• Linda xxx

Ang. min bil!

Hej!

idag så gick min antenn av på min bil. jag har en skoda octavia med en antenn högst upp där bak...
    Den har lixom gått av helt...slog mot rutan så jag fick ta av den...
    Nu undrar jag om någon här vet var och hur jag kan skaffa en ny...
    Jag har inte haft bil förr lixom kan ingenting om det där så jag är väldans grön på området

• Svar på tråden Ang. min bil!
  • namn

biltema? De brukar ha det mesta och till de flesta modeller.

• Helen72a

hör med din skoda återförsäljare

• Linda xxx

Men finns det antenner å köpa? ger ni mig hopp? E mitt radiolyssnande inte ett minne blott?

marie n

ja men hallå enna dåva! Lixom värsta grejen hände mig typ idag, lixom jag ba körde å så va det typ som nån knacka på rutan enna, men lixom typ jag körde typ i 140 å vem knackar på rutan då lixom!! Så tittade en kompis dårå åsså var det antennen enna...så jävla typiskt lixom!

• Isfjord

VAG-handlare. Är det bara sprötet kan du byta utifrån, som du lossar och återmonterar vid automattvätt. Är foten skadad måste du lossa och vika ner innertaket ungefär från framstolarnas ryggstöd/baksätet och bakåt. Det blir mycket lätt ett veck på taket som är svårt att få bort. Och materialet är helknasigt som all annan inredning i Skoda, det blir lätt handavtryck som är svåra att tvätta bort. Så tvätta händerna noga, använd gärna nya rena bomullshandskar.
    Sedan ska man försöka sträcka in armen och lossa muttern, dra loss gamla foten, trä i nya och återigen köra in armen och lyckas få på muttern igen. Och sedan dra fast muttern och montera tillbaka all klädsel.
    Räkna med många svordomar och blodiga armar, om de inte har ändrat konstruktionen sedan jag arbetade med det. Inget jag saknar

• Marie N

Linda xxx...Meehhh Liiiiiinda...*suck*....du e ba så jävla klantig enna...jag fattar ba inte vaffö enna....poängen lixsom?????Hallå enna!!

• Linda xxx

Isfjord

jag är ledsen men du verkar ha skrivit ditt inlägg på arabiska
    Spröt...fot...TAK!!! Ett tag trodde jag du menade att jag skulle bända upp taket på bilen och jag såg min bil framför mig som en konserv medans jag förvirrad stod med lovikavantar på mig och undrade vad jag höll på med *fniss*
    Men nu _tror_ jag med hjälp av ett arabiskt lexikon att jag förstått dig...fot e det som sitter på taket, spröt är det jag skruvade av i rädsla att antennen skulle slå sönder rutan...
    Så det är sprötet som gått av...det går att få tag på nya såna alltså?

Sen hörde jag en underton i ditt arabiska inlägg, gillar du inte min bil??
    E det nåt fel på min fina billiga skoda?

• Linda xxx

Marie N
    näe inte jag heller typ...å jag som haft bil (å körkort)i ett halvår enna, kan INGENTING om bilar typ åsså händer lixom VÄRSTA grejjen enna då va...antennjävel lixom...
    men vaffan, får väl köpa ny

• Isfjord

Sprötet är själva pinnen. Foten är klumpen som sitter fastskruvad i taket. Om foten också är skadad och behöver bytas får du lossa halva innertaket. Innertaket är tygklädseln som sitter på undersidan av taket. Jag har tyvärr jobbat på en VAG-verkstad, och Skoda och Audi var inte alltid så roliga att skruva med
    Är det bara sprötet som är trasigt är det inte värre mekjobb än du tvingas göra varje gång du tvättar bilen. Men jag vet inte om de går att köpa lösa, du kanske får köpa ett med fot och kasta nya foten.

• Linda xxx

åh men då e det inte värre än så då
    Tack isfjord!!

• MissLizard

Nej, du linda ... det är bara å skrota bilen å köpa en ny ....

Nej då ... antenner har de nog lite överallt .... vill du ha tag i en billig en, så kan du ju alltid prova på skroten .... där kan man hitta allt och lite till
    Vill man inte det, så kan man kolla Micro, Mekonomen (dom är vanliga, finns nästan överallt) ... Biltema (om det finns någon sådan i närheten).

Dyraste allternativet är ju att köra bilen till verkstaden ... men då slipper man ju å andra sidan med att fixa det själv

• Isfjord

Komplett antenn:
    www.biltema.se/products/product.asp&iItemId=76130

Enbart spröt:
    www.biltema.se/products/product.asp&iItemId=76652

Men jag vet inte om Hemtemas spröt passar på original antennfot, men du kan ju fråga personalen. Men räkna inte med att de vet något, men ibland kan man hitta någon som kan lite. Annars öppna förpackningen försiktigt och prova direkt utanför på parkeringen. Annars får du lämna tillbaka på öppet köp.

• Isfjord

"Vill man inte det, så kan man kolla Micro, Mekonomen (dom är vanliga, finns nästan överallt) ... Biltema (om det finns någon sådan i närheten)."

Det är just det som är problemet, pirat och original är inte alltid identiska. Och måste hon byta foten så att det billiga sprötet ska passa blir det dyrt i onödan.

• Linda xxx

åh men jag får helt enkelt sätta på mig den blonda peruken å gå dit med kortkort och hoppas någon hjälper mig

Tack alla för hjälpen! Ibland är internet riktigt bra å ha

• Linda xxx

woah Antennspröt 69 spänn Blir det så billigt så är det första gången i universum något går sönder för mig och det inte kostar skjortan

• Isfjord

www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/

9 kompletta antenner, en fot utan spröt till Skoda Oktavia i hela landet.
    Man får kontakta respektive skrot och fråga efter pris och frakt. Kolla vad en ny kostar först så att inte den begagnade blir dyrare än en ny.

• MissLizard

Jo, det är ju sant Isfjord ... men jag har då aldrig råkat ut för att pirat aldrig passat .... och jag har erfarenhet .... min bil består till största delen av piratdelar nu ... typ bara karossen som är orginal ... och då är färgen på halva bilen från sprayflaskor också

• Isfjord

Jo, men det är skillnad på olika delar. Antennfötter finns i många modeller.

Svar på tråden Ang. min bil!