Anonym (Kör) skrev 2010-04-24 21:58:47 följande:
Det får låta hur det vill men det är ju fakta, eller hur? För vissa tar det längre tid. Jag menade inte att det var problemfritt för det o skrev också att man bör söka hjälp då fertiliteten dalar. Jag har varit i kontakt med vården o de ser det inte som att vi har låg sannolikhet att bli gravida.
Att det tar lång tid (säg över 2 år) att bli gravid betyder att man inte är lika fertil som genomsnittet, vilket är lika med att man har mindre sannolikhet att bli gravid varje månad.
Ett par med 3 barn som blivit till på 24:e, 37:e och 2:a försöken utan hjälp från sjukvården kanske skulle uttrycka sig som att för dem tar det lite mer tid, men i själva verket så är de mindre fertila än genomsnittet. De blir gravida på ett försök av 21, genomsnittet blir gravida på ett försök av 5 (om de är i 20-30-årsåldern). Paret har alltså mycket lägre sannolikhet än genomsnittet att bli gravida, även om de har tre barn.
Det skiljer från par till par hur fertila man är, det är ett faktum. Att kalla det att det tar mer tid för vissa är därför fel. Det ger en känsla av att man "betar av" månaderna som behövs för att äntligen bli gravid. Jag kan förstå att man resonerar så om man redan har barn som blivit till utan hjälp från vården, felet blir när barnlösa går runt och väntar med att söka hjälp för att det tror att det plötsligt ska hända.
Vi har försökt i över 2 (snart 3) år, vissa månader med hjälp, utan att lyckas. Då tillhör man den grupp som behöver få hjälp för att bli gravida, dvs man har väldigt liten sannolikhet att lyckas på egen hand. Därmed inte sagt att det inte finns vissa som plötsligt blir spontant gravida efter sju års försök. Men det lilla fåtalet är inget som vi kan sätta vårt hopp till, de som lyckas med IVF är däremot många.