Hur är det egentligen att bli bonusförälder?
Någon som kan berätta
finns väl både för och nackdelar antar jag!
Jag har en dotter på 4 år
Han har en dotter och en son på 9½
Någon som kan berätta
finns väl både för och nackdelar antar jag!
Jag har en dotter på 4 år
Han har en dotter och en son på 9½
Jag tror de flesta inlägg här kan tala för sig själv. Visst finns det ljusa stunder men det finns också många mörka. Det är mycket sällan barnen som är "problemet" utan hur de vuxna hanterar styvfamiljsproblematiken. Det rör ALLT; schemaläggning, uppfostran, regler, rutiner, kontakt med ex, föredetta svärmor, pengar, tid - you name it. Mitt enda råd - diskutera igenom allt innan ni bestämmer er för att flytta ihop. Diskutera igenom det som idag känns som en självklarhet. Det är inte säkert att det är en självklarhet om ett par månader.
Min sambo har en dotter sen tidigare, hon var 4 år när vi träffades nu blir hon 7. Ja du.. Det är både jätteroligt och jättesvårt att "ta hand om" någon annans barn. Framför allt om familjerna har olika värderingar vad gäller uppfostran och sunt förnuft..
Jag älskar min bonustjej och vi kommer jättebra överens, även med mamman.
Men som sagt, prata igenom hur ni ser på saker och ting och så att ni har samma tänk vad gäller "dina" och "mina", det blir ju era barn men du förstår kanske vad jag menar??
Lycka till! Kram
Ja, hur är det egentligen? Ingen dans på rosor, den saken är klar...
Mina bonusbarn var 7 och 10 när jag träffade min man. Mina egna barn var 4 resp 8 år. Idag, tre år senare har vi fått svar på många frågor men långt ifrån alla.
Visst är det viktigt att prata igenom så mycket som möjligt innan man ger sig in i sambolivet, men det kommer ständigt att dyka upp frågor och problem ändå.
Råden jag kan ge dig är att vara påläst och skapa dig en egen roll i familjen. Respektera dina bonusar, var dig själv och vårda förhållandet till din man. Läs Gummimammor, Plastpappor och Bonusbarn av Tilde de Paula. En bra bok med många exempel på hur en styvfamilj kan fungera och hur olika bonusföräldrar kan vara! Lycka till