• Lusan

Göra egen barnmat...vilket är bäst smör eller olja??

Gjorde potatispure härom veckan och hade då i olivolja för det sa de på bvc att man kunde ha men lillan kräktes, så dan efter så provade jag med att ha i smör och det gick lite bättre men var fortfarande ingen hit så jag tänkte att vi väntar lite för tösen är kanske inte redo för smakisar.
    Nu tänkte jag att jag skulle testa igen och undrar vad ni har i om det är typ rapsolja eller om ni har smör i? För båda är ju bra att ha i men ifall ni har märkt av ifall era små föredrar det ena bättre än det andra. Tänkte att smör inte blir så oljigt i smaken som t ex rapsen kan bli.

• Svar på tråden Göra egen barnmat...vilket är bäst smör eller olja??
  • Celindan

Emilia älskar både och, har antingen margarin, smörgåsmargarin, solrosolja eller rapsolja i. Allt funkar fint för henne. Personlig favorit - Lätta!

• någonspappa

Rapsolja är jättebra att använda, vanligt smör är mindre bra.

• Lusan

någonspappa:

Varför är smör mindre bra? Finns osaltat men det är kanske inte det du menar?

• någonspappa

Fett typen... Mättat omättat osv..

• enyasmatte

Angående Lätta - jag hörde en föreläsning av en läkare som forskat i något där han bla kollade olika smör-, olje- och margarinprodukter, han varnade för bla Lätta och många andra lättmargarin för att det var något som liknade typ plast i dessa. Kom inte ihåg riktigt vad det var o hur han menade men sedan dess kan jag bara inte få i mig det utan använder uteslutande Becel. (kanske tills nån forskare kommer på att det är farligt oxå

• Celindan

Hmm....jaa, jag hörde nånstans att man kan få cancer om man slickar på en tomat. Så jag fortsätter nog med en klick Lätta lite då o då. Och jag är inte rädd för att ge min dotter importerat kött heller. Och om några månader ska hon få smaka lite salt i maten också!

• Cheri

ah men visst är det väl så att lätta består av plastkulor typ, det är typ "låtsassmör"??

Iaf så e d absolut godast o d enda vi köper hem

Kke skulle välja olja i barnmaten dock just för saltets skull. Om man nu måste ha något??

• Lusan

någonspappa: ok ja det tänkte jag inte ens på! kör nog rapsolja är ju lättast att blanda ut med

• Naimiez

Har kört solrosolja hela tiden. Nästan lika bra som rapsolja. Förstår inte varför man använder smör. Använder endast smör när jag inte har annat eller så......

• uniMog

Personligen använder jag alltid SMÖR (inte margarin eller sånt skrot) eftersom det enligt mig själv smakar bäst.

Fick aldrig Nina att äta mat med olja, det blev fel konsistens och konstig smak. Men näringsmässigt är olja bättre!

Svar på tråden Göra egen barnmat...vilket är bäst smör eller olja??