• Anonym

Bokstäver och siffror...

Hej! Nu är mitt barn ännu inte i förskoleåldern, men jag provar att ställa frågan till dig ändå för det handlar om utveckling, lek och lärande...

Ungefär vid vilken ålder är det lämpligt att börja med siffror och bokstäver? Då menar jag t ex i form av bilder eller klossar etc. Jag vill att mitt barn ska upptäcka och bli nyfiken på bokstäver och siffror, men vill samtidigt inte lägga det på en nivå som är alldeles för hög.
    Nu för tiden verkar det vara många som redan i bebisrummet inreder med massa pedagogiskt material. Har det någon "effekt" på barnets utveckling eller är det för tidigt?

• Svar på tråden Bokstäver och siffror...
  • Förskolepedagogen

Hej!
    kul fråga!
    Barns språkutveckling börjar i bäbisrummet. Jag tycker absolut att du kan inreda med bokstäver och om barnet är intresserat så benämner du precis som du gör med annat tex klädesplagg, färger och dyl. Böcker och högläsning är bra stimmulans och litteratur kan du också börja med tidigt. Vygotskij menar att barn är som mest mottagliga för läsinlärning vid fyra års ålder. Men barn i två årsålder lär sig lätt att känna igen ordbilden av tex sitt namn. Det hela bygger på vilken miljö barnet vistas i samt barnets intresse. Att barn inte visar intresse för just bokstäver är också helt normalt. Det har säker sitt fokus på motorik, konstruktion eller bilar.
    Lycka till!
    Mvh Inger

• Anonym

Tack så mycket för ditt svar!

Svar på tråden Bokstäver och siffror...