• Mayen

Någon annan med barn som drabbats av schalakansfeber 2 gånger på raken?

Dottern 4 år har fått schalakansfeber 2 gånger på raken. Hon fick penicillin i 10 dagar, var sen frisk i 9 dagar och nu insjuknade hon igen igår kväll. Samma symptom - exakt. Samma feber, samma röda hals, samma prickar...

Så nu ska vi ge ännu en omgång av penicillin i 10 dagar.

Någon som varit med om det här ? Varför får hon det nu igen?
    I fredags var vi hos doktorn och tog halsprov och de konstaterade att hon var frisk...
    Och i onsdags blev hon hängig och igår riktigt sjuk.

Vad beror det på? Är de t en annan typ ? Eller var hon ändå inte riktigt frisk?

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Någon annan med barn som drabbats av schalakansfeber 2 gånger på raken?
  • luckyme83

jag trodde man bara kunde ha den sjukdomen en gång ? hmm

• gottegrisen1978

Min son har haft scharlakansfeber flera gånger... Första gången sonen hade det gick det ganska långt iom att vi inte visste vad det var. De andra gångerna har vi upptäckt det tidigare och tidigare...
    Läkarna har recividerande halsfluss men han har haft utslagen samt smultrontungan vid varje halsfluss...
    Sonen väntar nu på op.tid för en tonsillektomi efter vältigt täta återkommande halsflusser, + 10 st varav 6 st under 5 månader.

Min son har inte heller visat positivt på halsproven alla gånger men eftersom han haft smultrontunga, blekhet, lång gomspene mm så har han fått pencillin. Hos sonen ligger det förmodligen inkapslat och då ger det inte utslag på halsprov + att ingen annan har heller någon gång blivit smittad av honom (inte ens lillebror) så det stärker läkarnas misstanke att det är inkapslat.

Har fått det förklarat för mig att förr hade man det bara en gång (var också en allvarlig barnsjukdom) men nu behandlar man det med penicillin och då kan man få det flera gånger.

Svar på tråden Någon annan med barn som drabbats av schalakansfeber 2 gånger på raken?