• Anonym

behandlingshem?

Jag ska snart, hoppas jag!, iväg på behandlingshem för missbruk. Huvud drogen är heroin.
    Nu undrar jag lite hur det funkar? Hur länge måste man vara där.?
    Max tid har dom sagt är 6 månader men kan man inte bli klar med sin behandling fortare?

Jag ska kanske in på avgiftning för benzo först, men hur lång tid tar det? Har hört det kan ta himla lång tid....

hur funkar det med ens pengar och sådant när man är på hem?  man har väl rätt att ha hand om sin egen ekonomi , bet räkningar kunna handla något osv??

• Svar på tråden behandlingshem?
  • Anonym (Lycka till!)

Jag vill passa på att önska dig lycka till!

Jag har själv varit i din situation och jag vet hur jobbigt det är att vänta tills man får komma in på beh. Varje dag är en kamp.

En benzoavgiftning kan variera mycket i tid. Dels beroende på mängd man tagit och vilket nedtrappnings-schema man går efter, och dels beror det på kliniken som sköter den. Oavsett: Låt det ta den tid den tar (eller du får ;) ).
    Behöver du inte avgiftas för heroinet?

Behandlingslängden säger jag samma sak om: Låt det ta sin tid! Den tid du lägger där, investerar du i din egen framtid!!

Jag ska iväg till jobb nu, men tittar in senare igen.

Ha en bra dag så länge!

• Anonym

tack för ditt svar!

dom har sagt maxtiden är 6 månader så jag hoppas ju att jag kan fixa det på den tiden..hade helst velat ha en 12 stegs behandling men eftersom jag har borderline diagnos får jag inte gå den då dom är rädda jag kan bli sjuk.

men vad brukar det ligga på tidsmässigt...ngn som vet det? avgiftning i allmänhet hur lång tid tar det?

• Anonym (Lycka till!)

Jag tror att avgiftningstider varierar beroende på var man bor. Jag bor i Skåne och här tar en avgiftning mellan 1 och ca 3 veckor. Det tar ju olika lång tid beroende på drog/droger etc..
    Här i Skåne (Malmö/Lund iaf) har vi beroendemottagningar med speciella avgiftningskliniker. Jag har hört att på andra ställen avgiftar de folk på psyk-avd. Du får helt enkelt kolla upp vad som gäller där du bor.

Jag vet inte vad det är för ställe du ska till men jag tror att här i Skåne (i Höör-trakten) finns det behandlingshem som är specialinriktade på just dubbeldiagnoser. Minns jag inte helt fel så är det 12-stegs.

• dd2
    Anonym (Lycka till!) skrev 2010-04-25 10:05:33 följande:
    här i Skåne (i Höör-trakten) finns det behandlingshem som är specialinriktade på just dubbeldiagnoser. Minns jag inte helt fel så är det 12-stegs.

Det är inte korsaröds behandlingshem du tänker på? Har för mig det ligger i Höör trakten. Jag var där för ca 10-15 år sedan och har då för mig de har 12-stegs.  Var inte där speciellt länge där och blev mer eller mindre utsparkad efter att både drogat samt härjat runt i byn. En kontakt person jag hade från ett utrednings hem och som placerade mig där var och besökte mig samma dag som jag slängdes ut och som jag fick åka med tillbaka till Stockholm. Blev att jag inte var där mer än kanske 2 månader bara och riktigt vantrivdes.

Fint ställe var det annars med mycket bra folk.

• Anonym (Insatt)

Gissar på att det är Korsaröd ni tänker på. Kan verkligen rekomendera. Själv jobbat med missbruk och haft en del kontakter med dem. Ett av de bästa och mest seriösa ställen jag haft med att göra. Suverän personal och väldigt hög kompetens när gäller dubbeldiagnos. Har en viss 12stegsinrikgtning men som jag upplevt det inte fanatiker som en del andra.
    Ligger för övrigt i byn Tjörnarp, en mil norr om Höör centralort.

Svar på tråden behandlingshem?