• bebispåväg

Vad har era barn för kläder på dagis?

Dags att inhandla vårkläder. Jag tycker att det är svårt att veta vad man ska sätta på lillkillen när han ska vara ute och leka. Vad använder era barn nu på våren? Är det galon som gäller? När jag har frågat på dagis om tips har jag både fått tips om galon men även blivit avrådd till det när det varit lite varmare.

Tips tack!

• Svar på tråden Vad har era barn för kläder på dagis?
  • Starkast

Galonisar är så täta så skiner solen drunknar de i svett vilket inte är så skönt.

• Mizzz

När det blir varmare, men då handlar det om framåt slutet av maj (beror såklart på vart du bor), så är galon lite för varmt. Men fram tills dess är det kanon när de kryper om gång utomhus.

Efter det så brukar jag köra på vanliga byxor (lite slitstarkare) och helt enkelt acceptera att det kanske går sönder. Kortbyxor är inte att rekomendera om de kryper runt mycket när de leker.
    ♥ Linus 2007-04-21 ♥
  • 071001

Överdragsbyxa (om jag får välja, enbart jeans om hon får välja), fleece och jacka, nu även mössa.

• Tola

vanliga galon hängselbyxor. Under det har hon haft fleece set.. En jacka..

ja.. men snart är det väll torrt överallt att vanliga överdragsbyxor fungerar också!
    Stövlar
    fingervantar och en tunnare mössa
  • lilla hej

överdragsbyxor, windstopper och vindjacka, mössa

på eftermiddagen när solen värmer har hon oftast bara windstoppern
    Älskade ungen har fått en lillasyster
  • Tola

hon är 2 år

sonen på 5 år har endast vanliga överdragsbyxor! 
  • uppdragmamma

Vi har skalkläder eller softshell som ska va vatten och smutsavstötande + galonisar.
    Galonisarna är gult värda när det är lerigt och lite blött ute.
    Galonvantar e superbra, köp fodrade så kan dom gräva i sandlådan bäst dom vill

Kompletera med ett fleecesett jacka och byxa, att sova i i vagnen eller att ha under när det är kallare  ute.

Stövlar till, gärna fodrade. Sedan ofodrade på sommaren.

Funkar vår och höst

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Jessica24

Just nu när det fortfarande är rätt så kallt ute:
    * FIX-vinterjacka (uttagen flecce)
    * Överdragsbyxor
    * POP-windstopper
    * POP-mössa (de randiga, klassiska)
    * Galonset

Sedan kan dom byta mellan dessa plaggen, beroende på väder.

• Lussekatten87

Vanliga byxor,fleecejacka+skaljacka från Lindex.Mössa och ett par fingervantar.
    Detta när det är runt 10+, annars kör jag med overallen.

• Eisa

Jag har två olika ytterklädes-set på dagis:

1. Galonbyxor + jacka + stövlar.

2. Lite tjockare överdragsbyxor + jacka + "kängor".

Ganska tunn mössa samt vattentäta vantar till (som dras långt upp på armarna)

• Fru Sveden

Vindfleece eller annan lite tjockare tröja och skaljacka. Även skalbyxor om det är blött ute. Stövlar eller skor beroende på väder och en tunn fodrad mössa från lindex. Vi köpte ett set med skaljacka + byxor i höstas från everest bästa köpet jag gjort. Dom har det på staduim för 499kr för båda rekommenderar det verkligen. Sonen hade det hela hösten + kan ha samma nu i vår. (Sonen är snart 2år)

• Ari Gold

Överdragsbyxor, skaljacka och windstopperfleece är bsklädseln här just nu. Vi lämnar både tunn mössa och keps samt tunna vantar (temperaturen varierar så myket uner dagen).

Galonbyxor har vi givetvis också på förskoln men det är inte ett ytterplagg utan ett regnplagg. Galonbyxr har man om det regnar eller möjligtvis är stor vattenpölar, INTE annars.

Jobbar själv på föskola och blir lagom irriterad på alla föräldrar som inte orkar masa sig och köpa ett par överdragsbyxor. Ungarna svettas ihjäl i galonen! Är det varmt nog att ha bara jeans ute behöver man hänga med ett par alternativa byxor så att jeansen kan vara "utebyxor". Det blir inte fräscht inne på förskolan när ungarna har samma byxor ute som inne.

• Indianica

När barnen var runt 1-4 år hade de galonbyxor på våren när de ofta slängde sig i lera och pölar, men sedan har jag oftast kört med överdragsbyxor, de är smidigare, men svårare att få rena ifrån t ex lera, där galon bara kan sköljas av Visst andas galon lite sämre, men omn de bara har galonbyxor är de ju inte totalt invirade i galon, utan överkroppen "andas" ju i en bra tröja/jacka.

Nu har barnen: Överdragsbyxor och fleexejacka, skaljacka eller softshelljacka och allvädersstövlar eller vattentäta (goretex) gympaskor.

• sommarblomma1
    Ari Gold skrev 2010-04-25 19:20:04 följande:
    Överdragsbyxor, skaljacka och windstopperfleece är bsklädseln här just nu. Vi lämnar både tunn mössa och keps samt tunna vantar (temperaturen varierar så myket uner dagen). Galonbyxor har vi givetvis också på förskoln men det är inte ett ytterplagg utan ett regnplagg. Galonbyxr har man om det regnar eller möjligtvis är stor vattenpölar, INTE annars. Jobbar själv på föskola och blir lagom irriterad på alla föräldrar som inte orkar masa sig och köpa ett par överdragsbyxor. Ungarna svettas ihjäl i galonen! Är det varmt nog att ha bara jeans ute behöver man hänga med ett par alternativa byxor så att jeansen kan vara "utebyxor". Det blir inte fräscht inne på förskolan när ungarna har samma byxor ute som inne.
    Tja du kanske inte skall vara så irriterad på alla föräldrar som inte "orkar masa" sig att köpa överdragsbyxor. För egen del visste jag inte att det fanns sådana speciella byxor förrän jag läste här! Har bara haft vionteroverall, regnbyxor (galonisar) samt extra jeans och varmare byxor till dottern när hon är ute.
    Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • vinglafram

överdragsbyxor, windstopper, skaljacka används väl dagligen.

när det är kallt och regnar så har hon didrikssons boardman.
    annars så finns det vanliga ofodrade regnkläder också.
    stövlar finns alltid på förskolan.
    vantar i olika tjocklek.
  • Tant Green

Idag blev det bara jeans för första gången i år, för nu har det varit torrt ett par dagar. När det har varit lite fuktigare på marken har hon haft överdragsbyxor (har några i olika tjocklekar) över mjukisbyxorna.

Upptill är det skaljacka eller windstopperfleece, med t-shirt och munkjacka under så hon kan ta av något lager på eftermiddagen. 

Keps på huvudet idag (det var 12 grader och soligt). Jympaskor.

Svar på tråden Vad har era barn för kläder på dagis?