• Anonym

Erfarenheter av hora/madonnakomplexet?

Hora/madonnakomplex är nånting som vissa män har och innabär att man ser kvinnor i sin närhet som antingen horor (slampor) eller madonnor (fina kvinnor som man kan tänka sig att gifta sig med).
    Hororna är dem man har (vilt)sex ihop med enbart för njutnings skull, medans madonnorna är fina flickor som aldrig skulle ligga med för många killar eller ha ett osn. Madonnorna respekterar man men inte hororna.

Detta kan skapa problem i och med att mannen har svårt att se sin flickvän/fru som både (framtida)mor till sina barn och älskarinna, han kan ha svårt att höra om hennes tidigare sexliv eftersom hon då skulle kunna bli en hora i hans ögon.

Men vilka män är det egentligen som går runt med denna kvinnosyn? Jag har själv aldrig varit med en kille som vad jag vet har sådana föreställningar.

Finns det någon som har/har haft en pojkvän/sambo/man med detta komplex? Hur visade det sig och hur kände du kring det?

Finns det någon man här som bär på dessa föreställningar?

Någon som vill berätta?

• Svar på tråden Erfarenheter av hora/madonnakomplexet?
  • Maxipaxi

Jag bär helt klart på den kvinnosynen. Det handlar om hövisk kärlek. Jag betraktar min fru som jungfru Maria. Hon är min och jag står bakom henne till 100%. Alla andra kvinnor blir i det avseende till luder, som jag förvisso roat mig med under åren. Det är sånt som gör att vissa män flyr sin kos tidigt om morgonen efter ett engångsnummer. Vem vill dela slaf med en hora för annat än blott sex?

Det märkliga är att man aldrig resonerar kring det omvända. Vad kan det bero på? Är det helt enkelt så att kvinnor inte idealiserar sina män? Hur månge oden har skrivits av kvinnor, riktade till män? Inte en enda, såvitt jag vet. För en del män finns det en enda betydande kärlekshistoria under livet. Det verkar som om det för kvinnor finns hur många som helst.

• Idiolatri

Inte haft själv, men det finns sådana i min omgivning. För mig handlar det inte om hövisk kärlek utan om en sunkig inställning till kvinnor och män. Det är dessa män som tycker det är okej att själv knulla runt men deras flickvän ska vara oskuld, de jobbar extra för barnens skull medan deras kvinna ska vara hemma/gå ned i deltid för barnens skull. 

Den kvinnliga motsvarigheten är väl de som inte kan acceptera att deras man kollar på porr, tar det för självklart att maken alltid ska bjuda, uppvakta dem med blommor och presenter även om de inte gör motsvarande själv. De förväntar sig även att deras män ska förse dem med en materielstandard utan att de ska behöva göra något för det, sedan att de i pur tristess knullar trädgårdspojken är en helt annan sak. Jag skulle kalla det för Bad boy/ädel riddare-komplexet
  • annapanna111

Själv har jag omvänt

Inte många "män" som man kan sätta högt och på pedistal. De flesta är ngt man kan ha tillfälligt. Många män är ytliga, utseendefixerade och materialistiska. De har inget eget värde utan har bara "manskomplex" vilket de försöker dölja genom "penisförlängare" så som "snygg bil", bygga muskler genom gym och har inga djupare värderingar.

Riktiga män högaktar jag! De bygger sina muskler med hederligt kroppsarbete, är händiga och vet hur man är en man utan att spela manschonenist. De vet hur att ta hand om och försörja en familj! Dem ser jag upp till, de är värda djupare kärlek och vördnad, andra är liksom bara ögongodis (eller slit o släng :-P

• Anonym

Alltså problemet jag har med den här typen av kvinnosyn är inte att killarna kan ha sex med en typ av kvinnor som de sen inte vill gifta sig med (så tror jag att alla män som kvinnor kan tänka) utan mer VARFÖR de inte vill gifta sig med och kan respektera dessa kvinnor.

Jag vill själv inte vara tillsammans med alla killar jag ligger/har legat med, ibland finns inte gnistan helt enkelt, däremot respekterar jag alltid de män jag ligger med oavsett om det är ett ons eller en kk och jag förutsätter att de också respekterar mig som en likvärdig individ.

Jag skulle aldrig vilja bli upphöjd på pidestal som någon jävla madonna, jag vill bli älskad ja, men jag vill också kunna bli påsatt hårt och ändå respekterad av samme man. Jag vill inte låtsas att jag är jungfru Maria och bara ha fint och romantiskt sex med tända stearinljus för att han ska kunna älska mig.

Ni killar som har denna syn, varför är det så svårt att se sexuellt utlevande kvinnor som likvärdiga individer? varför ser ni dessa kvinnor som horor? Är ni inte själv lika mycket horor som hade sex med dem i så fall?

• honkie

känner många killar som älskar om tjejen inte ger efter dem första månaderna, då är hon plötsligt flickvänsmaterial. jag är helt tvärtom, ger hon inte efter första natten så får hon fan dra. jag vill leva med en kåt jävel, ingen pryd prinsessa.

• honkie
    annapanna111 skrev 2010-04-23 14:58:30 följande:
    Själv har jag omvänt Inte många "män" som man kan sätta högt och på pedistal. De flesta är ngt man kan ha tillfälligt. Många män är ytliga, utseendefixerade och materialistiska. De har inget eget värde utan har bara "manskomplex" vilket de försöker dölja genom "penisförlängare" så som "snygg bil", bygga muskler genom gym och har inga djupare värderingar. Riktiga män högaktar jag! De bygger sina muskler med hederligt kroppsarbete, är händiga och vet hur man är en man utan att spela manschonenist. De vet hur att ta hand om och försörja en familj! Dem ser jag upp till, de är värda djupare kärlek och vördnad, andra är liksom bara ögongodis (eller slit o släng :-P
    vad är hederligt kroppsarbete?
  • Anonym
    honkie skrev 2010-04-25 19:40:18 följande:
    känner många killar som älskar om tjejen inte ger efter dem första månaderna, då är hon plötsligt flickvänsmaterial. jag är helt tvärtom, ger hon inte efter första natten så får hon fan dra. jag vill leva med en kåt jävel, ingen pryd prinsessa.
    Det känns som en sundare inställning.

H/M-komplexet är nog en av de mest avtändande egenskaperna en man kan ha, de vill ha en kvinna utan speciellt hög sexlust som bara har sex när hon är kär och i ett förhållande, hon ska vara full av hämningar och ständig rädsla att få ett slamprykte, bara då känner de sig säkra på att hon inte kommer vara otrogen.

Dåligt självförtroende, någon?
  • honkie
    Anonym skrev 2010-04-25 21:19:07 följande:
    Det känns som en sundare inställning. H/M-komplexet är nog en av de mest avtändande egenskaperna en man kan ha, de vill ha en kvinna utan speciellt hög sexlust som bara har sex när hon är kär och i ett förhållande, hon ska vara full av hämningar och ständig rädsla att få ett slamprykte, bara då känner de sig säkra på att hon inte kommer vara otrogen. Dåligt självförtroende, någon?
    självförtroende vet jag inte. tror mer det handlar om vad alla andra tycker, kanske det har med självförtroende att göra också. många killar vill nog ha en tjej som ingen i samma stad har lägrat. hon får inte ligga runt, för tanken på att killens kompisar tycker att hon är billig får killen att vilja spy... konstigt jävla ego säger jag.
  • Themis

Fråga första bästa katolik...vi är inte lika hårt drabbade av den sortens galenskap i sekulariserade Sverige.

Jag får fortfarande frispel när jag tänker på den spanske utbytesstudenten som tapetserade hela korridorrummet i Lund med tuttar och kön men ändå förväntade sig att hans flickvän hemma skulle vara pryd och prinsessig...{#lang_emotions_undecided}

• Anonym (merhoraänmadonna)

Jag tycker att min sambo har åtmínstone en lightversion av detta komplex, vilket driver mig till vansinne ibland. Vi träffades som kk:s och fortsatte till förhållande och barn, och uppenbarligen gillar han att ha en kåt och lustbejakande sexpartner. Men det verkar inte som om han riktigt fixar tanken på att jag inte helt plötsligt blev så med honom, utan förmodligen har haft andra män innan där sexet har varit lika hett (vi träffades när vi båda var 30). Efter 10 år ihop kan han fortfarande ge mig gliringar över andra män som jag berättade om när vi var kk:s (jag visste ju inte då att vi skulle fortsätta till ett längre förhållande utan berättade kanske lite för mycket om tidigare erfarenheter). Och han kallar mig ofta för syndig eller skamlig efter jag har sugit av honom tex, men va fan i ett förhållande suger man av sin man, är det så syndigt? Nä det är det inte tycker jag. Jag har tagit upp detta flera gånger med honom men det verkar inte gå in. Trist för det retar mig mer och mer. 

Svar på tråden Erfarenheter av hora/madonnakomplexet?