• Safir

Treåring med blöja - är han inte mogen eller är det vi som måste ligga på mer?

Sonen blev tre i februari och har fortfarande blöja. Han är stor för sin ålder och har växt ur pottan, men kan själv kliva upp på pallen, dra ner byxorna och sätta sig på toalettkanten. Så långt allt bra.

Problemet är att ingenting händer.

Han sitter gärna på toaletten, han till och med trycker av allt han kan, men ingenting kommer. Sedan går han ner, går och leker -  och så kan det gå tre minuter och han kissat ner sina byxor.

Jag kan säga åt honom "nu ska vi gå och kissa innan vi går ut". Han rusar glatt in på toan, kliver upp, sätter sig några sekunder - och hoppar ner med ett glatt "jag har kissat". Fast det inte har kommit något alls. Han förstår uppenbarligen inte vad det är han ska göra där. Han kopplar toalett med kiss och bajs när han pratar, men inte rent fysiskt.

Är han inte fysiskt mogen än? Hur kan vi träna honom? Jag vill gärna ha honom pottfri denna sommar, men vill heller inte stressa honom.

• Svar på tråden Treåring med blöja - är han inte mogen eller är det vi som måste ligga på mer?
  • Maggis

Hänger på här då jag funderar i samma banor. Om det är ok?

//Maggis
  • lizagirl

Ja, det är ju ett plus att han sätter sig där..
    Du får ha tålamod.. påminn honom ofta om att sätta sig på toan.. "ska vi kissa"?

Kom så går vi och kissar.. och så LÄMNAR du toan..

Allt det där kommer i sin takt.
    Ta´t lugnt morsan! ;)

♥ Julia & Alice & bebis i magen BF 14/9-10 ♥
  • hallencreutz89

Tror inte så mycket på det där med att man måste vara mogen. I vissa kulturer slutar man med blöjan redan när ungen är ett år.
    Har dock inga tips till dig.
    Nu menar jag inte att det är fel på er som föräldrar, det är vl inget större fel på att ha blöja, tror inte han lider av det, menar bara att man kan nog lära dem bara man liggerr på om det ordentligt

• Safir

Ja, vi har släkt i ett annat land och där slutar barnen med blöja i ettårsåldern. Så jag tvivlar egentligen på det där med att "barnet måste få säga till när det är redo". Det handlar om vana...

Antar att jag måste vara mer konsekvent och tålmodig. Det är dock svårt att få tid och ork att räckar till känner jag.

• Småtokig

Min son blev 3 i Januari och vi hade planerat att få honom blöjfri i sommar under semestern.
    Men nu verkar det som om han har tagit tag i det hela själv. Han har sedan i lördags varit blöjfri ett par timmar varje dag och klarar det alldeles utmärkt. Vi har valt att vänta ut honom vilket nu gett resultat. Vi har försökt att ha honom utan blöja ett par ggr innan men det har bara blivit en massa olyckor.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Teskedsmamman

Vissa bar nmognar senare än andra, och visst man slutar med blöja tidigare i andra kulturer men man kan nog definitivt inte säga att det INTE ingår någon som helst mognad i det hela.

Iaf, min äldsta kämpade vi med lääänge (över 1 år) för att han skulle bli torr, det var precis som du skriver. Han var villig till toan men det hände inget och sedan struntade han totalt i om han kissade/bajsade på sig...

Efter ett gäng sönderkissade möbler/mattor gav vi upp, och tänkte att en dag lossnar det... och det gjorde det! Det tog honom ca 4 dagar att bli torr dag och natt när det lossnade, sedan dess har det hänt 2 olyckor.... Han blev torr vid 3 år 10 mån och är idag snart 6½ år gammal.

Mellanbrodern pushade vi lite och han var väl torr vid 3½ ungefär..... men där händer det fortfarande olyckor, han är 4½ år...

Lillebror däremot skötte den saken helt själv! Han var torr dagtid vid 2 år 7 mån ålder, vi måste ha tag i ett madrasskydd och så ska vi ta tag i natten också...

Om det är oss föräldrar det helt hade berott på så hade 1:an varit torr mycket tidigare och 3:an mycket senare.

3 killar & pojke v25 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • vittra

Låt honom gå utan blöja. Det är enda sättet för honom i den åldern att lära sig förstå och hantera sina tömningsfunktioner igen, han vet ju inte när han är kissnödig. Så det är ju inte så konstigt då om det inte kommer något på pottan

• vittra
    Teskedsmamman skrev 2010-04-23 19:13:01 följande:
    Vissa bar nmognar senare än andra, och visst man slutar med blöja tidigare i andra kulturer men man kan nog definitivt inte säga att det INTE ingår någon som helst mognad i det hela.
    Nej det gör det inte.
    Så till vida barnet inte har fysiska hinder osv. Barn kan detta redan från födseln, och blöjan blir till slut bara en vana. Att blöjorna är så bra idag gör att barnen inte känner när de kissar, då slutar de också förstå sambandet mellan när de är kissnödiga och när kisset kommer. Så det har faktiskt inte ett dugg med mognad att göra. Det är en ren klyscha som förmodligen blöjföretagen själva har kommit på.

Däremot är det en fysisk mognad att kissa mer sällan, bebisar kissar (och bajsar) ofta för att deras kroppar är fysiskt mycket små, även blåsa, magsäck och tarmar. De måste tömma betydligt oftare än en vuxen. Vilket kan vara jobbigt och svårt om bebisen ibland måste kissa var 10-20 min, därför kan det ju rent praktiskt vara bättre när barnet börjar bli uppåt året att ha blöja åtminstone tills dess.
  • Meria

Loke blev 3 i julas och är inte torr än. Han har suttit på toasitsen i ett halvår kanske, pottränats i perioder sen han var 2. Vi påminner men vill inte tjata, jag känner ingen stress heller men i sommar blir det lättare att låta honom springa utan blöja och göra det hela mer kännbart för honom. Kanske fungerar det bättre då.

Så här är det en blandning av att han inte riktigt är redo och att vi väntar på sommaren för att sätta in en liten högväxel för honom

♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • snappi81

Ett litet tips som funkat på våran kille är att han står upp och kissar i stället. Han hade som din jättesvårt att sitta och kissa men sen fick han stå och det verkade släppa nån spärr. Efter ett par ggr ståendes då kunde han sitta ner och kissa med. Ni kan ju pröva iallfall.

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
Svar på tråden Treåring med blöja - är han inte mogen eller är det vi som måste ligga på mer?