• Lisalais

Hypotyreos och 2,5 år ...

Hej!
    Min dotter har sedan hon var 4 månader haft problem med förstoppning och nu har de efter två blodprovstagningar konstaterat att hon har hypotyreos, låg ämnesomsättning. Jag trodde det var något som var vanligt hos äldre damer.. Har ännu inte fått prata med någon läkare som har något vettigt att säga i frågan. All information jag fått kommer via egna efterforskningar på nätet, det känns sådär.
    Vår flicka är pigg, glad, rörlig och mycket tidig med att prata och mycket kommunikativ.
    Hon äter mycket och gärna och det enda symptomet är alltså förstoppningen. Jag är grymt skeptisk till att medicinera henne mot låg ämnesomsättning pga hennes goda allmäntillstånd.
    Finns det något därute som har erfarenhet på området? Har du barn med hypotyreos och vad är symptomen och riskerna?
    Oerhört tacksam för svar då läkarna sviker oss och inte svarar på några frågor...
    hälsn Lisa

• Svar på tråden Hypotyreos och 2,5 år ...
  • Ljuvliig

Dottern min fick diagnosen i dag endast 7 dagar gammal, hennes allämntillstånd är finfint men sjukdomen kan ge hjärnskador längre fram(ha det i åtanke)

Lycka till!

• vadskajaghetadå

kan dom få hjärnskador av det? vad har detta med hjärnan att göra?
    själv har jag haft hyper, men i vuxen ålder.
    det jag tänker på när det gäller mig och mina barn är att man ska hålla koll på såna trak antikroppar eller vad de heter för att de kan sätta igång en autoimmun process, typ att immunförsvaret får spel och angriper andra organ.
    på mig angrep det först troligtvis sköldkörtel, sen bukspottskörtel och sen huden (vitiligo)

• vadskajaghetadå

varför är du emot medicinering? vill du vänta på att hon blir sämre och börjat uppvisa synptom?

• Ålen

Att ha låg ämnesomsättning kan ge följder som man inte alls normalt kopplar till just ämnesomsättning tex fertiliteten. Jag tycker inte du ska tveka med att medicinera för med Levaxin ger du kroppen något som den saknar och behöver.

Hoppas allt löser sig för den lilla!

• Ljuvliig
    sannispannisen skrev 2010-05-11 11:28:45 följande:
    kan dom få hjärnskador av det? vad har detta med hjärnan att göra? själv har jag haft hyper, men i vuxen ålder. det jag tänker på när det gäller mig och mina barn är att man ska hålla koll på såna trak antikroppar eller vad de heter för att de kan sätta igång en autoimmun process, typ att immunförsvaret får spel och angriper andra organ. på mig angrep det först troligtvis sköldkörtel, sen bukspottskörtel och sen huden (vitiligo)
    Medfödd hypertyreos kan ge allvarliga hjärnskador. Hypofysen får jobba ihäl sig för att tala om för sköldkörteln att producera T3 eller T4 hormon. När kroppen sen inte får ut JOD till cellerna och ämnesomsättningen inte fungerar så kommer organen långsamt att brytas ner eftersom cellerna inte kan utföra rätt arbete..

Medfödd hypotyreos är inte en autoimmunsjukdom, därimot om man sköldkörteln lägger av i vuxenålder så kan man utveckla te x SLE som är en autoimmunsjukdom.
  • Lisalais

Hej, Jag är inte skeptisk att medicinera på så vis som det lät i mitt första inlägg men vi har fått så himla dåligt med information av läkarna, vi vet ingenting om diagnosen och sjukdomen. Då undrar man ju. Nu säger dom plötsligt att vi inte ska oroa oss alls, bara glömma bort det för att hennes värden är så pass bra. Och här har vi gått och stressat ihjäl oss i tre månader. Läkaren sa att hon har 6, nåt och att normalt är 5 och att om det ska vara något så ska man ha typ 20. Jag vet inte ens vad hon pratade om för värden och hon tog sej inte tid att förklara. Tack för er respons. //L

• Trulis78

Lisalais: Ibland är det hopplöst med vården, kommunikation och förståelse för föräldrar verkar inte vara personalens starkaste sida alla gånger. Försök stå på dig och kräv att få boka ett möte men någon kunnig läkare som kan förklara ordentligt vad provsvaren visade och vad det betyder.

Jag kan inte jätte mycket om hypotyreos men jag har själv haft en del problem med min sköldkörtel och min dotter har nyligen också testats för det. Dottern är snart fyra och hade ett TSH-värde på 6.5. Det är förhöjt, men ingen katastrof som jag uppfattade det. När dottern testades en andra gång var värdet inom normalintervallet. Eftersom TSH är ett så "lättpåverkat" värde har jag förstått det som om man alltid testar om efter tre månader för att se om värdet normaliserats. Tex en infektion i kroppen (typ en vanlig förkylning) kan tydligen påverka TSH. Om din dotters värde fortfarande ligger på 6 förstår jag inte riktigt hur läkarna kan släppa henne helt, ok att man kanske väljer att inte medicinera direkt men man borde väl fortsätta att kolla med jämna mellanrum?! Jag har själv haft dåliga TSH-värden (mellan 7 och 8) och då provade jag att äta medicin men eftersom jag bara mådde dåligt av den så valde jag i samråd med läkarna att sluta och efter det har de istället hållit regelbunden kontroll av min sköldkörtel. Efter ungefär två år stabiliserade sig min sköldkörtel av sig själv och jag har efter det gått igenom två graviditeter utan problem med sköldkörteln men då väldigt noggrannt kollad.

Vet inte om detta var till någon hjälp men huvudpoängen är att verkligen stå på dig inför läkarna och kräva att de tar sig tid att förklara för det förtjänar både du och dottern! Lycka till!

• Ljuvliig
    Lisalais skrev 2010-05-13 00:50:33 följande:
    Hej, Jag är inte skeptisk att medicinera på så vis som det lät i mitt första inlägg men vi har fått så himla dåligt med information av läkarna, vi vet ingenting om diagnosen och sjukdomen. Då undrar man ju. Nu säger dom plötsligt att vi inte ska oroa oss alls, bara glömma bort det för att hennes värden är så pass bra. Och här har vi gått och stressat ihjäl oss i tre månader. Läkaren sa att hon har 6, nåt och att normalt är 5 och att om det ska vara något så ska man ha typ 20. Jag vet inte ens vad hon pratade om för värden och hon tog sej inte tid att förklara. Tack för er respons. //L
    Jag undrar om hennes hypotyreos är medfödd eller inte?
    För är den medfödd så räknar man lite annorlunda. På PKU-provet så ska ett friskt barn ligga på 35 ett solklart hypo-fall ligger på 400, min Olivia hade 204 och vid provtagning nr 2 hade hennes värden sjunkit till 98. Hon har en sköldkörtel och kommer ev. att omdiagnostiseras vid 2-3 års ålder. Hon ska äta sin medicin ändå tills hon blivit stor nog att omdiagnostiseras till frisk (om hon blir det)

Jag tycker du ska prata med din läkare och kräva svar av dom. Riskerna mot fördelarna! :)
  • Kathrine

Hej

Jag skulle vilja säga att Levaxin är för en person med Hypotyreos vad insulin är för en person med diabetes.
    Ingen skulle neka en diabeter det den saknar dvs insulin. Likaså är det om man har hypotyreos brist på sköldkörtelhormon dvs Levaxin.

Svar på tråden Hypotyreos och 2,5 år ...