• SofiaO

    De bråkar precis jämt... Hur gör ni?

    Hej....
    Jag har två killar som blir 7 år i september och de bråkar om precis allt precis hela tiden, nonstop. Börjar bli GANSKA trött på det nu....

    Ta t.ex. situationen att posten ska hämtas.... Jag börjar gå mot brevlådan, son nr 1 kommer springandes och ska ta posten varpå son nr 2 ser detta och springer för livet för att komma före son nr 1. När son nr 1 kommer fram till brevlådan tar han  posten med son nr 2 i hälarna som skriker och vrålar för att han inte hann först. Efter mycket om och men, så går son nr 1 med på att dela högen och att de då ska ta varsin hög. Son nr 2 vill GIVETVIS ha den hög han inte vart erbjuden. För att son nr 2 just vill ha den högen, så vill såklart då son nr 1 OCKSÅ ha den högen. Och bråket är igång med skrik, slag och jagande.....

    Detta är bara en situation av många, många, många...

    Det är bråk om att en tar fram mjölkpaketet fast den andre ville det, att båda vill sätta smörkniven i smörpaketet osv osv.
    Jag har fått göra ett schema om vem som ska somna i min säng varannan kväll...

    Ja, ni förstår nivån på bråken? Det slutar ALDRIG och hur jag än bär mig åt och pratar med dem så slutar de inte....

    Kan tillägga att de var hur enkla som helst att ha när de var små (sov som stockar, var glada och åt allt); nu får jag väl betala riktigt dyrt för det.....

    Jag är ute och cyklar med dem, läser för dem (varje kväll vid sängen och på dagen också), bygger med lego, pärlar, sitter och tar det lugnt t.ex. vid tv:n. Så det är inte så att jag inte ägnar någon tid till barnen. Men ibland lär det ju lagas mat och tvättas också...

    Någon som har tips om vad man kan göra för att få en drägligare och lugnare tillvaro?

    *puh....*

  • Svar på tråden De bråkar precis jämt... Hur gör ni?
  • mamma2kids

    hehe,jobbig ålder de där.har en snart 7åring också samt lillebror som är 18mån yngre.ett helsike med allt bråkande.bråkas om samma kuddar,tv kanaler,vem som ska ha ettan dosan när det spelar tv spel osv osv osv...
    jag är helt slut i huvudet efter kl.14 på dagarna av allt bråk och skrik.
    jag har då inga råd,men tänkte bara berätta att det är inte dans på rosor här heller

  • SofiaO
    mamma2kids skrev 2010-04-23 15:42:55 följande:
    hehe,jobbig ålder de där.har en snart 7åring också samt lillebror som är 18mån yngre.ett helsike med allt bråkande.bråkas om samma kuddar,tv kanaler,vem som ska ha ettan dosan när det spelar tv spel osv osv osv...jag är helt slut i huvudet efter kl.14 på dagarna av allt bråk och skrik.jag har då inga råd,men tänkte bara berätta att det är inte dans på rosor här heller
    Skillnaden mellan oss är ju att du i alla fall säga till det äldre barnet att vara snäll mot sin lillebror eftersom han är just äldre och förstår bättre. Mellan mina skiljer det 7 minuter.... Svårt då. Jag har liksom hamnat i en återvändsgränd på något vis...

    Känns i alla fall lite bättre att fjantigheterna syskon emellan inte bara förekommer här....
  • Marleen

    va blir de inte lättare med åren?

    faan....

    jag har en snart 4 åring o en snart 2,5 åring o de bårkar om allt som du beskriver, post, leksak mm mm mm vem som ska duka av o på bordet mmmmmm... trodde helt klart att de skulle bli enklare när de blev större då de får mer förnuft o förstår mig bättre...

    suck...

  • SofiaO
    Marleen skrev 2010-04-23 15:55:29 följande:
    va blir de inte lättare med åren?faan....jag har en snart 4 åring o en snart 2,5 åring o de bårkar om allt som du beskriver, post, leksak mm mm mm vem som ska duka av o på bordet mmmmmm... trodde helt klart att de skulle bli enklare när de blev större då de får mer förnuft o förstår mig bättre... suck...
    Det blir nog lite värre när man har två exakt lika gamla; de tävlar alltid på samma nivå. Din äldsta kan du ju framöver i alla fall säga till att vara förnuftigare då han/hon är äldre än sitt småsyskon.

    Men...
    Hm... Det vart rätt mkt värre sen de blev runt 4-5. Tävlingen startade på allvar då på något vis... *suck*

    Som sagt.... "Skönt" i alla fall att höra att fler har det på samma sätt. Det tyder ju i alla fall på att det kanske är något sånär normalt...?
  • Strumpan08
    SofiaO skrev 2010-04-23 16:20:01 följande:
    Det blir nog lite värre när man har två exakt lika gamla; de tävlar alltid på samma nivå. Din äldsta kan du ju framöver i alla fall säga till att vara förnuftigare då han/hon är äldre än sitt småsyskon.Men...Hm... Det vart rätt mkt värre sen de blev runt 4-5. Tävlingen startade på allvar då på något vis... *suck*Som sagt.... "Skönt" i alla fall att höra att fler har det på samma sätt. Det tyder ju i alla fall på att det kanske är något sånär normalt...?
    Vad meningsfullt att folk svarar i din tråd och försöker stötta och du bara konstaterar att du har det värre för du har tvillingar. Nej, det är inte värre bara för att du har tvillingar, och NEJ, men kan inte säga åt det äldre barnet alltid att det ska vara förnuftigare och låta småsyskonet vara, för då blir svartsjukan och tjuvnypen ännu värre bara.

    Du får helt enkelt dela upp uppgifterna, att de hämtar posten varannan dag, eller att ena får hämta posten och andra får öppna kuverten eller något liknande och börjar det gnabbas om det så får ingen hämta/öppna, för du förklarar att nästa dag så gör ni tvärtom. Sen tycker jag att ett visst mått av syskonbråk hör till, det är 4 år mellan mig och min och vi var i luven på varandra hela uppväxten.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • SofiaO
    Strumpan08 skrev 2010-04-23 16:29:15 följande:
    Vad meningsfullt att folk svarar i din tråd och försöker stötta och du bara konstaterar att du har det värre för du har tvillingar. Nej, det är inte värre bara för att du har tvillingar, och NEJ, men kan inte säga åt det äldre barnet alltid att det ska vara förnuftigare och låta småsyskonet vara, för då blir svartsjukan och tjuvnypen ännu värre bara. Du får helt enkelt dela upp uppgifterna, att de hämtar posten varannan dag, eller att ena får hämta posten och andra får öppna kuverten eller något liknande och börjar det gnabbas om det så får ingen hämta/öppna, för du förklarar att nästa dag så gör ni tvärtom. Sen tycker jag att ett visst mått av syskonbråk hör till, det är 4 år mellan mig och min och vi var i luven på varandra hela uppväxten.
    Jag menar inte att jag har det värre, men det är svårare att säga till den andre brodern att vara förnuftigare pga åldern. Jag vet bara inte vad jag ska hitta på!
    Verkar som jag klev på en öm tå, då du verkar bli j-gt provocerad och på gränsen till uppkäftig i ditt svar...? Du är fri att lämna tråden om du inte tål mig. 

    Anledningen till mitt svar till Marleen var att hon inte behövde få det lika tufft som jag

    Men jag gissar att du själv har 7-åriga tvillingar, då du verkar påläst....?  
  • Marleen

    eller så får du sätta ner foten o säga att de får inte hämta posten för de gör du själv. så får de sköta sitt med sina saker... svårt jag vet men så har jag fått gra med vissa saker... trotts att mina e små.

    funkar de inte om du sätter dej ner o pratar med dom... nej de e klart att du redan har testat...

    finns de inte aktiving parating klasser där du bor? familjerådgivning?
    jag bor utanför helsingborg o här finns de gratis familjerådgivning v barnpsykologer o familjevetare som kan ge tipps råd o stöd när man inte riktigt vet hur man ska hantera ovända sina sitvationer.

    min äldsta slog sitt syskon mycket innan o va elak, och jag visst inte hur jag skulle fixa de... allt jag gjorde blev att allt bara eskalerade... men eftre råden o tippsen vi fivk så lärde jag mig o hantera detta. kanske är nått att testa?

  • SofiaO
    Marleen skrev 2010-04-23 16:53:49 följande:
    eller så får du sätta ner foten o säga att de får inte hämta posten för de gör du själv. så får de sköta sitt med sina saker... svårt jag vet men så har jag fått gra med vissa saker... trotts att mina e små.funkar de inte om du sätter dej ner o pratar med dom... nej de e klart att du redan har testat... finns de inte aktiving parating klasser där du bor? familjerådgivning? jag bor utanför helsingborg o här finns de gratis familjerådgivning v barnpsykologer o familjevetare som kan ge tipps råd o stöd när man inte riktigt vet hur man ska hantera ovända sina sitvationer.min äldsta slog sitt syskon mycket innan o va elak, och jag visst inte hur jag skulle fixa de... allt jag gjorde blev att allt bara eskalerade... men eftre råden o tippsen vi fivk så lärde jag mig o hantera detta. kanske är nått att testa?
    Jag sa idag att hädanefter hämtar jag posten!
    Prata har jag försökt...

    Det finns säkert sådana klasser du nämner om inne i Örebro (bor 5 mil därifrån ca), men jag har en bra kontakt på närmare håll inom kommunen och barnomsorgen som jag brukar prata med. Nu när jag satt och tänkte på detta, så var hon inte tillgänglig så därför lade jag ut denna tråd på fl

    Får man fråga vad du fick för tips som gjorde att du kunde hantera situationerna bättre....?
  • Strumpan08
    SofiaO skrev 2010-04-23 16:34:49 följande:
    Jag menar inte att jag har det värre, men det är svårare att säga till den andre brodern att vara förnuftigare pga åldern. Jag vet bara inte vad jag ska hitta på!Verkar som jag klev på en öm tå, då du verkar bli j-gt provocerad och på gränsen till uppkäftig i ditt svar...? Du är fri att lämna tråden om du inte tål mig. Anledningen till mitt svar till Marleen var att hon inte behövde få det lika tufft som jag Men jag gissar att du själv har 7-åriga tvillingar, då du verkar påläst....?  
    Inte ett dugg provocerad för egen del, tycker bara synd om de som försöker ge dig råd och stöttning och du bara konstaterar att du har det värst ändå.

    Vill du bara ha råd från folk som har 7-åriga tvillingar så får du nog räkna med rätt få svar.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • SofiaO
    Strumpan08 skrev 2010-04-24 19:42:30 följande:
    Inte ett dugg provocerad för egen del, tycker bara synd om de som försöker ge dig råd och stöttning och du bara konstaterar att du har det värst ändå.Vill du bara ha råd från folk som har 7-åriga tvillingar så får du nog räkna med rätt få svar.


    SOM SAGT....

    Jag har inte sagt att jag har det värst, bara att jämförelsen med syskon i olika åldrar och tvillingar inte stämmer alla gånger. Pga att det är olika situationer; ibland värre för de med syskon i olika åldrar ibland värre för de med tvillingar. (Om man nu ska hålla på och prata om vem som har det "värst"...?)

    Jag lade tråden i just kategorin tvillingförälder för att rikta mig till de som har tvillingar, så jag kan ju inte vara alldeles unik eftersom vi i alla fall har en "egen" kategori....? Eller...? Jag har ännu inte tappat hoppet om att det finns fler i Sverige som har 7-åriga tvillingar, då jag vid andra tillfällen fått svar från ett flertal "sådana".

    Sen kan jag ju tycka att det är rätt långsökt att ge en tvillingförälder råd (när man dessutom har en uppkäftig underton som helt saknar ödmjukhet) när man själv sitter med en 1-årig dotter....? Ungefär som att jag skulle ge mig in och svara i tonårstrådarna. Där har jag rätt lite att både göra och tillföra känner jag själv, då jag inte har en ANING om hur det är att ha en tonåring (tack och lov, då det är nog som det är nu  ).
Svar på tråden De bråkar precis jämt... Hur gör ni?