu till "problemet". Hon har haft en gul fläck på båda framtänderna uppe och ena framtanden nere enda sedan dom kom upp. Det är inte så att jag inte borstat utan det ser ut som en missfärgning. Jag har heller inte ätit pencillin eller några andra tabletter mer än järntabletter när jag var gravid! Vad kan detta vara? 

    Vi har väldigt mycket järn i vårat vatten, kan detta ha påverkat tänderna innan de kom fram?

    Mycket tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gula fläckar!
  • Barntandläkaren

    Hej!
    Det är svårt att säga orsaken till missfärgningen utan att se den i verkligheten.
    Ifall missfärgningen sitter i tanden och inte går att skrapa bort har det skett en störning i mineralisationen av mjölktanden som startar vid ca 3-4:e fostermånaden för framtänderna och sedan pågår upp till 1 års ålder. Det kan finnas många orsaker till störning bl.a. kan det vara att mamma haft någon form av infektion eller intagit speciella mediciner under graviditeten eller att barnet föds för tidigt etc.. Det finns också fall där man inte vet om någon orsak till störning. Jag kan tyvärr inte svara på din fråga om för höga halter av järn kan vara orsaken.
    Ifall barnet har besvär rekommenderar jag att du söker upp tandläkare annars kan du passa på att fråga när din dotter kallas som 3-åring.

Svar på tråden Gula fläckar!